بیش از ده هزار میلیارد ریال پروژه در بافت فرسوده شهر در حال اجراست

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار پروژه در بافت فرسوده در حال انجام است، گفت: خوشبختانه اصفهان در احیاء بافت های فرسوده در کشور پیشتاز است.

به گزارش ایمنا، حسین جعفری در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب به قانون حمایت از احیا، بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده که مصوب سال گذشته مجلس شورای اسلامی است اشاره و خاطرنشان کرد: طبق این قانون و قانون بودجه مقرر شده است ۵۰ درصد از تسهیلات مسکن در کشور به احیای بافت های فرسوده اختصاص یابد که در صورت همکاری ارگان های ذی ربط در این خصوص بسیاری از مشکلات این بافت ها مرتفع خواهد شد.
وی در ادامه به ماده ۱۷۱ قانون برنامه ۵ ساله اشاره و اذعان داشت: طبق این قانون مقرر شده است سالانه ۱۰ درصد از بافت های فرسوده کشور احیا شود که این رقم در اصفهان بالغ بر ۲۲۰ هکتار می باشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با تاکید بر این که طبق این قانون شهرداری، سازمان میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی و دولت بایستی این ۱۰ درصد را تحقق بخشند، تصریح کرد: شهرداری از این ۱۰ درصد تنها در دو الی سه درصد مداخله مستقیم دارد که این امر، لزوم مشارکت بخش خصوصی و مردمی را بیش از پیش آشکار می کند.
وی در ادامه به آمار مشارکت های مردم در بحث احیاء بافت فرسوده اشاره و اذعان کرد: در سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مردم قرار گرفته است و بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد از این تسهیلات استفاده کرده اند.
جعفری با اشاره به این که مناطق ۳ و ۱ بیشترین جذب این تسهیلات را داشته اند، خاطر نشان کرد: با استفاده از بودجه دولت و شهرداری ما هرچه تلاش کنیم نمی توانیم به ۱۰ درصد مذکور دست یابیم از این رو استفاده از مشارکت های مردمی علاوه بر این که ما را در رسیدن به ۱۰ درصد در سال یاری می رساند، برای خود شهروندان نیز مقرون به صرفه است.
وی در ادامه با بیان این که باید از کلیه ظرفیت های ایجاد شده به وسیله قانون حمایت از بافت فرسوده برای رسیدن به ۱۰ درصد سالانه استفاده نماییم، گفت: تمامی ارگان ها باید مردم را به بازسازی بافت های فرسوده ترغیب نمایند.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری مکان هایی را که از نظر شهرسازی، معماری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ضعیف هستند بافت فرسوده خواند و با اشاره به مشکلات شهروندان ساکن در این بافت ها، تصریح کرد: طرح هایی در بافت فرسوده در حال انجام است که پاسخگوی نیاز مردمی باشد.
وی در ادامه به مشکلات اجرای یک طرح نوسازی در شهر اشاره و با تاکید بر این که زمان‌بر بودن مراحل به تصویب رسیدن طرح های نوسازی موجب می شود تا آنها نتوانند پاسخگوی نیاز نوسازی شهر باشند، اضافه کرد: از این رو بدون مشارکت های مردمی نمی توان به قانون سالانه احیای بافت های فرسوده دست یافت.
جعفری به دیگر بند های قانون حمایت از احیا و نوسازی و
” طبق ماده ۱۷۱ قانون برنامه ۵ ساله مقرر شده است سالانه ۱۰ درصد از بافت های فرسوده کشور احیا شود که این رقم در اصفهان بالغ بر ۲۲۰ هکتار می باشد “
بهسازی بافت های فرسوده اشاره کرد و ادامه داد: طبق ماده ۵ این قانون سازمان مدیریت بحران کشور مکلف است برای جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه از اعتبارات خود برای احیاء بافت های فرسوده استفاده کند.
وی با تاکید بر این که در این قانون سعی شده است تا اختلافات ملکی مرتفع گردد، اظهار داشت: طبق ماده ۹ این قانون مقرر شده است به منظور حل و فصل اختلافات و مشکلات مربوط به املاک و اراضی واقع در طرحهای مصوب احیا و نوسازی اعم از فاقد سند، بلاصاحب و سایر اختلافات و تعیین تکلیف این گونه املاک هیئتی مرکب از یک نفر از دادگستری، یک نفر از سازمان ثبت و یک نماینده از وزارت مسکن و شهرسازی در اداره ثبت املاک و اسناد محل تشکیل و مشکل مورد نظر مرتفع گردد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با اشاره به لزوم تشکیل کارگروهی به با عنوان نوسازی بافت های شهری در حوزه عمرانی در استانداری با حضور رییس سازمان مسکن و شهرسازی، نماینده اداره ثبت، نماینده سازمان میراث فرهنگی همچنین ارگان های خدماتی و شهرداری، گفت: با تشکیل این کارگروه و همکاری همه جانبه ارگان های ذیربط در این رابطه می توانیم به ۱۰ درصد سالانه احیای بافت های فرسوده دست یابیم.
وی ادامه داد: طبق این قانون مقرر شده است دولت سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال به جهت پیشبرد زیرساخت های احیا و نوسازی در اختیار شهرداری و مسکن و شهرسازی قرار دهد.
جعفری خاطر نشان کرد: به زودی در شورای اداری استان در یک همایش چند ساعته مسایل و مشکلات بافت های فرسوده را به اطلاع دستگاه های استان می رسانیم.
وی در ادامه با بیان این که در اجرای بسیاری از پروژه های بزرگ نوسازی و بهسازی شهری رسانه ها نقش اول را داشته اند، نوسازی بافت های فرسوده را نوعی جهاد دانست و اظهار امیدواری کرد که خبرنگاران همچنان به عنوان نقش اول در احیای بافت های فرسوده عمل نمایند.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری بیان داشت: شهرویور ماه سال جاری به نام ماه بافت فرسوده نامگذاری شده و شهرداری با همکاری استانداری، مسکن سازان و کمیته فرهنگ شهروندی برنامه های متعددی را برای این ماه در نظر گرفته است.
وی همچنین به امکانات این سازمان برای پاسخگویی به شهروندان اشاره کرد و یادآور شد: شهروندان می توانند سووالات خود را از طریق سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۶۵۷ و یا از طریق پرتال شهرداری اصفهان پی گیری نمایند.
جعفری اضافه کرد: از هفته آینده یک خط از سامانه ۱۳۷ برای برای پاسخگویی به مسایل و مشکلات شهروندان در احیای بافت های فرسوده در نظر گرفته می شود.

بافت فرسوده ظرفیت اسکان ۹۰۰ هزار نفر را دارد
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۳۳ طرح و پروژه در بافت فرسوده شهر اصفهان در سطح مناطق ۱۴ گانه در دست اقدام است به نحوی که با اجرای این طرح ها بافت پیر و فرسوده شهر اصفهان جوان می شود.
جعفری با بیان این که اصفهان دارای ۵۲ لکه بافت فرسوده با دو هزار و دویست هکتار وسعت است، اعلام کرد: حدود ۳۵۰ هزار شهروند در بافت های فرسوده شهر ساکن هستند که امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناچیزی دارند از این رو نوسازی و بهسازی در ۳۳ لکه‌ی فرسوده در دستور کار قرار گرفته و در دست اجراست.
وی طرح احیاء میدان امام علی ( ع )، پروژه احیاء
” طبق ماده ۵ قانونحمایت از احیا و نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده سازمان مدیریت بحران کشور مکلف است برای جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه از اعتبارات خود برای احیاء بافت های فرسوده استفاده کند “
بدنه شرقی چهارباغ عباسی و طرح ساماندهی بافت فرسوده و تاریخی جنوب میدان امام (ره) را از مهمترین طرح های در دست اقدام سازمان نوسازی و بهسازی برشمرد و اذعان داشت: ساماندهی بافت فرسوده پیرامون خیابان شهید دکتر بهشتی، طرح ویژه بدنه غربی چهارباغ در منطقه یک، پروژه مشارکتی شهیدان، مجتمع تفرجگاهی نهر شمس آباد، ساماندهی بافت فرسوده برزان و ساماندهی بافت فرسوده و تاریخی شرق میدان امام (ع) از دیگر طرح های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و تاریخی شهر در سال جاری است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری پروژه اقامتی توریستی نخجوانیها، مجموعه فرهنگی، خدماتی و گردشگری بین النهرین و ساماندهی بافت فرسوده اسنجان را از دیگر پروژه های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری برشمرد و اضافه کرد: ساماندهی بافت های فرسوده کردآباد، دنارت، شرق وحید، همت آباد، سعادت آباد، کوی امام و بهار، قلعه شمس آباد، مارچین، کوجان، شمال خیابان فروغی، قصر شمس آباد، نصرآباد و پیرامون منارجنبان در دست اقدام است.
وی با تاکید بر این که بافت های فرسوده زیرساخت های لازم را برای توسعه دارا می باشند، خاطر نشان کرد: با توجه به این که مشاوران سکونت ۹۰۰ هزار نفر را در بافت های فرسوده تخمین می زنند بهتر تا ارگان های ذیربط به جای توجه به توسعه شهرک های اقماری و ساخت مسکن مهر همین ظرفیت ها را با احیای بافت های فرسوده در قلب شهر فراهم نمایند.

اجرای ۲۰ پروژه در میدان امام علی(ع)
جعفری بازسازی و احیاء میدان امام علی (ع) را در طول تاریخ معماری و شهرسازی کشورمان از جمله نادرترین پروژه های بازسازی و مرمت شهری معرفی و با اشاره به ۲۰ پروژه در نظر گرفته شده فاز دو این طرح تصریح کرد: اتصال بازار بزرگ در محدوده خیابان عبدالرزاق، مرمت بدنه شرقی بازار بزرگ حد فاصل بازار ریسمان تا خیابان عبدالرزاق، مرمت بدنه شرقی بازار بزرگ حد فاصل خیابان عبدالرزاق تا مجموعه هارون ولایت، پروژه مرمت بدنه جنوبی میدان (بقعه هارونیه )، پروژه بازسازی بدنه شرقی میدان( مجموعه بازار جدید هارونیه ) و پروژه مرمت بدنه شمالی میدان( ضلع جنوب مدرسه کاسه گران و مدرسه حکیم ) همچنین دو طبقه پارکینگ زیر میدان، بدنه میدان و بخشی از پروژه های پیرامون میدان فاز دو پروژه را در بر می گیرد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: این طرح در ۳۲ هکتار در حال انجام است که ۱۵ هکتار آن با مداخله مستقیم شهرداری در حال اجراست.
وی اظهار امیدواری کرد: تا چند ماه آینده ۱۳بازار میدان امام علی(ع) مرمت شود همچنین با آغاز فاز دو پروژه احیای میدان امام علی (ع ) و اتصال بازار بزرگ اصفهان در محدوده خیابان عبدالرزاق در کمتر از دو ماه آینده بعد از ۴۵ سال بازار بزرگ یکسره خواهد شد.
وی با تاکید بر این که در نظر داریم این ۲۰ پروژه را تا یک سال و نیم آینده به اتمام برسانیم، گفت: قرار است دانشگاه علوم حدیث نیز در محوطه های اطراف میدان امام علی و در کنار مقبره علامه مجلسی احداث شود.
جعفری از دیگر برنامه های این سازمان در میدان امام علی(ع) سخن به میان آورد و ادامه داد: مرمت و بازسازی ۱۳ مسجد موجود در این محوطه نیز با همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان اوقاف در دستور کار است.
وی از مرمت و به سازی ۱۷ کاروانسرا به کمک بخش خصوصی سخن به میان آورد و افزود: این منطقه به ۲ هزار و احد پارکینگ نیاز مند است که تامین آنها نیز در دستور کار است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با بیان این که حدود ۱۰ هزار متر در زیر میدان اصلی برای به عنوان یک فضای شهری چند منظوره با کاربری فرهنگی در نظر گرفته شده
” مشاوران سکونت ۹۰۰ هزار نفر را در بافت های فرسوده تخمین می زنند لازم است تا ارگان های ذیربط به جای توجه به توسعه شهرک های اقماری و ساخت مسکن مهر همین ظرفیت ها را با احیای بافت های فرسوده در قلب شهر فراهم نمایند “
است، تصریح کرد: این مکان نیز در زمان های عدم استفاده می تواند مکانی برای پارکینگ باشد.
وی در پایان این بخش از سخنان خود خاطر نشان کرد: ساماندهی مشاغل نیز در محدوده میدان امام علی(ع) در حال انجام است و در نظر داریم مشاغل این مکان را احیا نماییم.

اجرای طرح بدنه سازی شرق چهارباغ در ۵ فاز
جعفری به عملیات اجرایی طرح احیای بدنه شرقی چهارباغ عباسی اشاره و خاطرنشان کرد: طرح حدفاصل بازار هنر تا میدان امام حسین (دروازه دولت ) که از ۴۰ سال پیش در شهر اصفهان مطرح شده بود هم اکنون در حال انجام است.
وی اظهارداشت: سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان بر اساس اولویت های تملک و همچنین نقشه های سازه و درزهای اجرایی از بازار هنر تا میدان امام حسین به طول ۵۳۰ متر را به ۵ فاز تقسیم نموده و هم اکنون فاز دوم پروژه در مدت بیش ازسه سال از زمان اجرای آن به بهره برداری رسیده و با اجرای این فاز ورودی کاخ هشت بهشت بعد از چهل سال ساماندهی شده است.
مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با اشاره به این که با تکمیل و بهره برداری از فاز دوم طرح بدنه سازی شرقی امکان تملک مغازه های موجود در فاز سوم این پروژه با معوض از محل مغازه های احداث شده، فراهم گردیده است ادامه داد: به این روش امکان تملک برای فازهای بعدی پروژه میسر شده به طوری که در نظر داریم این پروژه به صورت خودکفا باشد.
وی با بیان این که عملیات اجرایی فاز سوم طرح بدنه سازی چهارباغ نیز شروع شده و تا ۶ ماه آینده به بهره بردای می رسد اظهار امیدواری کرد که شرایط اجرای فاز های اول و پنجم نیز در سال جاری فراهم شود.
جعفری ساماندهی گلستان شهدا، فازدوم خانه مشروطه و مجموعه فرهنگی شیخ ابومسعود را از دیگر طرح های در دستور کار سازمان نوسازی و بهسازی عنوان کرد.

مشارکت مردمی رکن اساسی بدنه سازی غرب چهارباغ
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با بیان این که در پروژه بدنه سازی غرب خیابان چهارباغ مشارکت مردمی حرف اول را می زند، اظهار داشت: مقرر شده است که پس از تصویب طرح های این پروژه در کمیسیون ماده ۵ خود شهروندان با استفاده از تسهیلات نوسازی و به سازی این منطقه را احیا نمایند.
وی در ادامه به طرح بدنه سازی خیابان شهید بهشتی اشاره و اذعان داشت: طرح های این پروژه نیز آماده است و فاز اول این طرح نیز در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است که امید است این پروژه نیز با مشارکت مردم و سرمایه گذاران به زودی انجام شود.

شهرداري در نوسازي جنوب ميدان امام(ره) تنهاست
مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان شهرداري را در نوسازي جنوب ميدان امام(ره) دست تنها خواند و گفت: به دليل عدم همكاري ارگان هاي مسوول، اجراي طرح بهسازي و نوسازي جنوب ميدان امام(ره) بر زمين مانده است.
وي با بيان اين كه ارگان هاي ذيربط در اين رابطه به تعهدات خود عمل نكرده اند، اظهار داشت: با توجه به اين كه اجراي اين طرح به تاييد يونسكو رسيده همچنين يكي از مهمترين پروژه هاي مرمتي شهر اصفهان به حساب مي آيد، عدم همكاري ارگانهاي ذيربط از جمله سازمان ميراث فرهنگي، شرکت عمران و مسکن سازان و استانداري در اين خصوص قابل توجيه نيست.
جعفري با تاكيد بر اين كه اجراي اين پروژه نيازمند همكاري همه ارگان هاي مسوول مي باشد، تصريح كرد: در حال حاضر شهرداري تمام بار اجراي اين پروژه را بر دوش مي كشد اما اميد است با توجه ويژه ديگر ارگان هاي مسوول در اين خصوص اين پروژه با سرعت انجام شود.
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري به تعهدات ارگان هاي شهري در رابطه با اجراي اين پروژه اشاره و اضافه کرد: در اين خصوص یک تفاهم نامه سه جانبه میان شهرداری،
” چند ماه آینده ۱۳بازار میدان امام علی(ع) مرمت شود همچنین با آغاز فاز دو پروژه احیای میدان امام علی (ع ) و اتصال بازار بزرگ اصفهان در محدوده خیابان عبدالرزاق در کمتر از دو ماه آینده بعد از ۴۵ سال بازار بزرگ یکسره خواهد شد “
اداره کل میراث فرهنگی و شرکت عمران و مسکن سازان و یک تفاهم نامه چهار جانبه میان شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، شرکت عمران و مسکن سازان و استانداری اصفهان به منظور بهسازی بافت فرسوده جنوب میدان امام(ره) منعقد شده است.
وي از اجراي ده پروژه در جنوب ميدان امام (ره) خبر داد و گفت: ساماندهي و طراحي باغ زره سازان و باغ مجدالعلما، احياي مجموعه خانه‌هاي شريعتمدار، كاروانسراي تاريخي مقصودبيك، طراحي موزه فرش و سردر ورودي محله تاريخي جنوب ميدان امام (ره) از مهمترين طرح‌هايي می باشد كه با مداخله مستقيم شهرداري در حال اجرا است.
جعفري اولويت محدوده اصلي پروژه جنوب ميدان امام را سطحي معادل ۶ هكتار عنوان و تصريح كرد: طرح‌هاي اين محدوده با مداخله مستقيم شهرداري اجرايي مي‌شود.
مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري مداخله اين ارگان در وسعت ۱۱ هكتاري جنوب ميدان امام (ره) را غيرمستقيم دانست و افزود: ۱۱ هكتار ديگر اين پروژه نيز كه شامل بافت فرسوده اين محدوده مي شود با مشاركت مردم و اختصاص تسهيلات احياي بافت هاي فرسوده، نوسازي و بهساز ي خواهد شد.
وي همچنین با اشاره به اهداف اقتصادی این طرح، اظهار داشت: تمرکز فعالیتهای جهانگردی، ایرانگردی و گردشگری نظیر امور اقامتی، پذیرایی و تفریحی در بخش مرکزی از طریق واگذاری امتیازهای تشویقی ویژه برای استقرار این مراکز در این محله، راه‌اندازی فعالیت‌های هنری و ارتقای سطح کیفی آنها به منظور ایجاد یک محله نمونه و پر رونق متکی به تولید و سازگار با ارزشهای تاریخی از اهداف اقتصادی طرح نوسازی محوطه جنوبی میدان امام(ره) اصفهان به شمار می‌رود.

احیای بافت فرسوده همت آباد تا ۴ سال آینده
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح نوسازی بافت های فرسوده همت آباد اشاره و اذعان کرد: این طرح نیز به وسعت ۵/۵ هکتار در غالب ۶ طرح با مداخله مستقیم شهردای انجام می شود.
جعفری از فروش اوراق مشارکت برای این پروژه سخن به میان آورد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده به تا پایان سال جاری طرح های این پروژه آماده می شود و تملک آن تا یک سال پس از این مهم انجام خواهد شد همچنین این پروژه تا ۴ سال آینده در غالب مکانی تجاری، فرهنگی، خدماتی و دفتر کار آماده می شود.
وی به نزدیکی همت آباد و مکان احداث سالن اجلاس سران کشور های غیر متعهد اشاره و تصریح کرد: این مکان همچنین می تواند بخشی از خدمات سالن اجلاس را نیز تامین نماید.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری مشارکت مردمی را در این پروژه نیز بسیار اساسی و با اهمیت خواند و گفت: شهروندان می توانند تجمیع پلاک های خود و استفاده از تسهیلات این امر گامی پایدار در احیای بافت های فرسوده این منطقه بردارند.
وی در پایان با تاکید بر این که باید دفتر نوسازی و بهسازی در کلیه ۳۳ لکه در حال بازسازی باید مستقر شود به ۴ دفتر مستقر شده در همت آباد، جنوب میدان امام، میدان امام علی(ع) و منطقه زینبیه اشاره و خاطر نشان کرد: اعتماد سازی بین شهرداری و مردم، اطلاعات رسانی به شهروندان و تسهیل گری از وظایف دفاتر نوسازی و بهسازی است.

تعهدات دولت در احياي بافت هاي فرسوده عملي نشده است
حسين جعفري در ادامه نشست خبري مطبوعاتي خود به سوالات خبرنگاران در رابطه با اجرايي نشدن تعهدات دولت، پارك سوار ميدان امام علي(ع)، توجه به پيوست فرهنگي اجتماعي محلات در اجراي پروژه ها و روند احداث موزه از آثار به دست آمده از حفاري هاي ميدان امام (ع)پاسخ داد.
وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران با اشاره به طرح هاي پيش بيني شده‌ ي اين سازمان در برنامه ۵ ساله اصفهان ۹۵، اظهار داشت: در قانون حمايت از احيا نوسازي و بهسازي بافت هاي
” اعتماد سازی بین شهرداری و مردم، اطلاعات رسانی به شهروندان و تسهیل گری از وظایف دفاتر نوسازی و بهسازی است “
فرسوده آمده است دولت بايد سالانه ۱۰ هزار ميليارد ريال به جهت پیشبرد زیرساخت های احیا و نوسازی در اختیار شهرداری و مسکن و شهرسازی قرار دهد اين درحاليست كه تاكنون هيچ اعتباري در اين رابطه اختصاص داده نشده است.
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان از عدم تحقق تعهدات دولت در زمينه احياي بافت هاي فرسوده انتقاد كرد و گفت: مسوولان بايد در اين خصوص پاسخگو باشند.
جعفري در پاسخ به سوال خبرنگار ايمنا در رابطه با اين كه چرا پارك سوار ميدان امام علي(ع) كه قرار بود تير ماه به بهره برداري برسد هنوز افتتاح نشده است از راه اندازي اين پارك سوار در آينده اي نزديك سخن به ميان آورد و گفت: مشكلاتي كه افتتاح اين پروژه را به تاخير انداخته بود مرتفع شده است و اين پروژه در حال حاضر مراحل نهايي خود را سپري مي كند.
وي در ادامه با بيان اين كه اين سازمان در اجراي پروژه هاي خود به پيوست هاي فرهنگي اجتماعي محلات نيز توجه مي كند، اظهار داشت: در اجراي ۳۳ پروژه كنوني توجه به پيوست فرهنگي اجتماعي محلات ملزم شده است همانگونه كه در پروژه هاي ميدان امام علي(ع)، بدنه سازي خيابان چهارباغ و نوسازي و بهسازي جنوب ميدان امام(ره) به اين پيوست ها و تاريخچه ها توجه شده است.
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي سوال يكي ديگر از خبرنگاران در رابطه با استفاده از معماري ايراني اسلامي در پروژه ها پاسخ داد و گفت: در قانون برنامه ۵ ساله اين نكته كه طرح ها بايد همسو با معماري ايراني اسلامي باشند مطرح شده اما هنوز تعريف صحيحي از اين معماري نداريم.
وي با تاكيد بر اين كه توجه به معماري تاريخي در پروژه هاي نوسازي و بهسازي رعايت مي شود، اذعان داشت: دغدغه كنوني برنامه ريزان در اين بافت ها نيز همين موضوع بوده كه اميد است با مشخص شدن دقيق تعريف معماري ايراني اسلامي، اين مشكلات برطرف گردد.
جعفري در ادامه با بيان اين كه نمي توان براي اين ۳۳ طرح رقم عددي مشخص كرد، گفت: به اين دليل كه اين طرح ها هنوز نهايي نشده اند اعتبار مورد نياز آنها به طور دقيق مشخص نيست.
وي با تاكيد بر اين كه در هريك از مناطق ۱۴ گانه يك تا دو پروژه در دستور كار قرار گرفته است، خاطر نشان كرد: احيا و بازسازي ۵۲ لكه‌ي فرسوده شهر اصفهان با رعايت اولويت در برنامه‌ي اين سازمان قرار دارد.
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي با بيان اين كه دغدغه نوسازي و احياي بافت هاي فرسوده بايد تمام ارگان ها شهر باشد، خاطر نشان كرد: احياي بافت هاي فرسوده شهري نياز به همت و همكاري همه جانبه ارگان هاي ذي ربط دارد.
وي در ادامه وجود ۲۰۰ خانه تاريخي در اصفهان را شناسنامه‌ي اين كلان شهر دانست و اظهار داشت: تعدادي از اين خانه ها با همكاري سازمان ميراث فرهنگي در حال مرمت و بازسازي هستند و مرمت مابقي نيز در دستور كار است.
جعفري در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به يكي از خبرنگاران در خصوص ايجاد موزه از آثار به دست آمده در حفاري هاي ميدان امام علي(ع)، يادآور شد: آثار به دست آمده از كاوش ها و حفاري هاي ميدان امام علي(ع) ثبت و ضبط شده است و در آينده اي نزديك در موزه اي در معرض ديدي عموم قرا خواهد گرفت.
وي با بيان اين كه تبديل كاروانسراي خيار به موزه در دستور كار بوده و اميد است تا ۲ سال آينده اين مهم محقق گردد./12