افزایش 58 درصدی زنان سرپرست خانواده

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از افزایش 58 درصدی زنان سرپرست خانواده در 10 سال گذشته خبر داد و گفت: پوشش حمایتی نامناسب از آنها باعث شده این زنان دچار افسردگی و اضطراب گشته و این حالت رفتاری در تربیت فرزندانشان اثر مستقیم بگذارد.

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش 58 درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: طی 10 سال گذشته 38 درصد به مردان سرپرست خانواده ،58 درصد به زنان سرپرست خانواده افزوده شده وعلت این افزایش از نگاه آسیب های اجتماعی بالا رفتن نرخ طلاق است به طوری که 82 درصد از این زنان بیوه و متاهل هستند
یعنی یا همسران آنها خانه را ترک کرده و یا از آنها جدا شده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد 6.7 درصد مطلقه و 10.3 درصد دارای شوهر از کار افتاده هستند و از این میان 26 درصد بین 25 تا 44 سال دارند و 38 درصد 45 تا 64 سال سن دارند و 32 درصد نیز 65 سال به بالا هستند.

این آسیب شناس با اشاره به این که 43 درصد زنان سرپرست خانواده باسواد و بقیه دارای سواد کم و بی سواد هستند گفت: متاسفانه عدم پوشش حمایتی و مناسب از آنها باعث شده این زنان دچار افسردگی و اضطراب گشته و این حالت رفتاری در تربیت فرزندان اثر مستقیم  بگذارد.

ابهری ایجاد اشتغال خانگی و مشاغل درآمد زا به شکل تعاونی های محلی و پوشش بیمه تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار را ضروری دانست و گفت: پوشش های مالی مناسب از سوی سازمانهای حمایتی باید برای پیشگیری ازآسیبهای رفتاری در این بانوان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مستمری های ماهیانه از سوی نهادهای حمایتی با توجه به تورم و گرانی در بسیاری از اوقات حتی ضروریات اولیه این زنان را تامین نمی کند. بنابراین افزایش مستمری های ماهانه همراه آموزش های فنی و حرفه ای به آنها، تامین نیازهای فرزندان این گونه خانواده ها از لحاظ مادی و همین طور نظارت و کنترل رفتاری فرزندان خانواده بد سرپرست به خاطر خلا عاطفی در آنها می تواند از گسترش آسیبهای اجتماعی در این گونه زنان پیشگیری کند.