هويج و سيب باعث تميز شدن دندانها مي شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان- يك دندانپزشك با بيان تاثير مهم تغذيه در بهداشت دهان و دندان گفت:هويج و سيب با حركات فيزيكي،سبب تميز شدن دندانها مي شود.
هويج و سيب باعث تميز شدن دندانها مي شود
دكتر 'فريبا منجم' روز دوشنبه در گفتگو با ايرنا اظهار داشت:استفاده از ميوه جات و سبزيجات تازه به عنوان ميان وعده، استفاده از مسواك در زمان مناسب،عدم استفاده از تنقلات چسبنده و پفك و چيپس از مهمترين عوامل در كاهش پوسيدگي دندان است.
كارشناس واحد بهداشت دهان و دندان مدارس ،استفاده بيش از حد مواد قندي، تنقلات،مواد چسبنده (آدامس، شكلات)،عدم رعايت بهداشت دهان و دندان،نحوه نادرست مسواك زدن و نقش ژنتيك را از عوامل ايجاد بيماريهاي دهان و دندن اعلام كرد.
به گفته اين متخصص دندانپزشكي،عامل ژنتيك و ارث نقش بسيار مهمي در پوسيدگي دندان به عنوان يك عامل مستعد كننده دارد و در كنار آن تغذيه دوران بارداري به دليل شكل گيري ميناي دندان و تامين ويتامين هاي D، C، A و كلسيم بسيار حايز اهميت مي باشد.
وي اظهار داشت:عوامل محيطي مانند فلورايد آب آشاميدني، الگوي تغذيه خانواده، فلورايدتراپي در سنين رويش دندانها يعني چهار تا 12 سالگي، معاينه دندانها هر شش ماه يكبار توسط دندانپزشك، تشخيص به موقع توسط مراقبين بهداشتي در مهدهاي كودك و مدارس را در پيشگيري از پوسيدگي دندان تاثيرگذار است.
كارشناس واحد بهداشت مدارس خاطر نشان كرد:نيمي از كودكان در بدو ورود به دبستان داراي حداقل يك دندان پوسيده هستند.
به گفته دكتر منجم،در معاينات انجام شده توسط مركز بهداشت شماره دو اصفهان، در بين دانش آموزان مقطع اول ابتدايي ميزان پوسيدگي در سال تحصيلي 89 – 90 در دختران 4/49 و در پسران 5/ 49 درصد بود.
وي افزود:پوسيدگي دندان بر اثر پلاك ميكروبي بوجود مي آيد و يك بيماري عفوني محسوب مي شود.
به گفته اين دندانپزشك، اين آمار لزوم توجه بيشتر والدين به آموزش و فرهنگ سازي رعايت بهداشت دهان و دندان در كودكان زير شش سال را به عنوان مهمترين دوره سني تربيتي نشان مي دهد.
منجم خاطر نشان كرد:علاوه بر خانواده ها، اولياي مدارس ابتدايي نيز بايد بر اين امر مهم بيش از پيش تاكيد كنند و ضمن تلاش براي درمان پوسيدگي دندانها، در زمينه رعايت بهداشت دهان و دندان فرهنگ سازي كنند زيرا هميشه پيشگيري بهتر از درمان است.