پرونده قتل دكتر سرابي پس از يكسال با اجراي حكم شرعي قصاص مختومه شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران - پرونده قتل دكتر 'غلامرضا سرابي' متخصص قلب و عروق كه 31 شهريور ماه سال گذشته در حوالي نارمك تهران مورد سوء قصد قرار گرفت و جان خود را از دست داد، امروز - سه شنبه - با اجراي حكم شرعي قصاص در ميدان هفت حوض مختومه شد.
پرونده قتل دكتر سرابي پس از يكسال با اجراي حكم شرعي قصاص مختومه شد
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار قضايي ايرنا، عامل قتل دكتر سرابي ساعت 6 صبح امروز با حضور نماينده دادستان تهران، عوامل اجراي احكام و نيروهاي انتظامي و امنيتي، در ميدان هفت حوض نارمك تهران و در ملاء عام به دار مجازات آويخته شد.
دكتر غلامرضا سرابي پس از گذشت 24ساعت از سوء قصد به جان دكتر عبدالرضا سودبخش دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران، حدود ساعت 19 و 30 دقيقه چهارشنبه 31 شهريور ماه سال 89، در مقابل مطب خود در حوالي نارمك از سوي مهاجمان موتور سوار از ناحيه پهلوي چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد.
دكتر سرابي پس از اين سو قصد با كمك مردم و اورژانس تهران به بيمارستان امام حسين(ع) منتقل شد و توسط يك گروه پزشكي عمل جراحي شد اما به دليل وخامت جراحات وارده و قطع نشدن خونريزي جان خود را از دست داد.
پس از حادثه سوء قصد به جان دكتر سرابي و انتقال وي به بيمارستان، 'شهاب الدين صدر' رييس سازمان نظام پزشكي كشور، اعلام كرد كه سرابي چند روزي بود مورد تهديد قرار مي گرفت.
چهارم مهر ماه سال 89، پس از اعلام دادستاني تهران مبني بر دستگيري دو متهم به قتل دكتر سرابي، بازپرس جنايي تهران از اعتراف دو متهم پرونده قتل دكتر غلامرضا سرابي به اتهام قتل با انگيزه شخصي خبر داد.
محمد شهرياري گفت: متهمان دستگير شده مدعي شدند، مادرشان چندي پيش توسط دكتر سرابي تحت عمل جراحي قلب قرار گرفته و متأسفانه فوت كرده است و اين افراد با انگيزه انتقام، دكتر سرابي را به قتل رساندند.

*** خودكشي يكي از عاملان قتل دكتر سرابي
در ادامه ماجراي قتل دكتر سرابي و پس از گذشت حدود 10 روز از قتل وي، فرماندار گيلانغرب از خودكشي يكي از عاملان قتل دكتر سرابي خبر داد.
يكي از عاملان قتل دكتر سرابي با توجه به آنچه بازپرس رسيدگي كننده به پرونده اين قتل مي‌گويد، درحال فرار از دست مأموران در ارتفاعات گيلانغرب با شليك گلوله خودش را كشت.
به گفته قاضي محمد شهرياري، از ساعات ابتدايي وقوع جنايت، دستورات قضايي لازم براي بررسي موضوع و شناسايي عامل يا عاملان قتل صادر شده و در جريان اقدامات نيز دو مظنون بازداشت شدند اما اتهام آنها محرز نشد و در كنار آن متوجه شديم كه بهمن و سجاد، پدر و پسري كه ردپاي آنها در اين جنايت به چشم مي‌خورد به سمت غرب كشور متواري شده‌اند.
اين درحالي است كه چهارم مهر ماه شهرياري از اعتراف به قتل دو مظنون به قتل دكتر سرابي خبر داده بود.
به گفته بازپرس جنايي، پس از آنكه ردپاي پدر و پسر مظنون به نام‌هاي بهمن و سجاد، در اين پرونده پيدا شد و مشخص مي‌شود اين دو به سمت غرب كشور متواري شده‌اند، نيروهاي پليس براي دستگيري متهمان، اعزام شدند.
شهرياري با بيان اينكه بهمن مسلح به اسلحه كلاشينكف بود، خاطرنشان كرد: اين متهم پس از آن كه شب را در اين روستا گذرانده بود، صبح روز بعد با لباس چوپاني و با كمك دو نفر از اهالي روستا به سمت كوهپايه فرار كرده بود كه ماموران انتظامي گيلانغرب با انجام هماهنگي‌هايي كه با قاضي محمدي دادستان اين شهرستان انجام داده بودند، شروع به رديابي بهمن كردند و او را در كوهپايه تحت محاصره خود درآوردند اما لحظاتي بعد صداي رگبار اسلحه كلاش موجب شد كه ماموران به نزديكي متهم بروند و به اين ترتيب متوجه شدند كه اين شخص، به صورت نشسته با قرار دادن لوله اسلحه زير چانه خود و شليك گلوله، اقدام به خودشكي كرده است.
پس از خودكشي بهمن، سجاد نيز به همراه دو نفر ديگر حدود ساعت 21 شب در حالي كه اسلحه و مهمات همراه داشتند مورد ظن ماموران پاسگاه 'دير' از توابع گيلانغرب قرار گرفتند و به دليل آنچه كه ماموران مدعي هستند اين افراد قصد حمله به پاسگاه را داشته‌اند، آنها را بازداشت كرده‌اند.

*** ارسال پرونده قتل به دادگاه
حدود حدود پنج ماه پس از قتل دكتر سرابي و دستگيري متهم اصلي اين پرونده، در تاريخ 24 بهمن ماه سال گذشته، عباس جعفري دولت آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران از ارسال اين پرونده به دادگاه خبر داد و حدود يك ماه بعد يعني در تاريخ 24 اسفند ماه دادگاه رسيدگي به اتهامات قاتل دكتر سرابي در شعبه 113 دادگاه كيفري استان تهران برگزار شد.
قاتل دكتر سرابي در دادگاه اظهار كرده بود كه جاي خالي مادرم را نتوانستم تحمل كنم و دكترش را كشتم.
بر اساس اين گزارش، در ادامه رسيدگي به اتهامات قاتل دكتر سرابي، يكي از ماموراني كه توسط قاتل دكتر سرابي مجروح شده بود، در جلسه دادگاه گفت: از متهم مداركي مبني بر همكاري با گروهك تروريستي پژاك به دست آورده است اما سجاد قاتل دكتر سرابي، اين اظهار مامور نيروي انتظامي را ادعا خواند و رد كرد .
سجاد گفت: تمام اين اظهارات دروغ است. من با پژاك ارتباط نداشتم؛ قبل از فوت دكتر سرابي، شماره‌هاي گروهك پژاك را از طريق ماهواره به دست آوردم و فقط مي‌خواستم از ايران فرار كنم و هيچ قصدي براي همكاري با پژاك و گروه‌هاي ضدانقلاب نداشتم.
در ادامه رسيدگي به اتهام قاتلان دكتر سرابي، علي متهم رديف دوم در جايگاه حاضر شد و گفت: من از نيت سجاد خبر نداشتم و قرار بود روز حادثه سجاد براي صحبت با دكتر سرابي و دريافت 100 ميليون تومان به مطب دكتر برود ولي هيچ حرفي از قتل نزد.
در پايان دادگاه، سجاد قاتل اصلي دكتر سرابي در جايگاه حاضر و به عنوان آخرين دفاعيات خود گفت: پدرم گفته بود اگر قرار شد دستگير شوي، هر موقعيتي كه به دست آوردي خودت را بكش. من هم قصد داشتم خودم را بكشم. هيچ علاقه‌اي به زندگي توام با سرافكندگي ندارم و نمي‌خواهم درخواست بخشش كنم.

*** محكوميت عامل قتل دكتر سرابي به قصاص
پس از پايان دادگاه رسيدگي به اتهامات قاتلان دكتر سرابي، شعبه 113 دادگاه كيفري استان تهران در تاريخ 25 اسفند ماه سال گذشته، آراي دادگاه را اعلام كرد كه بر اساس آن، سجاد متهم رديف اول و عامل اصلي قتل دكتر سرابي به اتهام قتل عمد به قصاص و علي متهم رديف دوم به تحمل 10 سال حبس (5 سال تعليقي) محكوم شد.
پس از صدور آراي دادگاه بدوي، پرونده قتل دكتر سرابي در 12 ارديبهشت ماه سال جاري به ديوان عالي كشور ارجاع شد تا قضات ديوان عالي نيز درباره پرونده و حكم صادر شده، نظر دهند كه شعبه 20 ديوان عالي كشور، دوم شهريور ماه جاري، حكم قصاص، شلاق و حبس دادگاه كيفري در خصوص عاملان قتل دكتر سرابي را تأييد كرد.
بر اساس اين گزارش، پس از تاييد احكام دادگاه كيفري از سوي ديوان عالي كشور، محل اجراي حكم قصاص با نظر اجراي احكام انتخاب شد و ساعت 6 صبح امروز - سه شنبه - عامل اصلي قتل دكتر سرابي در ميدان هفت حوض تهران و در ملا عام به دار مجازات آويخته و بدين ترتيب، پرونده قتل دكتر سرابي پس از يكسال مختومه شد.