محمدعلی کشاورز بستری شد/ اوج گرفتن ادعاهای سرقت فیلمنامه

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

بستری شدن محمدعلی کشاورز در بیمارستان، برگزاری مراسم افطار سینماگران با مخاطبان فیلم‌هایشان و اوج گرفتن ماجرای سرقت فیلمنامه‌ها از رویدادهای سینمایی هفته پیش بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سینمای ایران در هفته گذشته با اخباری چون ، ساخت فیلم "پل چوبی" با حضورچهره های سینمایی ،بستری شدن محمد علی کشاورز، ساخت مستند آقای خاص، ادامه فیلمبرداری "روز رستاخیز"و... روبرو بود.

- فیلم سینمایی "پل چوبی" به کارگردنی مهدی کرم پور و تهیه کنندگی علی سرتیپی ساخته می شود. در این فیلم مهناز افشار، بهرام رادان و هدیه تهرانی بازی می کنند. هدیه تهرانی پیش از این در فیلم "هفت دقیقه تا پاییز" علیرضا امینی بازی کرده بود که سال گذشته نیز قرار بود در "خیایان های آرام " کمال تبریزی به ایفای نقش بپردازد که فیلمبرداری آن در ارمنستان انجام شد اما این بازیگر به دلیل ممنوع الخروج بودن نتوانست در این پروژه حضور یابد.

فیلمنامه فیلم جدید کرمپور توسط وی و خسرو نقیبی نوشته شده  و مضمونی عاشقانه دارد. البته به زودی به تعداد بازیگران وی نیز افزوده خواهد شد. "پل چوبی" نیمه شهریور ماه کلید خواهد خورد.  این کارگردان جوان سینما پیش از این ساخت فیلم هایی چون "تهران، طهران"، "چه کسی امیر را کشت"و "جایی دیگر" را در کارنامه خود دارد.

بلیت فروشی نیکی کریمی در سینما آزادی

- فیلم "ورود آقایان ممنوع" رامید جوان با وجود ترک سینمای سرگروه توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. این فیلم تازه رامید جوان با استقبال بسیاری از مخاطبین در تهران و شهرستانها روبرو شد. همچنین برنامه های تبلیغاتی چون فروش بلیت توسط بازیگران فیلم و دادن افطاری توسط عوامل در ماه مبارک رمضان بیشتر به تعداد علاقمندان آن افزود.

- این کارهای تبلیغاتی که این روزها باب شده است باعث شد تا نیکی کریمی بازیگر و کارگردان فیلم "سوت پایان" نیز در گیشه سینما آزادی با دیگر بازیگر خود هستی مهدوی فر دست به فروش بلیت بزند. مردم از این طرح نیز استقبال کردند و وی قرار است طی هفته های آینده در سینماهای جنوب تهران همچون ماندانا نیز حضور یابد.

- حامد بهداد و پولاد کیمیایی دو زوج موفق فیلم "جرم" مسعود کیمیایی این بار قرار است در فیلم "اکباتان" به کارگردانی مهرشاد کارخانی بازی کنند. فیلمنامه این فیلم را سال گذشته کارخانی نوشته است و به زودی برای گرفتن پروانه ساخت از اداره نظارت و ارزشیابی ارائه می شود. متن این کار اقتباسی آزاد است و نیم نگاهی به فیلم "فرار از تله" جلال مقدم دارد. اما قصه آن در فضای امروزی روایت می‌شود، "اکباتان" یک فیلم اجتماعی - خیابانی است. تهیه‌کنندگی "اکباتان" برعهده سید محسن جاهد است. در صورت گرفتن مجوز ساخت اوایل مهرماه این فیلم کلید می خورد.

این در حالی است که فیلم قبلی این کارگردان "کوچه ملی" که در حال گرفتن پروانه نمایش است نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره سنگاپور شده است. این فیلم در بیستو چهارمین دوره این جشنواره حضور دارد. این رویداد از 24 شهریور تا سوم مهرماه برگزار می شود.

- در هفته های گذشته شکایاتی و حتی اخباری درباره سرقت ادبی و هنری علی رفیعی برای فیلم "آقا یوسف" و "فریدون جیرانی برای "قصه پریا" منتشر شد. در پی این اتفاقات که عمدتا عاقبت آن مشخص نمی شود، معاونت سینمایی به مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد دستور داد:راهکاری ارائه شود تا هیچ شخصی نتواند دیگران را متهم به سرقت ادبی کند.

در متن دستور معاون امور سینمایی به علیرضا سجاد پور مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی  بر سینمای حرفه ای آمده است: طی یک ماه اخیر سه نفر مدعی شده اند که فیلم های ساخته شده بر اساس نوشته ی آنان است ، فارغ از صحت و سقم این ادعاها به نظر می رسد طرح اینگونه مباحث که بعضاً هم درستی آنها مورد تأیید واقع نمی شود بیش از آنکه هدفشان استیفای حقوق معنوی ومادی اثر باشد،جو بی اعتمادی و بی نظمی و هرج و مرج را در اذهان عمومی القاء می کند لذا سریعاً راهکاری مطرح و ارائه شود تا هیچکس نتواند به این راحتی دیگران را متهم به سرقت هنری و ادبی بنماید.
در ادامه این متن می خوانیم: هر کس که ادعایی دارد بدون آنکه از فضای رسانه ای و اطلاع رسانی هایی که بیشتر به نوعی خوراک ژورنالیستی است بهره ببرد در یک جمع کارشناسی ادعای خود را مطرح و در صورت تایید اولیه اجازه داشته باشد در فضای رسانه ای و افکار عمومی به طرح ادعاهای خود بپردازد و الا این رفتار به عنوان یک اقدام ناشایست و غیر اخلاقی از سوی مراجع ذیصلاح قابل اعتراض و دعوای حقوقی باشد.

- محمد علی کشار بازیگر پیشکسوت سینما، تئاترو تلویزیون ایران در بیمارستان بستری شد. وی از روز سه شنبه 18 مرداد ماه در بیمارستان آتیه بستری شده است. روز 19 مرداد ماه سید احمد میرعلایی به همراه حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سینمایی وزارت ارشاد، با حضور در بیمارستان آتیه تهران از نزدیک در جریان وضعیت این بازیگر قرار گرفت.

میرعلایی در این دیدار گفت: امیدوارم در ماه مبارک رمضان همه بیماران به ویژه محمد علی کشاورز که از گنجینه‌های بازیگری سینمای ایران به شمار می‌رود شفای کامل یابند. از همه مردم روزه دار ایران می خواهم تا برای ایشان دعا کنند.


- فیروز کریمی که از جمله چهره‌های پرحاشیه فوتبال است دستمایه‌ای شده برای تولید یک مستند بلند با عنوان "آقای خاص". این فیلم به کارگردانی مهدی برگ‌نیل و تهیه‌کنندگی جواد مزدآبادی تولید می‌شود و این روزها در مرحله فیلمبرداری قرار دارد. این مستند در سه فاز تولید می‌شود که فاز اول آن درباره زندگی شخصی، فاز دوم موفقیت‌های ورزشی و فاز سوم نیز در خصوص حاشیه‌های این مربی ورزشی است.

ضبط تصاویر فاز اول این مستند در بهشت زهرا(س) و باشگاه صباباتری قم انجام شده و تصویربرداری فاز دوم نیز از چند روز پیش آغاز شده است. در این مستند چند تن از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون از جمله بهنوش بختیاری، فریبا نادری و پوریا پورسرخ نیز به عنوان مجری – راوی حضور دارند. در فاز دوم که در باشگاه دستجردی تهران در حال تصویربرداری است، پژمان بازغی در مقام مجری – راوی حضور دارد.

-فیلمبرداری سکانس‌های باقی مانده فیلم سینمایی "روز رستاخیز" به کارگردانی احمدرضا درویش فردا یکشنبه 16 مردادماه در فومن آغاز می‌شود. در این تاریخ فیلمبرداری سکانس‌های پایانی فیلم سینمایی "روز رستاخیز" در فومن شروع شده و پس از چند روز گروه به کرمانشاه می‌روند تا پرونده فیلمبرداری این پروژه عظیم تاریخی بسته شود، دو بازیگر لبنانی به گروه بازیگران این فیلم سینمایی پیوسته‌اند که به زودی مقابل دوربین می‌روند. همچنین بازی مهتاب کرامتی نیز در نقش کنیز مسیحی در این روزها آغاز می شود.

صحنه های باقی مانده فیلم سینمایی "روز رستاخیز" پیش از این قرار بود در سوریه فیلمبرداری شود اما با توجه به شرایط این کشور این موضوع منتفی است. با توجه به فصل فیلمنامه باید صحنه‌های باقی مانده در تابستان گرفته می‌شد، که گروه برای گرفتن این سکانس ها راهی شهر فومن شدند.

تدوین "روز رستاخیر" با نظارت احمدرضا درویش در مراحل پایانی قرار قرار دارد و از دیگر بازیگران این پروژه می توان به، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، انوشیروان ارجمند، علی جاویدفر، انوش معظمی، حمید جدیدی و میرطاهر مظلومی، مهتاب کرامتی، شقایق فراهانی، لیلا بلوکات و زهره حمیدی اشاره کرد.
فیلمبرداری "روز رستاخیز" 16 بهمن‌ماه 88 همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شد. فیلم مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری و علی برازنده فیلمبردار این فیلم هستند.