دارا و سارا در برابر باربی و مرد عنکبوتی کمر خم کرده اند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اینجا ایران است، چوب حراج به هویت تان نزنید!
خبرگزاری ایمنا: شخصیت ها و قهرمان های غربی عجیب یکه تازی می کنند. از کیف و دفتر و مداد و پاک کن گرفته تا هرچه که فکرش را بکنید محل عرض اندام باربی، مرد عنکبوتی، جومونگ، میگ میگ و میکی موس شده است. انگار نه انگار اینجا ایران است، کشوری که فرهنگش قدمت هزاران ساله دارد.

به گزارش ایمنا اين روزها بازار فروش لوازم التحرير، كيف و كفش و هر چه كه به مدرسه و دانش آموز مرتبط مي شود داغ داغ است. آنقدر داغ كه حتي در برخي فروشگاه ها جاي سوزن انداختن نيست.
جنب و جوش بچه ها براي انتخاب زيباترين و به قول خودشان امروزي ترين وسايل بالاگرفته و با شور و علاقه زياد آنها را از مغازه اي به مغازه ديگر می برد اما در اين ميان بازار لوازم التحرير آن هم از نوع فانتزي رنگارنگ تر و جذاب تر از بقيه اجناس است.
شخصیت ها و قهرمان های غربی عجیب یکه تازی می کنند. از کیف و دفتر و مداد و پاک کن گرفته تا هرچه که فکرش را بکنید محل عرض اندام باربی، مرد عنکبوتی، جومونگ، میگ میگ و میکی موس شده است. انگار نه انگار اینجا ایران است، کشوری که فرهنگش قدمت هزاران ساله دارد.
ندا یکی از کودکانی است که در هیاهوی کودکانه اش کوله پشتی صورتی رنگی را در آغوش گرفته و آن را محکم بغل کرده است. به سمتش می روم تا شاید دلیل این همه علاقه ای که به کیف خود دارد را جویا شوم. از ندا می پرسم: چرا این کیف را انتخاب کرده ای؟ می گوید: من باربی رو خیلی دوست دارم و چون این کیف عکس باربی را دارد آن را برای مدرسه خریده ام.
به گمانم تولید کنندگان ایرانی چوب حراج به هویت خود زده اند و به جای اینکه تولید وسایل و لوازم آموزنده را مدنظر بگیرند، جذابیت را در اولویت قرارداده اند.
مادر یکی از این دانش آموزان که به اصرار پسرش وادار به خرید دفترهایی که خودش هیچ میلی به انتخاب آنها ندارد، شده است، می گوید: بچه های این دوره و زمانه گوش شنوا ندارند.
او ادامه می دهد: متاسفانه آن چیزی که رسانه ها و جامعه برای فرزند من الگو و دغدغه کرده است، چیزی نیست که من مادر بتوانم آن را هضم کنم.
اما واقعیت این است که این شخصیت ها فکر و ذهن دانش آموزان را عجیب مشغول خود کرده اند و هرچه جلوتر می رویم بدتر می شود که بهتر نمی شود. انگار برای این درد دوایی نیست!
تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ غرب به کشورهای آسیایی هم چون ایران سالهاست که سایه ابرقدرتی خود را بر سر ما افکنده است . از طرفی مسوولین این معضل را بزرگ دانسته و مدام آن را به گوش مردم می رسانند از طرف دیگر هم خبری از نظارت نیست. بازار ما آغوش خود را برای چین و امثال آن باز کرده است و فرش قرمز برای غربی ها و شخصیت ها و اسطوره های شان پهن کرده است.
اما در این میان چه کسی و چگونه باید جلوی این تبلیغات و عرض اندام ها را بگیرد، خدا می داند. انگار سارا و دارا هم نتوانستند روی دست باربی ها را بیاورند و در مقابل آنها کمر خم کرده اند.
تاکید فرهنگ غرب بر ذهن پویای کودکان و نوجوانان چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد و آن را نادیده گرفت.
تولید کنندگان و فروشندگان دو گروهی هستند که بیشتر در معرض اتهام قرار دارند. محمدی که یکی از فروشندگان لوازم التحریر در اصفهان است می گوید: تمام تلاش ما این است که متناسب با زمانه جلو برویم و به همین دلیل با توزیع این لوازم سعی در جلب رضایت مشتریان را داریم.
او می افزاید: مشکل ما نیستیم. شما باید به سراغ تولید کنندگان بروید. آنها اگر راه و روش خود را عوض کنند، مغازه های ما هم رنگ و بوی فرهنگ ایران را می گیرد.
محمدی ادامه می دهد: تولید کنندگان مدل ها را از ماهواره ها گرفته و از آنها الگو گیری می کنند.
او معتقد است: البته استفاده از اسطوره های ایرانی هم جذابیت زیادی ندارد و کیفیت در ایران حرفی برای گفتن ندارد.
این درحالیست که زکریا یازرلو معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش تیرماه امسال نسبت به توزیع لوازم التحریر نامناسب در بازار هشدار داد و اعلام کرد: مسئولیت اینکه در فروشگاه ها کیف و دفترچه ها و لوازم و التحریر هایی عرضه شود که نشانگر هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان باشد، با کیست؟
تلنـــــــگر
به رغم تلاش مسئولان فرهنگي كشور براي معرفي عروسك‌هاي «دارا و سارا» به عنوان جايگزين های عروسك‌ها و قهرمانان كارتوني غربی،‌ حضور گسترده اين نماد ها در لوازم‌التحرير دانش‌آموزان همچنان چشم ‌گيرتر از گذشته است.
پس از هجوم شخصیتهای هالیوودی و انیمیشنهای غربی نظیر شرک ،باربی،مرد عنکبوتی و.... که از طریق شبکه های ماهواره ای و یا سایر ابزار بصری به راحتی قابل دسترسی است، و نیز به دلیل ابزار و تکنولوژی پیشرفته جذاب سمعی و بصری به کار رفته در آنها، این آثار مورد توجه خانواده های ایرانی به خوص کودکان قرار گرفته است.
تصاویر متنوع این شخصیتهای که غالبا به جز جذایبت هیچ نکته آموزشی دیگری ندارند وحتی بعضا از لحاظ ظاهری فاقد توجیه پذیری و مصداق حقیقی نیز می باشند، وسیله فروش انواع تولیدات داخلی برای کودکان گردیده و با شروع سال تحصیلی لوازم التحریر نیز به عنوان اساسی ترین ملزومات دانش آموزان از این هجمه در امان نمانده است.
به نظر می رسد، تنها زیبایی ظاهری این عکسها که فضای ظاهری اکثر لوازم التحریر را اشغال کرده دلیل استقبال از آنها است.
متولیان فرهنگی کشور مدتی قبل با ساخت نمادهایی با عنوان" دارا و سارا" و تولید عروسک وسایر کالاهای مورد استفاده کودکان با استفاده از تصاویر این دو نماد به مقابله با این هجمه پرداختند، اما متاسفانه به دلیل تدابیر نا مناسب، این محصولات با عدم اقبال عمومی روبرو شد.
«دارا انار دارد» این جمله ایست که نسل گذشته ما همواره با شنیدن آن به یاد انبوه خاطرات کودکی می افتند و این است نوستالژی نسل جوان امروزکه کودکان آن زمان بودند، اما برای اکنون امروز ایران این باربی، است که سمبل خاطرات کودکی و جانشین دارا شده است.
اکنون با تولید و تبلیغ این محصولات نامانوس فرهنگی که به نظر می رسد نه تنها فاقد نکات آموزشی اخلاقی،اجتماعی و فرهنگی بوده بلکه دارای پیامهای غلط فرهنگی نیز هستند، ذهن کودک در خوابی مصنوعی فرو می رود و از دنیای پیرامون خود غافل می کند در حالی که این کودک، امروز باید آینده را ساخته و به نسل بعد از خود تحویل دهد.
Share/Save/Bookmark