اصفهان «شهر اتوبوس‌هاي قرمز» می شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: احداث ۵۰ کیلومتر خط BRT در قالب۶خط برای کلان شهر اصفهان از سوی شورای هماهنگی ترافیک استان به تصویب رسید.

به گزارش ایمنا، مصطفی نوریان معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اعلام این خبر گفت: احداث و توسعه خطوط اتوبوس‌هاي تندرو (BRT) منجر به افزايش پايداري سيستم حمل و نقل و کاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي می شود لذا این معاونت در نظردارد در نقاط پرتراکم شهر ۶ خط سامانه اتوبوسهای تندرو را راه اندازی کند.
وي افزود: باقوشخانه-دستگرد، میدان احمد اباد-سه راه صمدیه، میدان احمد آباد-ارغوانیه، سه راه ملک شهر- میدان شهدا-انقلاب، میدان جمهوری-میدان آزادی و میدان قدس-زینبیه –دارک خطوط BRT مصوب شده شهر اصفهان
” سامانه اتوبوسراني تندرو يا BRT نوعي سامانه حمل و نقل خياباني مجهز به فن‌آوري‌هاي نوين ITS است که دقت و سرعت سامانه حمل و نقل ريلي و انعطاف‌پذيري حمل و نقل با اتوبوس را همزمان دارا مي‌باشد “
است که با راه اندازی این خطوط سهم ۲۵ درصدی ناوگان اتوبوسرانی در حمل و نقل مسافر محقق خواهد شد.
وی از BRT به عنوان سيستمي استاندارد، پيشرفته و پايدار که در عين حال هزينه ساخت و استفاده از آن ارزان است، نام برد و اظهار کرد: با توجه به ازدياد جمعيت شهرها، افزايش هزينه‌هاي حمل و نقل شهري و کاهش اتلاف وقت شهروندان، ميزان احداث و توسعه BRT در شهرهاي مختلف جهان روز به روز در حال افزايش است.
معاون حمل ونقل و ترافیک جداسازي خطوط اتوبوس‌‌هاي تندرو از ساير خطوط عبوري را يک اصل در ايجاد سيستم BRT دانست و تصريح کرد: سامانه اتوبوسراني تندرو يا BRT نوعي سامانه حمل و نقل خياباني مجهز به فن‌آوري‌هاي نوين ITS است که دقت و سرعت سامانه حمل و نقل ريلي و انعطاف‌پذيري حمل و نقل با اتوبوس را همزمان دارا مي‌باشد.
وی کم شدن زمان انتظار در ايستگاه‌ها ،دريافت بليط قبل از ورود اتوبوس ،ايمني و امنيت مسافران به دليل طراحي خاص ايستگاه‌ها و اطلاع‌رساني دقيق به مسافران در ايستگاه و اتوبوس ازمزایای خطوط BRT دانست و اذعان داشت:سهولت استفاده معلولين جسمي – حرکتي ،زمان بندي مناسب ،تخصيص هوشمندانه اتوبوس‌ها به مسيرها ، هزينه کمتر آماده‌سازي خطوط BRT نسبت به خطوط حمل و نقل ريلي، وجود يک مرکز کنترل واحد و امکان بهره‌برداري ازساختارها و امکانات موجود را از دیگر مزایای سامانه اتوبوس های تندرو می باشد.
وی با اشاره به این که
” نخستین خط تندرو از جنوب غربی تا شمال شرقی اصفهان امتداد خواهد داشت و طول آن ۱۷کیلومتر است “
نخستین خط تندرو از جنوب غربی تا شمال شرقی اصفهان امتداد خواهد داشت و طول آن ۱۷کیلومتر است ادامه داد:با استناد به مطالعات انجام شده با راه اندازی خطوطBRT دراصفهان موجب كاهش تردد وسايل نقليه شخصي، ، افزايش تردد مسافران و كاهش ترافيك در اين مسيرها شده كه هر يك از اين عوامل به سهم خود تأثير به سزايي در كاهش آلودگي هواي اين کلان شهر ايفا خواهد کرد.
نوریان تاکید کرد: توسعه خطوط اتوبوس های تندرو در سال ۹۰ یکی از اولویت های اصلی حوزه حمل و نقل و ترافیک است که امیدواریم با ورود اتوبوس های دوکابین جدید و راه انداازی و توسعه خطوط بتوانیم شبکه ای منسجم از خطوط اتوبوس های تندرو در شهر ایجاد کنیم و حجم قابل توجهی از سفرهای شهری را تحت پوشش این سیستم مورد استقبال شهروندان قرار دهیم.
وی خاطر نشان کرد: با افزایش و ورود اتوبوس های دوکابین جدید می توانیم با سرعت راه اندازی و توسعه خطوط BRT در اصفهان را دنبال کنیم تا دسترسی به شبکه خطوط اتوبوس های تندرو برای شهروندان به راحتی میسر شود.