انتشار عکس های این 2 بازیگر در رسانه های اصولگرا

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

هفته گذشته 2 رسانه اصولگرا با انتقاد از 2 بازیگر سینما عکس های نامناسبی از آنها را منتشر کردند. یکی از این 2 رسانه اصولگرا تلاش کرد با انتشار این عکس ها نشان دهد که سرنوشت یک بازیگر خارج نشین به کجا می انجامد و رسانه دیگر با انتشار عکس هائی از یک بازیگر سریال های تلویزیونی در ماه رمضان از بکارگیری این دست افراد انتقاد کرد.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است:

1-ساختار سینمای ایران به دلایل مختلف از فساد و بیماری های مسری نگران کننده ای رنج می برد که اصلاح آن نیازمند یک برنامه ریزی جامع و بلند مدت است.در این چرخه معیوب هم حتما افرادی پیدا می شود که در استاندارد فیلم و سریال دینی و ملی ایران اسلامی نباشند. طبیعی است که تا اصلاح این ساختار معیوب نمی توان ساخت فیلم و برنامه را معوق گذاشت. این انتظار که بازیگران منتخب، همه ویژگی های یک هنرمند اسلامی و متدین و انقلابی را داشته باشد منطقی نیست. بازیگر همانطور که از نامش پیدا است قرار است نقش بازی کند. پیام فیلم از طریق این بازیگران منتقل می شود. به رخ کشیدن سابقه این بازیگران و انتشار عکس های شخصی و غیرشخصی آنها هیچ ارتباطی به پیام فیلم و هدف تهیه برنامه ندارد.

2-برخی از این بازگیران مانند هر فرد دیگری ممکن است به خارج از کشور سفر کنند و در آنجا زندگی متفاوتی از ایران را تجربه کنند. از این دست بازیگران که بعد از کسب شهرت در ایران، به خارج از کشور سفر کردند و بی حجاب و یا با حجاب در سینمای اروپا و آمریکا نقش آفرینی کردند بسیار بوده اند و محدود به این یک ویا دو سال گذشته هم نمی شوند. رصد هر روز این بازیگران که کجا هستند و به کجا می روند و چه فیلمی بازی می کندو با چه وضعی بازی می کنند نه اسلامی است و نه اخلاقی  ونه جائی در رسالت رسانه های اصولگرا دارد!

البته اگر دولت همچون چند سال گذشته قصد داشته باشد برخی از آنها را با سلام و صلوات و انداختن فرش قرمز به ایران بیاورد طبیعی است که آنجا رسانه ها لازم است ورود کنند و با تاکید بر سابقه این افراد، مسئولین فرهنگی را بازخواست کنند. چه آنکه چند سال پیش این اتفاق افتاد و البته رسانه ها نیز با نقد مناسب اجازه این کار را به مسئولین وقت ندادند.

در غیر این صورت قرار نیست هر از گاهی زندگی و روابط شخصی این افراد که مانند هر فرد دیگری آزادنه می توانند سرنوشت خود را انتخاب کنند، در معرض مخاطبین رسانه ها قرار گیرد.

3- مدتی است که  اطلاع رسانی و مطالبه گری با برخی خط شکنی ها و سنت شکنی های رسانه ای اجین شده است. ظاهرا برخی رسانه ها مجبور شدند برای حساس کردن مسئولین امنیتی و فرهنگی به باز نشر عکس های بی حجابی و نامناسب در فلان تاتر و یا آب بازی در بهمان پارک اقدام کنند. شاید بهانه مسئولین این سایت ها این بوده که اگر این عکس ها منتشر نمی شد مسئولین فرهنگی و امنیتی و علما و مراجع هم متوجه نمی شدند و نهایتا انطور که می بایست واکنش درخوری به این هنجارشکنی ها صورت نمی گرفت.

اما روال شدن این قاعده شکنی حتما عوارض جدی به همراه دارد. انتشار این عکس ها در رسانه ها ی متدین بدون اشکال نیست. نباید به بهانه هر نقدی به انتشار این عکس ها مبادرت ورزید. بسیاری از مخاطبیت این رسانه ها افراد متدین و مذهبی و جوانان پاکی هستند که جهت کسب اطلاع و اخبار وارد این سایت ها می شوند و حتما از دیدن این عکس ها دلچرکین می شوند. نباید برای مستحبی، خدای نکرده افراد را در معرض گناه قرار داد.

توصیه می شود حتما جهت انتشار این عکس ها گروهی از مسئولین رسانه های مجازی، استفتائی را از مراجع داشته باشند.

4- بی حجابی گناه بزرگی است. بی اخلاقی هر زمان از حالات خصوصی خارج شود و شکل اجتماعی به خود بگیرد حتما عوارض منفی آن بیشتر می شود.اما نباید این تصور ایجاد شود که حجاب همه دین است. چه بسا همین افراد مورد نظر و ظاهرا بد حجاب در دینداری از بسیاری از کسانی که مدعی دینداری و تدین هستند در نزد شارع مقدس بالاتر باشند. نباید با این افراد طوری برخورد شود که گوئی از دین خارج شدند. نباید انتشار این عکس ها فرصت بازگشتن انها را از بین ببرد که در این صورت منتشر کننده های این تصاویر مقصرند.

در انتها لازم است گفته شود که انتشار این دو خبر و عکس های مرتبط با آن در دیگر رسانه های متدین و اوصولگرا بازنشر پیدا نکرد و همین امر حاکی از آن بود که دیگر مسئولین این سایتها دقت و حساسیت بیشتری به خرج داده اند. با این حال هرچند در نیت خیرخواهانه این رسانه ها تردیدی نیست اما باید نسبت به عوارض غیرمستقیم این دست اخبار در آینده دقت بیشتری صورت گیرد.