بازتاب جهاني پرتاب موفقيت آميز ماهواره ايراني 'رصد'

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران - پرتاب موفقيت آميز ماهواره 'رصد' به عنوان نخستين ماهواره تصويربرداري جمهوري اسلامي ايران و دومين ماهواره اي كه توسط ماهواره برهاي نوع 'سفير يك آ' به فضا پرتاب شد، بازتاب وسيعي در رسانه هاي داخلي و خارجي داشت.
بازتاب جهاني پرتاب موفقيت آميز ماهواره ايراني 'رصد'
به گزارش ايرنا ماهواره رصد از نوع ماهواره هاي كلاس نانو با وزن 15.3 كيلوگرم است كه توسط متخصصان دانشگاه صنعتي مالك اشتر طراحي و ساخته شده است. اين ماهواره كه روز چهارشنبه گذشته با موفقيت به فضا پرتاب شد و در مدار زمين قرار گرفت، تاكنون 59 بار به دور زمين چرخيده است.
ماهواره رصد و ماهواره برسفير رصد، كاملا بومي و توسط دانشمندان متعهد ايراني طراحي و ساخته شده است.
فعاليت هاي فضايي جمهوري اسلامي ايران كه از گذشته آغاز شده بود، از سال 1385 با تصويب برنامه 10 ساله فضايي كشور وارد فاز جديدي شد و متعاقب آن دستاوردهاي اين حوزه به مرور به اطلاع مردم رسيد.
پرتاب ' كاوشگر يك' نخستين موفقيت جمهوري اسلامي ايران در عرصه فضايي بود كه در دهه فجر 1386 انجام شد و متعاقب آن در سال 1387 ايستگاه متحرك دريافت از ماهواره هاي سنجش از راه دور افتتاح و نخسين ماهواره بومي ايراني نيز با نام ' ماهواره اميد' توسط 'ماهواره بر بومي سفير اميد' در همين سال به فضا پرتاب و در مدار قرار گرفت.
روز 14 بهمن روزي كه ماهواره اميد، نخستين ماهواره بومي ايران با موفقيت به فضا پرتاب شد به نام روز 'فناوري فضايي' نامگذاري شد. هر ساله برنامه هاي ويژه اي به همين مناسبت در كشور برگزار مي شود.
پرتاب موفقيت آميز اين ماهواره به فضا بار ديگر اقتدار و توانمندي جمهوري اسلامي ايران را در عرصه فضايي به جهانيان به اثبات رساند و موجب خشنودي دوستداران ايران اسلامي و ناخرسندي دشمنان شد.
بدين ترتيب جمهوري اسلامي ايران وارد جمع كشورهاي داراي توانمندي طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره و ماهواره برها در جهان شد، به طوري كه غرب نيز نتوانست اين واقعيت را انكار كند زيرا به ناچار بر اين موفقيت صحه گذاشت.
بر اساس گزارشهاي دست اندركاران بخش فضايي جمهوري اسلامي ايران، ماهواره تصوير برداري رصد پس از دريافت فرمان از ايستگاه كنترل زميني، نخستين تصاوير دريافتي از سطح زمين را به مركز ارسال كرد.
' رضا مظفري نيا' معاون وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اين زمينه گفت كه نخستين تصاوير ماهواره اي و اطلاعات تله متري سحرگاه امروز (يكشنبه) از ماهواره رصد دريافت شده است.
ماهواره رصد كه ماموريت برقراري ارتباط و دريافت فرامين از ايستگاه هاي زميني، تصوير برداري از زمين و ارسال تصاوير به همراه اطلاعات تله متري به ايستگاه هاي زميني را دارد اولين اطلاعات خود كه حاوي وضعيت زير سيستم هاي ماهواره رصد است را به ايستگاه هاي زميني ارسال كرده است.
به گفته رييس دانشگاه صنعتي مالك اشتر وابسته به وزارت دفاع، دريافت اطلاعات نشان مي دهد كه زير سيستم هاي ماهواره رصد در بهترين شرايط كاري مشغول به كارند و شرايط ماهواره بهتر از شرايط پيش بيني شده است ضمن اين كه فرمان دريافت تصاوير بعدي نيز به ماهواره رصد داده شده است و تصاوير جديد در گذرهاي آتي از اين ماهواره دريافت خواهد شد.

خبرگزاري رسمي چين ( شينهوا ) هم با اشاره به پرتاب موفقيت آميز ماهواره تصوير برداري رصد از سوي جمهوري اسلامي ايران و قراردادن آن در مدار، پيشرفت هاي كشورمان را در عرصه ساخت و پرتاب ماهواره چشمگير توصيف و خاطرنشان كرد كه ايران برنامه هاي درازمدتي براي حضور در فضا دارد.
به گزارش شينهوا، ايران قصد دارد سه ماهواره ديگر تا پايان امسال يعني تا 20 مارس سال 2012 ميلادي پرتاب كند.
شينهوا به نقل از 'احمد وحيدي' وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ايران گزارش داد كه ايران قصد دارد ماهواره هاي بزرگتر و سنگين تر را نيز در آينده بسازد.
خبرگزاري چين تاكيد كرد: اين اولين بار است كه ايران ماهواره تصويربرداري به فضا پرتاب مي كند و به رغم آنكه ماهواره كوچكي است اما قابليت هاي بالايي دارد و همانند كلان ماهواره ها مي تواند كاركرد موثري داشته باشد.
رسانه هاي جنوب شرق آسيا نيز در گزارشهاي جداگانه اي بر توانمندي بالاي ايران در طراحي و ساخت موشك و پرتاب ماهواره تاكيد كرده اند.
روزنامه استار مالزي در گزارشي در اين زمينه نوشت: ايران با استفاده از يك موشك بومي دومين ماهواره ساخت داخل را در مدار زمين قرار داد كه اين اقدام در نوع خود يك موفقيت براي تهران محسوب مي شود.
روزنامه استريت تايمز سنگاپور، پايگاه اطلاع رساني جاكارتا گلوب اندونزي و روزنامه بانكوك پست چاپ تايلند نيز در اين زمينه نوشتند: ايران پس از دومين پرتاب موفقيت آميز خود به فضا تصميم دارد بزودي با استفاده از كاوشگرهاي ساخت داخل موجود زنده كه يك نوع ميمون خاص است را به فضا بفرستد.
در همين حال خبرگزاري رسمي فيليپين (پنا) در گزارشي بااشاره به توان بالاي متخصصان ايراني در ساخت موشك و ماهواره و قراردادن آن در مدار زمين، نوشت: ايران دومين ماهواره ساخت متخصصان ايراني را با استفاده از ماهواره بري كه تمام مراحل طراحي و ساخت آن در داخل كشورانجام شده است را با موفقيت به فضا پرتاب كرد.
پايگاه اطلاع رساني حزب اسلامي مالزي نيز با انتشار خبر اين موفقيت بزرگ ايران، نوشت: ايران توانايي هاي خود را در زمينه ساخت موشك و پرتاب ماهواره به فضا افزايش مي دهد.
آناتولي خبرگزاري رسمي تركيه نيز با بيان اين كه ايران ماهواره رصد، نخستين ماهواره تصويربرداري خود را به فضا فرستاد، نوشت: ماهواره رصد' داده هاي خود را از ارتفاع 260 كيلومتري سطح زمين به ايستگاه زميني منتقل خواهد كرد.
آناتولي با اشاره به اين موضوع كه ايران به طراحي و ساخت ماهواره هاي جديد و پرتاب آنها به فضا همچنان ادامه مي دهد، افزود: ايران قصد دارد نخستين فضانورد خود را در سال 2020 ميلادي به فضا اعزام كند.
منابع خبري روسيه و اوكراين نيز با انتشار خبر پرتاب موفقيت آميز ماهواره ايراني رصد به فضا اعلام كردند: ايران توانست با موفقيت ماهواره تصويربرداري رصد ساخت را در مدار زمين قرار دهد.
راديو دولتي روسي زبان 'ماياك'، خبرگزاري هاي ريانووستي و اينترفكس و پايگاه اينترنتي 'كورسپاندنت' اوكراين هم در گزارش هاي جداگانه اي موفقيت ايران در پرتاب ماهواره بومي خود به فضا را بازتاب دادند و نوشتند: ايران با موفقيت ماهواره 'رصد' را كه هر شبانه روز 15 بار دور زمين مي گردد و قادر به تصوير برداري از سطوح آن مي باشد در مدار زمين و در ارتفاع 260 كيلومتري قرار داد.
آسوشيتدپرس از اين اقدام متخصصان ايراني با عنوان ' شاهكار' ياد كرد اما نوشت: پرتاب ماهواره ايران احتمالا موجب نگراني هايي ميان كساني مي شود كه از ايران بيم دارند.
اين خبرگزاري آمريكايي با بيان اين كه اين دومين ماهواره اي است كه ايران در مدار قرار داده است افزود: نخستين ماهواره ايراني با نام اميد در سال 2009 ميلادي به فضا پرتاب شد.
آسوشيتدپرس اضافه كرد: مقام هاي ايران همچنين با اشاره به استفاده آمريكا از ماهواره براي رصد كردن جنگ در افغانستان و عراق، مي گويند كه براي امنيت خود به قابليت هاي مشابهي نياز دارند.
پرتاب ماهواره تصوير برداري رصد با استفاده از ماهواره برسفير رصد كه دومين پرتاب موفقيت آميز ماهواره از سوي جمهوري اسلامي ايران است، زمينه را براي حضور فعالتر اين كشور در عرصه فضايي در جهان فراهم كرده است.