استيلاي خشكسالي بر تمامي نقاط استان اصفهان حاكم است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - مديرپايگاه مديريت خشكسالي كشاورزي استان اصفهان از استيلاي خشكسالي با درجات ضعيف تا بسيار شديد بر تمامي نقاط استان اصفهان خبرداد.
استيلاي خشكسالي بر تمامي نقاط استان اصفهان حاكم است
'مرتضي خداقلي' روز شنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا اظهارداشت: نقشه ها و آمار آخرين پايش وضعيت خشكسالي در پايگاه مديريت خشكسالي استان از ابتداي سال آبي 90-89 تا پايان نهمين ماه از سال آبي جاري نشان مي دهد، همچنان خشكسالي كل استان اصفهان را دربرگرفته و در هيچ نقطه اي از استان بارش دريافتي بيش از ميانگين درازمدت نبوده است.
وي گفت: داده هاي ثبت شده بر نقشه استان اصفهان مبين آن است كه در كل استان فقط كلاس هاي خشكسالي با درجات بسيار شديد، شديد، متوسط و خفيف وجود دارد و در هيچ بخشي از استان ترسالي ديده نمي شود.
وي تصريح كرد: خشكسالي بسيار شديد (كاهش بيش از 60 درصد بارش دراز مدت) حدود 3/26 درصد از مساحت كل استان را دربر گرفته و گريبان گير قسمت هاي شرقي استان از جمله مناطق خور و بيابانك، چوپانان و انارك شده است.
خداقلي افزود: خشكسالي شديد (كاهش 60-45 درصد بارش دراز مدت) با بيشترين درصد بر حدود 6/40 درصد از كل مساحت استان حاكم است كه از ناحيه شرقي شهر چادگان آغاز و با در برگرفتن بخش اعظم مركز استان از جمله شهر اصفهان تا نايين ادامه مي يابد.
مدير پايگاه مديريت خشكسالي كشاورزي استان اصفهان همچنين از وقوع خشكسالي متوسط (كاهش 45-20 درصد بارش دراز مدت) در حدود 1/20 درصد از مساحت استان خبرداد و گفت: اين كلاس از خشكسالي به صورت نواري از شمال به سمت غرب استان كشيده شده و شهرهاي نطنز، ميمه، خوانسار، چادگان، فريدن و فريدونشهر را فرا گرفته است.
مديرپايگاه مديريت خشكسالي كشاورزي استان اصفهان اظهارداشت: خشكسالي خفيف (كاهش 45-20 درصد بارش درازمدت) كه با سهم 13 درصدي كمترين سهم كلاس هاي خشكسالي استان را دارد، از شمالي ترين قسمت هاي استان (آران و كاشان) به سمت غرب (گلپايگان) كشيده شده و در جنوبي ترين قسمت استان (شهرهاي حنا و سميرم) نيز ديده مي شود.
وي در خصوص تغييرات بارش و وضعيت خشكسالي از مهر سال گذشته تا پايان خرداد ماه امسال گفت: براساس آمار مقدار بارش فقط در اسفندماه 89 از ميانگين دراز مدت فزوني يافته و در ماه هاي ديگر از مهر تا خرداد ماه مقدار بارش دريافتي كمتر از ميانگين دراز مدت بوده است.
وي اضافه كرد: مطالعات تغييرات بارندگي تجمعي نشان مي دهد كه كمترين مقدار بارش استان اصفهان طي 9 ماه گذشته در مهر ماه حادث شده است.
خداقلي تصريح كرد: در چنين شرايطي خشكسالي بر كل استان احاطه يافته و در حدود 50 درصد از وسعت استان را خشكسالي شديد و بسيار شديد در برگرفته، كه اين پديده مديريت جامع آب در تعيين منابع آبي حوضه ها از جمله زاينده رود را ضروري ساخته و مستلزم توجه مسئولان در خصوص شرايط حال استان و پيشگيري از عواقب جبران ناپذير آن در آينده نزديك مي باشد.
مدير پايگاه مديريت خشكسالي كشاورزي استان اصفهان مجموع بارندگي استان تا پايان خردادماه در سال آبي جاري را 15/108ميليمتر اعلام كرد و گفت: مجموع بارندگي دراز مدت استان در اين دوره، 47/147 ميليمتر بوده كه درصد كاهش بارندگي نسبت به دوره آماري بلند مدت، 7/26 درصد مي باشد.
مديرپايگاه مديريت خشكسالي كشاورزي استان اصفهان تاكيد كرد: بالاترين درصد خشكسالي استان در ايستگاه سينوپتيك خور و بيابانك باحدود 6/56 درصد كاهش بارندگي نسبت به ميانگين درازمدت ثبت شده كه طي اين مدت، بارندگي اين ايستگاه نسبت به ميانگين درازمدت به نصف كاهش يافته است.