ثبت جهاني باغ هاي ايراني تصويب شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

پاريس - نماينده دايم جمهوري اسلامي در يونسكو گفت: باغهاي ايراني به اتفاق آرا در نشست اخير يونسكو براي ثبت در فهرست ميراث جهاني به تصويب رسيد.
ثبت جهاني باغ هاي ايراني تصويب شد
به گزارش ايرنا، 'محمد رضا مجيدي' دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در پاريس افزود: باغ هاي ايراني مشتمل بر 9 باغ به اتفاق آرا در سي و پنجمين اجلاس كميته ميراث جهاني براي ثبت در فهرست ميراث جهاني به تصويب رسيد.
وي اين پرونده را در نوع خود بي نظير دانست و افزود: پرونده مربوط به باغ هاي ايراني علاوه بر دو بعد فرهنگي و طبيعي در 9 نقطه مختلف از كشورمان واقع شده و از اين حيث كه 9 پرونده مربوطه در دل يك پرونده گنجانده شد داراي اهميت فراواني است.
وي از باغ هاي ايراني واقع در استان هاي اصفهان، خراسان جنوبي، فارس، كرمان و مازندران و يزد به عنوان استانهاي محل وقوع باغ هاي مزبور ياد كرد.
مجيدي اضافه كرد: با ثبت اين پرونده مهم، مجموع پرونده هاي ثبت شده جمهوري اسلامي ايران نزد يونسكو به 13 پرونده مي رسد.
سفير كشورمان نزد يونسكو خاطرنشان ساخت: نظر به كارشناسي دقيق پرونده هاي ارسالي از سوي نمايندگي جمهوري اسلامي خوشبختانه تمامي پرونده هاي ارسالي به اتفاق آراء و بدون بحث به تصويب رسيده است.
وي ابراز اميدواري كرد كه در تهيه پرونده هاي طبيعي نيز هماننده پرونده هاي مربوط به بخش هاي فرهنگي ثبتي كشورمان با قوت تمام عمل شود تا در آينده نه چندان دور شاهد ثبت پرونده هاي مربوط به حوزه ميراث طبيعي كشورمان نيز در فهرست ميراث جهاني بوده باشيم.
وي از باغ هاي قديمي پاسارگاد در دشت مرغاب و باغ ارم در استان فارس، باغ چهلستون و باغ فين كاشان در استان اصفهان، باغ عباس آباد در استان مازندران، باغ شازده ماهان در استان كرمان، باغ هاي دولت آباد و پهلوان پور در استان يزد، و باغ اكبريه بيرجند در استان خراسان جنوبي به عنوان باغ هاي مصوب براي ثبت جهاني ياد كرد.