قهوه‌ی تلخ سرد شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

فرارو- خبرش خیلی زود شهر را برداشت، نسخه‌های اورجینالش خیلی زود در شهر منتشر شد، خیلی زود هوادار میلیونی پیدا کرد و بر سرزبان‌ها افتاد و  اما بعد از مدتی تبش فرو نشست، صحبت از «قهوه تلخ» است که یک زمانی داغ بود و حالا آرام آرام  سرد شده و از دهان مخاطب افتاده است.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری فرارو، در حالی که هنوز مجموعه ۲۵ «قهوه تلخ» به بازار نیامده زمزمه‌های شنیده می‌شود که قرار است تا حدود یکی دو ماه پخش این سریال متوقف شود و گویا قرار است در ابتدای قسمت ۲۵ قهوه تلخ خود مهران مدیری در باره‌ی این توقف، توضیحاتی بدهد، ولی این‌که آیا این تصمیم با افول استقبال عمومی ارتباط دارد، چندان هم دور از ذهن نیست.

به نظر می‌رسد عوامل «قهوه تلخ» قصد دارند شور تازه‌ای به جریان راکد این مجموعه بدمند تا بار دیگر حال و هوای سال گذشته را زنده کنند، حتی شنیده می‌شود که قرار است این مجموعه‌ای که قرار بوده نود قسمتی باشد افزایش پیدا کرده و به120 قسمت برسد.

هرچند از طرفی گفته می‌شود این وقفه یکی دو ماهه به دلیل آن است تا عوامل فرصت کافی برای رساندن قسمت‌های جدید داشته باشند و شاید این وقفه فرصت مناسبی باشد تا دوباره روزهای داغ «قهوه تلخ» از راه برسد.

بنا به قول امیر مهدی ژوله که یکی از نویسندگان این مجموعه است این مجموعه در ابتدای امر قرار بوده نود قسمتی باشد و در پایان به یک کار سینمایی منتهی شود که نظرشان عوض شده و تصمیم می‌گیرند مجموعه را ادامه داده و به سقف 120 قسمتی برسانند.

ژوله همچنین از تدبیری جدید خبر داده تا از طریق آن موقعیت تازه‌ای خلق کنند و قهوه تلخ به بستری جدید با آدم‌های جدید وارد شود، برای این منظور قرار است از قسمت‌های آینده شخصیت‌های اصلی ‌تر که حتما از محبوبیت بالاتری هم بین مردم برخوردارند با خوردن قهوه به زمان حال برگدند و همین حضور آن‌ها در زمان حال، طنازی‌های تازه‌تری ایجاد خواهد کرد.

اين نويسنده حتی درباره اين موضوع كه برخي مخاطبان فكر مي‌كنند از جذابيت سريال «قهوه تلخ» كاسته شده است؟ به ایسنا گفت: «به نظرم با روندي كه به آن اشاره كردم، جذابيت كار بيشتر مي‌شود؛ از سوي ديگر اين را قبول ندارم كه كار از جذابيتش كاسته شده است.»

ژوله در باب سنگینی محدودیت‌های که روی کارهای طنز سایه انداخته است تاكيد كرد: «محدوديت‌هايي كه وجود دارد بر اساس نگاه‌هاي غلط به طنز، شرايط جامعه و اخلاقياتي است كه ما هم بايد آنها را رعايت كنيم و در واقع چيزي براي كمدي ساختن باقي نمي‌ماند.»

به نظر می‌رسد صرف نظر از محدودیت‌های که کار کمدی را سخت و دشوار کرده، سلیقه سرگردان مخاطبان هم مزید علت شده است. یک مدتی موج کمدی‌های بزن و بکوب مرسوم می‌شود و تهیه کنندگان  فضای تصویری را از این کمدی‌ها پر می‌کنند تا یکباره در یک اشباع ناگهانی تب این گونه نیز بشکند.

گاهی ملودرام‌های سوزناک باب می‌شود و تلویزیون و سینما از هم سبقت می‌گیرند که کدام بیشتر اشک مخاطب را در می‌آورد و وقتی اشک مخاطب می‌خشکد نوبت به یک گونه و یک تکنیک تازه تر می‌رسد، موج بلند استقبال از قهوه تلخ هم همین طوری قابل توضیح است.

در ابتدا شرایط زیادی دست در دست هم داد تا «قهوه تلخ» ناگهان شهر را بردارد و سوپرمارکت‌ها که هیچ، باجه‌های روزنامه فروشی هم نسخه‌های جدیدش را بزنند به شیشه و خلاصه همه جای شهر، حرف «قهوه تلخ » باشد و خنده و خوشحالی...

یکی شاید نام خود مهران مدیری باشد که بین مردم به یک «برند» بدل شده بود و اسمش کیفیت استاندارد یک فیلم و سریال را تضمین می‌کرد، آن آپارتمان‌های لوکس و قرعه کشی‌ها هم تاثیر خودش را داشت و در نهایت کیفیت نازل برنامه‌های تلویزیونی و رویگردانی مردم، باعث شد تا «قهوه تلخ» به کام تهیه کنندگان و عواملش شیرین شود.

در هر صورت، سلیقه‌ی مخاطب چرخیده و خواسته یا ناخواسته، قهوه تلخ آرام آرام سرد می‌شود و با این حال نمی‌توان قطعی پیش بینی کرد که ادامه‌ی این مجموعه با چه میزان از استقبال روبرو خواهد شد، همه چیز به سلیقه مخاطب بستگی دارد، به قول خود ژوله: «بستگي دارد كه مردم چقدر از روند جديد داستان استقبال مي‌كنند؛ از سوي ديگر در اين شرايط نمي‌شود تصميم‌گيري بلندمدت كرد.»