داروهای موثر در بارداری باعث مونگولیسم در کودکان می‌شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

مصرف دوز قوی داروهای مخدر در اغلب زنان باردار بالای 35 سال که برای بچه دار شدن تحت درمان روش آی وی اف قرار دارند،‌ ممکن است احتمال بروز سندورم داون را در جنین افزایش دهد.
به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، دانشمندان در مطالعه ای جدید دریافتند که مصرف دوز قوی داروهای مخدر در اغلب زنان باردار بالای 35 سال که به دلایل مختلف باردار نشده و برای تحریک تخمدان تحت درمان روش آی وی اف (لقاح خارج رحمی) قرار دارند،‌ ممکن است کودکانشان به بیماری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون مبتلا شوند.

به گزارش تایمز آف ایندیا، محققان معتقدند تحریک تخمدان با استفاده از داروهای هورمونی برای آزاد کردن تخمک‌های بزرگ‌تر از اندازه معمولی، باعث ایجاد نواقص کروموزومی می‌شود. نواقص کشف شده شامل ناهنجاری‌هایی در تعداد معمول بیست وسه جفت کروموزوم است.

دانشمندان معتقدند که نتایج به دست آمده از این مطالعه منجر به درک جدیدی در مورد چگونگی اختلالات در زنان باردار می‌شود. به طور طبیعی با بالارفتن سن در زنان به طور فزاینده تولید تخمک‌‍‌های ماندگار کافی برای درمان با آی وی اف (IVF) دشوار می‌شود.
شواهد و مدارک این تحقیق نشان داد که در زنان مسن که تحت درمان با روش آی وی اف قرار دارند باید از مقادیر قوی‌تر از دارو استفاده کرد اما در زنان جوان به این میزان دارو نیازی نیست.

محققان در این زمینه اعلام کرده‌اند که برای اعلام قطعی، نیاز به بررسی بیشتری دارند تا با تحریک خفیف و چرخه طبیعی IVF که در آن یک تخمک در هر چرخه حذف شود، باروری صورت گرفته و به زن منتقل شود.

نتایج حاصل از چنین تحقیقاتی محققان را قادر می‌سازد که استراتژی‌های بالینی بروز خطا در کروموزوم جنین در زنان مسن که تحت درمان IVF قرار دارند را شناسایی کنند.