تبلیغات نهان انتخاباتی در اصفهان

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: علیرغم آن‌که انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفند برگزار می‌شود و چیزی نزدیک به ۶ ماه به بزرگ‌ترین اتفاق سیاسی کشور در سال جاری باقی مانده، تحرکات تبلیغاتی از هم‌اکنون آغاز شده و این موج چندی است که به اصفهان نیز رسیده است.

به گزارش ایمنا، کاندیداهای آینده که هنوز هم مشخص نشده آیا صلاحیتشان تایید می‌شود یا خیر، تبلیغات را به شکل پنهانی شروع کرده‌اند و نوید روزهای گرم انتخاباتی را می‌دهند.

پیامک‌هایی که پایانش، یک اسم خودنمایی می‌کند
یکی از شیوه‌های تبلیغی نامزدهای که شب‌های ولادت معصومین و مناسبت‌های ملی و مذهبی به وفور دیده می‌شود ارسال پیامک‌های تبریک است که به صورت گروهی ارسال می‌شود و به ظاهر قصدی، جز تبریک یک مناسبت مبارک و میمون در آن مستتر نیست. ولی قضیه آن‌جا جالب می‌شود که به انتهای پیام می‌روید و یک نام خانوادگی توجهتان را جلب می‌کند، نام خانوادگی‌ای که در پیام اول نا آشناست، در پیام دوم آشنا می‌شود و در پیام سوم به طور کامل در ذهن دریافت کنندگان این حک می‌شود و پس از اندکی تحقیق درخواهی یافت که این انسان‌های رئوف که یک مناسبت مبارک را به تعداد زیادی از همشهریان خود تبریک می‌گویند کسانی جز کاندیداهای آینده نیستند که این‌گونه خود را اندک، اندک به مردم معرفی می‌کنند و نامشان را در یاد مردم ماندگار می‌کنند.

آن‌ها که همه جا هستند
شیوه قدیمی و در عین حال اثر بخش که برخی خیز گرفتندگان برای صندلی‌های بهارستان از آن استفاده می‌کنند نشان دادن خود در هر جمع و محفلی است که مردم حضور دارند. این روش غالبا توسط برخی از چهره های سرشناس برای انتخابات به کار گرفته می‌شود. این افراد که بعضا نزد مردم چنان شناخته شده نیستند و به دنبال به دست آوردن پایگاه اجتماعی مناسبند لذا در بسیاری از مجامع و مراسم‌های مردمی حضور می‌یابند و این‌گونه سعی در معرفی خود به عوام دارند.

کسانی که به ناگاه دلشان برای رسانه می‌تپد
یکی از شیوه‌های معمول تبلیغات برای انتخابات در تمام نقاط دنیا استفاده از رسانه‌هاست که در هر حال کشور ما و شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. ولی آن‌چه که در روزهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده ورود افراد بسیاری به این عرصه در شهر اصفهان است که از راه‌های مختلف سعی به نمایش گذاشتن خود دارند و برای این کار حتی به رپرتاژ و آگهی متوسل می‌شوند و برخی نیز از در حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران بر می‌آیند و حتی سعی در جذب روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مطرح شهر دارند در حالی‌که پس از مدتی نیات اصلیشان مشخص می‌شود.

خیرینی که دم انتخابات خیرخواه می‌شوند
روشی که متاسفانه از اخلاق به دور است اما از قدیم الایام در جامعه ما وجود داشته، رای خریدن در قالب کار خیر است که در حال حاضر نیز این شیوه از طرف برخی از شیفتگان و سوداگران قدرت که قصد شرکت در انتخابات را دارند به کار گرفته می‌شود. این افراد که به اصطلاح در حال انجام کار خیر هستند کارهایشان را با تبلیغات بسیار در بین مردم جار می‌زنند و مناظق فقیر نشین شهر را نیز برای این کار نشانه می‌روند و این‌گونه سعی در جلب مردم می‌کنند که گاه موفق هم می‌شوند.
بازار اینگونه افراد در برنامه های مناسبتی خصوصا در ماه مبارک رمضان داغ است.برنامه های افطار و جلسات مذهبی با اهدفی که پشتش مستتذ است از جمله روش های تبلیغی برای حضور در بهارستان است.

این‌ها فقط گوشه‌ای از فعایت‌های پنهانی تبلیغاتی انتخاباتی است که چیزی در حدود ۶ ماه مانده با آن نمود پیدا کرده، حقیقت آن است که برخی این کارها حق کاندیدا‌هاست و طبق قانون نیز تبلیغ فقط حد فاصل زمان ثبت نام تا آغاز رسمی تبلیغات ممنوع شده است ولی آن‌چه مهم است شیوه این تبلیغات و زیر پا نگذاشتن اصول اخلاقی و درک این مطلب است که هر کاری ارزش انجام دادن برای رسیدن به کرسی‌های بهارستان را ندارد.