اختلافات فرهنگي زوجين باعث افزايش طلاق مي‌شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري فارس: يك دكتراي آسيب‌شناسي اجتماعي در حوزه روانشناسي گفت: اختلافات فرهنگي و عدم تناسب اجتماعي باعث مي‌شود، آمار پديده‌ طلاق بالا رود.

حجت عرفانيانپور در گفت‌وگو با خبرنگار قضايي باشگاه خبري فارس «توانا» با بيان اينكه وقتي به جامعه امروز مي‌نگريم، مشاهده خواهيم كرد كه ازدواج‌ها نسبت به گذشته متفاوت شده است، اظهار داشت: در واقع وقتي ما تغيير در ازدواج‌ها را داريم، اين قضيه ممكن است در پايبندي يا عدم پايبندي ازدواج‌ها مؤثر باشد همچنين گاهي در اين راستا زندگي‌هاي مشترك به مرز طلاق مي‌رسد.

وي با اشاره به اينكه چه اتفاقي افتاده كه ما در جامعه امروز پشت سر هم با پديده طلاق مواجه مي‌شويم مگر افراد نسبت به آينده خودشان و شراكت زندگي با يكديگر هدفي ندارند، ادامه داد: آيا افراد به خود و ارزش‌هاي خود احترام نمي‌گذارند و آيا جامعه زنان ايران نسبت به پايبندي خانواده بي‌توجه شده يا جامعه مردان ايران تنوع طلب شده‌اند و ديگر تفاهم با همسر از اهميت آنچناني برخوردار نيست؟ وقتي اين مسائل را بررسي مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه در جامعه اتفاقات مختلفي مي‌افتد كه باعث افزايش آمار طلاق مي‌شود.

* ازدواج‌هاي ناصحيح باعث افزايش طلاق مي‌شود

اين دكتراي آسيب‌شناسي اجتماعي در حوزه روانشناسي در ادامه گفت: بالا رفتن طلاق علل متفاوتي دارد كه يكي از آنها، عدم ازدواج‌‌هاي صحيح است در واقع ازدواج‌هاي ما ايرانيان بر پايه ازدواج‌ سنتي پايبند بوده است در حقيقت خانواده مرد، عروس را مي‌پسنديدند و بعد ازدواج مي‌كردند ولي آنچه كه اكنون اتفاق مي‌افتد، فراتر از اين موضوع بوده و از اين وضع در حال گذر هستيم.

وي با اشاره به اينكه اكنون از يك ازدواج سنتي به يك ازدواج مدرن گذر كرديم، افزود: در ازدواج مدرن، افراد خود تصميم مي‌گيرند و بر اساس نيازها، علايق و سليقه‌شان طرف مقابل زندگي خود را تعيين مي‌كنند.

* عدم شناخت كافي زوجين پديده طلاق را به همراه دارد

عرفانيانپور اظهار داشت: آيا آموزش‌هاي لازم را براي گذر از ازدواج سنتي به ازدواج مدرن به فرزندمان در خانواده داديم همچنين آيا نهادهاي مسئول مانند مدرسه، دانشگاه و نهادهاي متولي اجتماعي مانند تئاتر و سينما يك الگوي صحيح و مناسب به افرادي كه در شرف ازدواج‌ قرار گرفتند، مي‌دهند؛ عدم هماهنگي و اطلاع كافي فرزندان براي گذر از ازدواج سنتي به ازدواج مدرن مشكلاتي را پيش رو مي‌آورد.

اين آسيب‌شناس اجتماعي در حوزه روانشناسي با بيان اينكه اختلافات فرهنگي و عدم تناسب اجتماعي باعث مي‌شود كه آمار پديده‌ طلاق بالا رود، گفت: نكته ديگر كه حائز اهميت است و در پديده طلاق با آن مواجه هستيم، عدم شناخت كافي زوجين از يكديگر است.

*چند جلسه مشاوره پس از ازدواج در دوام زندگي مؤثر است

وي در خصوص كاهش پديده طلاق، عنوان كرد: ما بايد آموزش را از درون خانواده شروع كنيم در واقع بايد شكاف نسلي را با فرزندمان رعايت كنيم به اين شكل كه براي پديده شكاف نسل‌ها، احترام قائل شويم و آنچه كه فرزندمان مي‌پسندد به جاي اينكه با او مجادله كرده و نپذيريم به حرف‌هايش گوش دهيم و به گفت‌و‌گو با او بپردازيم.

عرفانيانپور با اشاره به اينكه زوجين بايد از مشاوره خانواده بهره‌مند شوند، اظهار داشت: اگر در ابتدا خودآگاهي كامل نسبت به خود داشته و ياد بگيريم به خود احترام گذاشته و به ديگران هم بايد احترام بگذاريم همچنين چند جلسه مشاوره پس از ازدواج داشته باشيم، مي‌توانيم زندگي مناسب و با دوامي داشته باشيم.