وجود خبرنگاران شجاع و صادق به شفاف سازي در اداره كشور كمك مي‌كند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران-رييس قوه قضاييه با تبريك روز خبرنگار گفت: وجود خبرنگاران شجاع و صادق به شفاف سازي در امور كشورداري كمك مي‌كند و موجب شناختن نقايص و كاستي‌هاي كشور مي‌شود كه از اين جهت خدمت بزرگي به نظام است.
وجود خبرنگاران شجاع و صادق به شفاف سازي در اداره كشور كمك مي‌كند
به گزارش روز چهارشنبه اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه،آيت ا...آملي لاريجاني در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي از زحمات تمام خبرنگاران كه در حيطه‌هاي مختلف و در عرصه‌هاي گوناگون در گذشته و حال مانند دفاع مقدس فعاليت كرده و مي‌كنند تقدير و تشكر كرد.
وي اظهار داشت :نظام جمهوري اسلامي، نظامي پايبند به آزادي‌هاي قانوني است و از جمله اين آزادي‌ها هم آزادي اخبار و آزادي جريان اطلاعات در حد و حيطه قانوني‌ است.
رئيس قوه قضاييه رعايت اخلاق حرفه‌اي رسانه‌اي را وظيفه تمام رسانه‌ها و خبرنگاران دانست و اظهار داشت: اخلاق حرفه‌اي مسئله مهمي به شمار مي آيد كه همه ما در هر حرفه‌اي هستيم بايد رعايت كنيم به ويژه در فضاي رسانه‌اي كشور كه فضاي حساسي است، هرگونه اخبار كه موجب تفرقه افكني و اختلاف شود برخلاف مصالح و امنيت كشور بوده از اين رو ملاحظه مصالح عمومي و ملي كشور بر هر امر ديگري مقدم است.
آيت ا... لاريجاني رسانه‌ها را به پرهيز از تخريب شخصيت‌ها و چهره‌ها فراخواند و گفت: رسانه‌ها محل اطلاع‌رساني صحيح است و ما اميدواريم كه فضاي تخريب شخصيت‌ها در كشور توسعه پيدا نكند.
وي رسانه‌ها و مسئولان را مخاطبان اصلي سخنان مقام معظم رهبري در توجه به انصاف و اعتدال در عملكرد‌ها و ارزيابي‌ها بر شمرد و افزود: متأسفانه در فضاي فعلي كشور بسياري از تنش‌ها و كشمكش‌ها ناشي از همين عدم اعتدال است و اگر ما در سخنانمان، اعتقادمان و در ارزيابي‌مان جهات اعتدال و انصاف را مراعات كنيم بسياري از اين تنش‌ها از ميان خواهد رفت.
رييس قوه قضاييه گفت:اميدواريم هر كسي در هر شأن و مقامي كه هست به نكات مد نظر در سخنان اخير مقام معظم رهبري توجه كند و با پرهيز از سياه نمايي، كارهاي بسيار بزرگ و مثبتي را كه انجام شده و مي‌شود نيز منعكس ‌كند.
آيت الله لاريجاني به بحث نفوذ دشمن در فضاي رسانه‌اي كشور نيز اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري سالها پيش مسئله تهاجم و شبيخون فرهنگي را به مسئولان تذكر و دستور داده بودند كه در اين جهت اقدامات لازم بعمل آورند اما متأسفانه عده‌اي، مخصوصاً در فضاي اصلاحات اين سخنان را درست تلقي نكردند و حتي برخي اصلاً منكر شبيخون فرهنگي شدند ولي واقعيت اين است كه امروز ما به روشني اين مسئله را در مي يابيم.
وي گسترش فضاي رسانه‌اي و حجم انبوه مبادله اخبار و اطلاعات در جامعه را فرصتي براي شبيخون فرهنگي دشمن دانست و تأكيد كرد: امروز براي همه روشن است كه اينترنت و ماهواره چه آثار مخربي بر نسل جوان ما دارد و چگونه ارزش هاي تحميلي را براي فرزندان ما به همراه مي‌آورد و چه وسوسه‌هاي شيطاني را جايگزين ايمان و يقين مردم ما مي‌سازد و اين مسئله‌اي است كه واقعاً هشدارآميز است و همه ما مسئولان بايد براي مقابله با اين شبيخون فرهنگي رسانه‌اي، برنامه‌ريزي و اقدام كنيم تا با حفظ انسجام بتوانيم هويت ديني و هويت انساني ملت خود را حفظ كنيم.
رئيس قوه قضاييه شناخت عمق و ماهيت حركت‌هاي اسلامي منطقه را وظيفه‌اي بر دوش مسئولان نظام عنوان كرد و گفت: حركت‌هاي اسلامي در كشورهاي منطقه يك حركت تاريخي است كه با الگوبرداري از انقلاب كشور ما شكل گرفته و شناخت اين حركت تاريخي براي مسئولان نظام ما يك فريضه و يك واجب است و در مقابل، نشناختن اين امر موجب خسارتهاي جبران ناپذير خواهد بود و موجب مي‌شود كه ما نتوانيم در تعامل صحيح با كشورهاي منطقه برنامه‌ريزي درستي داشته باشيم.
آيت ا... لاريجاني برخورد دوگانه غرب و كشورهاي منطقه با حوادث رخ داده در كشورهاي بحرين و سوريه را يادآور شد و افزود: در پشت اين برخوردها، حركت‌ها و توطئه‌هاي كشورهاي غربي كاملاً ملموس است. برخي از اين كشورها سفرايشان را در حالي از سوريه به اين ادعا كه در آنجا تظاهرات سركوب شده، فراخوانده‌اند كه خودشان به بحرين لشكر‌كشي كردند و مردم مسلمان آنجا را به خاك و خون كشيدند و ماه‌هاست كه اين مردم در پي احقاق حق ساده خود يعني حق تعيين سرنوشت خودشان هستند؛ اما عده قليلي بر اكثريت مخالفان آنجا حكومت مي‌كنند. اينگونه كشورها چه حقي دارند كه بگويند در فلان نقطه دنيا تظاهرات سركوب شده است.
وي تأكيد كرد: پيداست كه اين يك حركت منسجم و هماهنگ با كشورهاي غربي است كه منافع خودشان را در خطر مي‌بينند و ما اين دوگانگي در رفتار را محكوم مي‌كنيم و علت فشار آوردن بر سوريه را عمدتاً بخاطر مقابله سوريه با رژيم اشغالگر قدس مي‌دانيم چون در ميان كشورهاي عربي تنها كشوري است كه در مقابل اسرائيل ايستاده است.
رييس قوه قضاييه در ادامه سخنان خود به كشف محموله 9 تني مواد مخدر در كرمان اشاره كرد و افزود: مسئله مواد مخدر يك معضل در كشور ما است كه در اين چند سال اخير هم شدت پيدا كرده است. پيدا شدن چنين محموله‌اي از مواد مخدر چيزي فراتر از يك قاچاق عادي مواد مخدر است. مخصوصاً اگر به مسئله كشت فراوان خشخاش در افغانستان توجه كنيم كه در دوره سيطره آمريكا چندين برابر شده است.
آيت ا... لاريجاني بحث مواد مخدر در ايران را وراي مباحث و سودهاي اقتصادي دانست كه عايد عوامل مافيايي آن مي‌شود بلكه به نظر مي رسد اين امر وسيله و بستري براي تخريب كشور سربلند ما است.
وي گفت: به نظر مي‌رسد كه حمل و ورود محموله‌هاي بزرگ اين چنيني به كشور بدون پشتوانه از ناحيه قدرت‌هاي بزرگ و فراتر از قاچاقچيان معمولي، امكان‌پذير نباشد.
رييس قضاييه توجه و كمك به قحطي زدگان سومالي را وظيفه‌اي انساني توصيف كرد و افزود: واقعاً اين فاجعه عظيم در آفريقا، براي همه انسان‌ها و خصوصاً ما مسلمان‌ها فاجعه سنگيني است و اميدواريم كه كشورها و به ويژه ملت هاي مسلمان به داد اين قحطي زدگان برسند.
در پايان سخنان رئيس قوه قضاييه مقرر شد مسئولان عالي قضايي سه روز از حقوق خود را براي كمك به قحطي زدگان سومالي اختصاص دهند.
در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي رئيس سازمان زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور گزارشي از وضعيت زندانهاي كشور ارائه داد و بر ضرورت توجه به وضعيت زندانها تأكيد كرد.