مسکن این ماه، روی دنده گرانی می‌افتد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

فرارو- ماه رمضان امسال، همچون سال‌های پیش، ماه رکود مسکن بود. معاملات کم شد، هرچند قیمت‌ها تغییر نکرد. بازار خرید روی آرامش گرفت و اجاره از رونق افتاد. با این حال پیش‌بینی می‌شود، پس از پایان ماه رمضان بار دیگر بازار مسکن، چهره ملتهب خود را نمایان سازد.

به گزارش فرارو؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان، کارشناسان خبر از تغییرات و نوساناتی می‌دهند که قرار است پس از پایان این ماه، در بازار مسکن رخ دهد.

بر اساس نظر برخی اقتصاددان‌ها، در اغلب شهرهای بزرگ به ویژه تهران، قیمت ملک متأثر از بازار پولی و مالی کشور است. یعنی با افزایش قیمت در بازار، مسکن نیز دچار افزایش قیمت می‌شود.

بر این اساس این روزها که افزایش جهانی نرخ سکه و طلا، تأثیر زیادی بر بازار داخلی داشته است، پیش‌بینی می‌شود بازار آینده مسکن نیز، از این افزایش اثر پذیرد و شهریورماه، ماه صعود دوباره قیمت‌ها در بازار مسکن باشد.

این پیش‌بینی‌ها در حالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان امور مسکن، عقیده دارند بازار املاک مستقل از دیگر بخش‌های اقتصادی کشور است. این افراد رکود در بازار مسکن را به معنای کاهش قیمت‌ها نمی‌دانند و بر این باورند که مسکن در کشور ما کالایی سرمایه‌ای به شمار می‌رود و رکود موقتی، کوچکترین تاثیری بر این بازار نخواهد داشت.

یک کارشناس ارشد اقتصاد در این‌باره به فرارو گفته است: «بازار مسکن، برای بسیاری افراد بازار پرسودی است. این عده بر آنند تا به هر طریق ممکن از افت قیمت‌ها جلوگیری کنند.»

این کارشناس در مورد اظهار نظرهای متفاوت در این زمینه، می‌گوید: «کمتر روزی است که یک کالا افزایش قیمت پیدا نکند، یک روز سکه گران می‌شود، یک روز دلار، یک روز قیمت تیرآهن سر به فلک می‌کشد و یه روز سیمان، کیمیا می‌شود. یک روز حرف از افزایش مالیات‌‌ها و عوارض است و یک روز جنجال بالا رفتن تورم پیش می‌آید. خلاصه همیشه یک بهانه وجود دارد تا با آن بالا بردن قیمت مسکن را توجیه کنند.»

پیش از این نیز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، رکود در معاملات فروش و اجاره‌بها را تکذیب کرده بود و همچنین انتشار اخباری مبنی بر رشد چند درصدی نرخ اجاره بها را نوعی فرافکنی سایت‌ها دانسته بود.

مصطفی قلی خسروی، با بیان این که بازار مسکن هم اکنون روال طبیعی خود را طی می کند، اظهار داشت: با تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت و همچنین اتحادیه، در سال جاری بازار مسکن با رشد قیمتی که برخی به آن دامن می زنند مواجه نخواهد شد.

اما مشاوران املاک در سطح تهران، بر این باورند که بازار مسکن به اندازه‌ای حساس و تاثیرپذیر است که با کوچک‌ترین اتفاق حتی در حد یک پیشنهاد، احتمالاً با تحولی بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

قیمت برخی از آپارتمان‌ها در شهر تهران
بر اساس گزارشات میدانی مهر، آپارتمان نوساز 60 متری در خیابان آزادی 135 میلیون به فروش می‌رسد و بر روی واحد 56متری، 6 سال ساخت، در اشرفی اصفهانی، 137 میلیون قیمت‌ گذاشته شده است.

آپارتمان دوخوابه، با متراژ 73 متر در خیابان کاشانی، که هشت سال پیش ساخته شده است، با پارکینگ و انباری، 130 میلیون قیمت دارد و خانه 75متری با عمر 13ساله، در انتهای سردار جنگل، 110 میلیون تومان به فروش می‌رسد. که البته این واحد فاقد پارکینگ و انباری است.

موارد دیگر نیز از این قرارند:
63 متر، دوخوابه، 11 سال ساخت، در خیابان مدنی، ابتدای مسیل باختر؛ 80 میلیون
73 متر، قدیمی و بازسازی شده، در یوسف آباد؛ 148 میلیون
80 متر، دو خوابه، 9 سال ساخت، در ظفر؛ 250 میلیون
77 متر، دو خوابه، در خیابان هفده شهریور؛ 96 میلیون
61 متر، یک خوابه، در تهران‌پارس، بلوار پروین؛ 107 میلیون
65 متر، دو خوابه، 13 سال ساخت، در نارمک، 91 میلیون
51 متر، یک خوابه، چهارراه استقلال، 90 میلیون
47 متر، یک خوابه، در شهران، 105 میلیون
57متر، 14 سال ساخت، در خیابان پرستار؛ 73 میلیون
50 متر، 10 سال ساخت، در خیابان نامجو، 73 میلیون

در کشور ما، حوزه مسكن از جمله حوزه‌هايی است كه بخش خصوصی حضور چشمگير و موثری داشته است. از سویی زندگی بخش وسیعی از جامعه به این بازار بستگی دارد. از این رو بر اساس نظر کارشناسان چنانچه که نظارتی صحیح بر این بازار وجود نداشته باشد، در ماه آینده بار دیگر با افزایش شدید قیمت‌ها و صعود دوباره اجاره‌بها مواجه‌ خواهیم بود.