حذف شانزده رشته از دفترچه کنکور سراسری

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: ۱۶ رشته از شاخه ادبیات و علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبایی حذف شد.

به گزارش ایمنا، آنچنانکه دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال گواهی می‌کند، دانشگاه علامه طباطبایی بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور امسال بسیاری از رشته‌های علوم انسانی را حذف کرده این در حالی است که مسوولان وزارت علوم و این دانشگاه از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و به‌صراحت اعلام می‌کنند هیچ تصمیمی برای حذف هیچ رشته‌ای در وزارت علوم اتخاذ نشده است.
با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال مشخص شد این دانشگاه در رشته‌هایی از جمله علوم اجتماعی، روزنامه‌نگاری، علوم تربیتی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، روابط‌عمومی، حسابداری، مددکاری، فلسفه، علوم اقتصادی، روان‌شناسی، آموزش و پرورش پیش‌دبستان و دبستان و مشاوره از فهرست رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی حذف شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به پرسش همشهری درباره دلیل حذف این رشته‌ها اعلام کرد: وزارت علوم هیچ رشته‌ای را حذف نکرده و دستوری مبنی بر تعطیلی این رشته‌ها از سوی وزارت علوم صادر نشده ولی احتمال دارد خود دانشگاه به هر دلیلی از جمله تعداد زیاد دانشجو در یک رشته و یا استفاده استادان از فرصت مطالعاتی تصمیم بگیرد در یک سال در رشته‌ای پذیرش دانشجو نداشته باشد و یا اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی را افزایش دهند.
به گفته حسین نادری‌منش، سازمان سنجش سامانه‌ای دارد که دانشگاه‌ها اطلاعات آن را تکمیل و ظرفیت خود راپاعلام می‌کنند و به همین دلیل باید علت این کار را از روسای دانشگاه‌ها بپرسید، باز هم تاکید می‌کنم که وزارت علوم هیچگونه دستوری برای توقف پذیرش دانشجو در هیچ رشته‌ای صادر نکرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که شائبه حذف این رشته‌ها در ادامه بحث بازنگری رشته‌های علوم انسانی مطرح است اظهار کرد: بازنگری در رشته‌های علوم انسانی مطرح است و توسعه رشته‌های علوم انسانی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش هدفمند رشته‌های علوم انسانی، توسعه این رشته‌ها منوط بر بازنگری است اما هرگز بحث تعطیلی رشته‌های موجود مطرح نبوده‌است.
نادری‌منش افزود: «وقتی از بازنگری و بررسی سخن می‌گوییم به این معنا نیست که می‌خواهیم رشته‌ای را تعطیل کنیم بلکه می‌خواهیم اگر ایرادی هست آن را رفع کنیم و دستور داده شده تا رشته‌هایی که بیش از ۵ سال از سرفصل آنها می‌گذرد باید مورد بازنگری قرار گیرد تااصلاح و به روز شود.
معاون آموزشی وزارت علوم به‌طور تلویحی تصمیم‌گیری درمورد عدم پذیرش در رشته‌های مذکور را متوجه هیات رئیسه و هیات امنای دانشگاه علامه دانست و تاکید کرد: دانشگاه‌ها این حق را دارند که براساس تصمیم هیات رییسه و هیات امنا ظرفیت یک رشته‌ای را تغییر دهند و اینها تصمیمات خود دانشگاه‌هاست و باید روسای دانشگاه‌ها پاسخگو باشند و معمولا هم منطقی پشت تصمیمات است.
نادری‌منش با اظهار بی‌اطلاعی از این تصمیم تصریح کرد: «دلیل تعطیلی این رشته‌ها را می‌توانید از رییس دانشگاه علامه طباطبایی بپرسید.