واحد پول ملی تدريجی تغيير مي‌کند/ ارزش دارايی مردم پابرجا باقی مي‌ماند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

وزير اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت ضمن دعوت از مردم برای نامگذاری واحد پولی جديد کشور، گفت: اصلاح واحد پول ملی به معنای تغيير ماهوی پول نيست و ارزش سپرده‌ها، سکه‌ها و دارايی مردم کمافی السابق پابرجا خواهد بود، ضمن اينکه واحد پول ملی تدريجی تغيير مي‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سيدشمس الدين حسينی امروز در حاشيه مراسم راه اندازی بورس بين المللی نفت در جمع خبرنگاران در مورد حذف 4 صفر از پول ملی گفت: اصلاح واحد پول ملی از اولين مصوبات طرح تحول اقتصادی بود که اجرای آن به پس از هدفمندی يارانه ها موکول شده بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با بيان اينکه طرح هدفمندی يارانه ها اجرا و گام اصلی آن يعنی اصلاح قيمتها برداشته شد، افزود: اعلام جزئيات حذف صفها از پول ملی به انجام مطالعات بيشتر واگذار شده است.

وی افزود: روز يکشنبه هفته جاری موضوع حذف 4 صفر از پول ملی براساس گزارشی که بانک مرکزی ارائه کرد در جلسه هيئت دولت به تصويب رسيد.

حسينی عنوان کرد: هيئت وزيران بر مصوبات کارگروه طرح تحول اقتصادی صحه گذاشت، يعنی کليت اين تصميم که چهار صفر از پول ملی حذف شود را تصويب کرد.

وی اظهارداشت: به دليل اينکه از پشتيبانی مجلس همچون طرح هدفمندی يارانه ها برخوردار باشيم، قرار شد که لايحه ای در اين خصوص ظرف يک ماه تدوين و در کميسيون اقتصادی دولت رسيدگی شود.

لايحه حذف صفرها يکماه ديگر در کارگروه تحول اقتصادی

وزير امور اقتصادی و دارايی ادامه داد: لايحه حذف 4 صفر از پول ملی ظرف يکماه در کارگروه طرح تحول اقتصادی و کميسيون اقتصادی بررسی می شود و سپس به دولت و پس از آن به مجلس می رود.

حسينی خاطرنشان کرد: اصلاح واحد پول ملی به معنای تغيير ماهوی پول نيست و هرکسی هر سپرده و سکه ای دارد ارزشش را کما فی السابق دارد و خواهد داشت.

واحد پول ملی تدريجی تغيير می‌کند

وی با بيان اينکه واحد پول ملی نيز به صورت تدريجی تغيير خواهد کرد، افزود: مثلا در يک سال يا دو سال ممکن است که دو نوع پول داشته باشيم، ولی وضعيت تبديل واحد پولی کاملا مشخص است و اين کار را با آرامش و با انجام فرآيندهای قانونی دنبال خواهد شد.

وزير اقتصاد از رسانه ها و مردم درخواست کرد که به اطلاعيه های سخنگويی که در اين مورد تعيين خواهد شد، توجه کنند و اين کار کما فی السابق سخنگوی واحد و با يک تيم مشخص خواهد داشت.

وی مجری طرح حدف 4 صفر از پول ملی را بانک مرکزی ذکر کرد و افزود: فرزين سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت می تواند در اين زمينه اطلاع رسانی کند و من نيز به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت از اين کار پشتيبانی و حمايت می کنم.

حسينی در مورد نامگذاری واحد پولی جديد گفت: گزينه هايی در اين خصوص وجود دارد اما شما نيز می تواند پيشنهاد دهيد.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد زمان اجرای اين طرح گفت: زمان آن بستگی به مصوبات دولت در اين خصوص دارد، اين کار در دوره ای صورت می گيرد که امر جايگزينی پول جديد انجام شود.

وی در پاسخ به سئوال ديگری در مورد صندوق توسعه ملی از تعيين هيئت عامل اين صندوق خبرداد و گفت: سياست کلی که به چه طرحهايی وام از محل صندوق اختصاص يابد تعيين شده است اما اينکه به کدام پروژه با چه وثيقه ای وام بدهند هيئت عامل آن را مشخص می کند. وی تاکيد کرد: همچنين هيئت امنا طبق قانون سياستهای کلی و خط مشی ء های صندوق را مشخص می کند.