از نجات پسر غرق شده‌ی ۲۰ ساله تا زن ۶۰ ساله خمینی‌شهری

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا‌: غریقی‌ ۲۰ ساله و زن ۶۰ ساله‌ی خمینی‌شهری که به دلیل ایست کامل قلبی ریوی در حال مرگ بودند با همکاری افراد حاضر در محل، از مرگ حتمی نجات یافتند.

به گزارش ایمنا‌، ساعت ۲۲ یکی از شبهای گرم تابستانی، درحالی‌که تنها دو هفته از برگزاری دوره های آموزشی احیای قلبی ریوی برای مربیان ورزشی شهرستان دهاقان‌ می گذشت، پسری ۲۰ ساله به نام حسین که به مهارت شنا تسلط کافی نداشت به قسمت عمیق استخر وارد و در نتیجه غرق شد. مربیان نجات غریق این استخر بلافاصله در آب پریدند و او را از زیر آب بیرون آوردند اما پسر جوان، تنفس و نبض خود را از دست داده و صورتش به شدت کبود شده بود.
در این هنگام این دو مربی نجات غریق که به تازگی دوره‌ی آموزش احیا را گذرانده بودند در اقدامی سریع، با به کارگیری مهارت‌های احیای قلبی ریوی، او را به زندگی دوباره بازگرداندند‌.
حسین، پس از حضور تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی و انجام اقدامات اکسیژن درمانی بر روی وی، به بیمارستان شهدای دهاقان‌ منتقل شد و پس از ۲ ساعت به منزل بازگشت.
همچنین در حادثه ای دیگر، ساعت ۱۷:۲۵ روز گذشته در تماسی با اتاق فرمان فوریت‌های پزشکی (۱۱۵) ، تنگی نفس زنی ۶۰ ساله در خیابان امام (ره) جنوبی خمینی‌شهر گزارش و بلافاصله یک واحد امدادی از پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی این شهرستان بر بالین بیمار حاضر شد.
پس از حضور تکنسین‌های فوریتهای پزشکی در محل و کنترل وضعیت بیمار، این زن که سابقه بیماری قلبی-تنفسی و دیابت داشت، دچار ایست کامل قلبی تنفسی شده و فاقد هرگونه علائم حیاتی بود لذا نیروهای امدادی اورژانس در اقدامی سریع، شروع به CPR (احیای قلبی ریوی) متوفی کرده و پس از ۵۰ دقیقه تلاش مستمر، ضربان قلب و تنفس بیمار بازگشت و متوفی حیاتی دوباره یافت.
بیمار پس از بازگشت به زندگی، سریعا به بیمارستان شهید اشرفی‌ خمینی شهر منتقل و در اتاق احیا بستری شد.
بر اساس این گزارش وضعیت عمومی این زن در هنگام انتقال و بستری شدن در بیمارستان خوب و از سطح هوشیاری بهتری برخوردار بود.
گفتنی است، دختری جوان که از بستگان این زن ۶۰ ساله بود قبل از رسیدن نیروهای امدادی اورژانس، با رفتاری هوشمندانه اقدام به ماساژ قلبی زن بیمار کرده بود که این امر یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در موفقیت عملیات احیا و بازگشت زن به زندگی دوباره بود چرا که ماساژ قلبی وی، جریان خون را در مغز بیمار حفظ کرده و مانع از مرگ مغزی او شده بود.
/