اکثر مدارس ابتدایی استان اصفهان یک نوبته شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه قریب به حداکثر مدارس ابتدایی استان اصفهان فرآیند یک نوبته شدن را طی کرده اند، گفت: از میان ۴۰ منطقه آموزشی، ۲۹ منطقه طرح یک نوبته شدن مدارس را به صورت صد در صد و ۱۱ منطقه باقیمانده نیز روند ۸۰ درصدی را در این راستا طی کرده اند.

به گزارش ایمنا، سید مجید عاملیان ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، تقویت معنویت جوانان را شرط پیشرفت در همه عرصه ها عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش در این راستا وظیفه سنگینی را بر عهده خواهد داشت.
وی با اشاره به حضور حداکثری جوانان و نوجوانان در مراسم اعتکاف سالجاری گفت: جامعه ای که جوانان آن از مسائل حاشیه ای دوری نموده و به تقویت و توجه
” به دلیل این که دانش آموزان دوره ابتدایی از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده و توانایی های جسمی کمتری را دارند، اجرای طرح ساماندهی زمان آموزش ، اولویت خود را در این دوره بیشتر نشان می دهد. “
بیشتر در راستای رشد استعدادها و توانایی های خود بپردازند، طبیعتا پیشرفت همه جانبه ای را برای کشور به دنبال خواهند داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر اداره شدن مدارس در نوبت صبح با هدف بالا بردن بازدهی و کیفیت علمی دانش آموزان، گفت: این طرح قسمتی از پازل و نقطه ای از طرح تحول بنیادین است.
عاملیان اجرای طرح ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی را در اولویت دانست و تصریح کرد: به دلیل این که دانش آموزان دوره ابتدایی از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده و توانایی های جسمی کمتری را دارند، اجرای طرح مذکور، اولویت خود را در این دوره بیشتر نشان می دهد.
وی تقویت انگیزه و نشاط در دانش آموزان دوره ابتدایی را یکی از اهداف این طرح عنوان کرد و اذعان داشت: بر هیچ کس پوشیده نیست که آموزش در نوبت صبح از بازدهی بالاتری برخوردار است و این موضوع برای تمامی پایه های تحصیلی صدق می نماید.
عاملیان تعطیلی پنج شنبه ها در مدارس ابتدایی را یکی از ملزومات اجرای طرح ساماندهی زمان آموزش در مدارس ابتدایی دانست و بیان داشت: از این زمان می توان در جهت بالابردن سطح آموزشی معلمین با برگزاری دوره های مختلف اقدام نمود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین بودن یک روز
” ساماندهی زمان آموزش در مدارس ابتدایی باعث می شود این مدارس یک ربع زودتر از زمان گذشته شروع به کار نموده و والدین موظف اند نسبت به آموزش عادت صحیح زود خوابیدن دانش آموزان برای راحت بیدار شدن در صبح اقدام نمایند. “
کامل دانش آموز در دامان خانواده را از دیگر تاثیرات مثبت تعطیلی پنج شنبه ها دانست و افزود: این موضوع می تواند باعث بالا رفتن ارتباط عاطفی دانش آموزان با خانواده به خصوص مادران گردد.
عاملیان ساماندهی فضا، نیروی انسانی و امکانات بهینه آموزش و پرورش را از دیگر مزایای تعطیلی پنج شنبه ها اعلام کرد و گفت: یک روز آزاد دانش آموز، فضا را برای رسیدگی بهتر به فعالیت های فوق برنامه ای و غیر رسمی همچون اردوهای دانش آموزی آماده می نماید.
وی با اعلام اینکه بر اساس برنامه زمانبندی شده در سیستم قبل، آموزش ما ۷۴۸ ساعت بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر و با قید بر اینکه پنج شنبه ها نیز تعطیل شده اند، نه تنها ساعت آموزشی ما کم نشده بلکه به ۸۰۰ ساعت نیز افزایش یافته است.
عاملیان با بیان اینکه در راستای تعطیلی پنج شنبه ها و اضافه شدن به ساعات کلاسی دانش آموزان در طول هفته، تنها ۵۰ دقیقه به زمان کلاس ها افزوده خواهد شد، بیان داشت: پیش بینی شده است در این ساعت آخر دروسی تدریس شوند که از نظر فشار ذهنی خستگی کمتری را برای دانش آموزان به دنبال داشته باشند.
وی توجه به تغذیه میان وعده دانش آموزان در زمان حضور در مدرسه را نیز یادآور شد و خاطرنشان ساخت: این موضوع سال گذشته با عنوان طرح لقمه های سالم در مدارس ناحیه چهار به صورت پایلوت اجرا شد و برنامه ریزی ها برای ارائه میان وعده های سالم در کلیه مدارس ابتدایی استان در حال انجام است.
” بر اساس اجرای این طرح، مدت زمان حضور دانش آموزان مقطع اول و دوم ابتدایی در هر ساعت درسی ۴۵ دقیقه و برای مقطع سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ۵۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. “

وی ادامه داد: ساماندهی زمان آموزش در مدارس ابتدایی باعث می شود این مدارس یک ربع زودتر از زمان گذشته شروع به کار نموده و والدین موظف اند نسبت به آموزش عادت صحیح زود خوابیدن دانش آموزان برای راحت بیدار شدن در صبح اقدام نمایند.
عاملیان سنگین شدن کیف دانش آموزان را یکی از نارضایتی های عنوان شده در خصوص اجرای این طرح دانست و گفت: با اقدامات انجام شده در راستای تهیه کمد و قفسه در مدارس، دانش آموزان دیگر کتاب های خود را حمل نخواهند کرد.
وی یک نوبته شدن مدارس را در راستای ساماندهی فضا و نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به بی توجهی های انجام شده به موضوع تراکم، در سال جهاد اقتصادی باید از فضاهای موجود به نحو احسنت استفاده نمود و از اتلاف منابع جلوگیری کرد.
عاملیان با اعلام اینکه آموزش مستمر به صورت ثابت و در نوبت صبح، میزان نشاط و انگیزه دانش آموزان را افزایش خواهد داد، گفت: نباید این موضوع را فدای اندک ایرادات وارد شده به این طرح کرد و به طور کامل صورت قضیه را پاک نمود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام کرد: بر اساس اجرای این طرح، مدت زمان حضور دانش آموزان مقطع اول و دوم ابتدایی در هر ساعت درسی ۴۵ دقیقه و برای
” به دلیل این که نیمی از پروژه مسکن مهر در فولادشهر واقع شده و همین موضوع شرایط رشد ۶ درصدی جمعیت این منطقه را فراهم آورده است، تنها باید در راستای حفظ دونوبته بودن مدارس آن تلاش نمود. “
مقطع سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ۵۰ دقیقه در نظر گرفته شده است.
به گفته عاملیان مدت زمان درنظرگرفته شده برای استراحت دانش آموزان مقطع اول و دوم ابتدایی ۲۰ دقیقه و برای مقطع سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ۱۵ دقیقه می باشد.
وی تعداد مدارس ابتدایی دونوبته در سطح استان اصفهان را ۵۴۳ مدرسه اعلام کرد و بیان داشت: بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز در ۵ هزار کلاس موجود در مدارس دو نوبته مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه از میان ۴۰ منطقه آموزشی، ۲۹ منطقه طرح یک نوبته شدن مدارس را به صورت صد در صد اجرایی خواهند کرد، تصریح کرد: ۸۰ درصد از یازده منطقه باقیمانده نیز به دنبال اجرایی نمودن کامل این طرح در محدوده فعالیتی خود هستند.
عاملیان همچنین از وجود مناطقی در استان که امکان یک نوبته کردن مدارس آن وجود ندارد خبر داد و اظهار داشت: در خصوص یک نوبته کردن مدارس این مناطق باید منتظر تصمیم وزارت خانه بود و اداره کل آموزش و پرورش استان نمی تواند به شخصه در مورد آن ها تصمیم گیری نماید.
وی با اعلام اینکه فولادشهر جز یکی از این مناطق است، گفت: به دلیل این که نیمی از پروژه مسکن مهر در فولادشهر واقع شده و همین موضوع شرایط رشد ۶ درصدی جمعیت این منطقه را فراهم آورده است، تنها باید در راستای حفظ دونوبته بودن مدارس آن تلاش
” پیک جمعیت دانش آموزی استان اصفهان در دوره ابتدایی است و ۳۲۶ هزار و ۸۳۷ دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل می باشند. “
نمود.
عاملیان تاکید کرد: علیرغم وجود مسائل مختلف، قریب به حداکثر مدارس ابتدایی استان اصفهان فرآیند یک نوبته شدن را طی کرده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ۴۰ درصد این مدارس با ادغام و جابجایی یک نوبته شده اند، یادآور شد: ۲۰درصد دیگر این مدارس نیز با استفاده از فضاهای غیر آموزشی و تغییر کاربری ها تبدیل به مدارس یک نوبته شده اند.
عاملیان همچنین تعداد فضاهای آموزش و پرورش که در اختیار غیر هم چون حوزه، اوقاف، پیام نور و مدارس غیردولتی بوده اند، را ۹۵ مورد دانست و گفت: از میان این فضاها مواردی را که می توانست در زمینه یک نوبته شدن مدارس تاثیر گذار باشند شناسایی و به آموزش و پرورش برگرداندیم.
وی با بیان اینکه طی بخشنامه ساماندهی موظف به افزایش تراکم دوره ابتدایی به ۳۰ درصد شده ایم، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر میزان تراکم موجود در مدارس ابتدایی ۲۴ درصد برآوورد شده است.
عاملیان پیک جمعیت دانش آموزی استان اصفهان را در دوره ابتدایی اعلام کرد و گفت: ۳۲۶ هزار و ۸۳۷ دانش آموز در مدارس ابتدایی ما مشغول به تحصیل می باشند.