اهداف دشمن از توسل به جنگ نرم/ مهمترین گروههای هدف برای جنگ نرم

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: در شرایطی که به واسطه گسترش وسایل ارتباطی، امکان انتقال پیامهای مورد نظر در اسرع وقت وجود دارد، جنگ نرم به منظور تأثیر بر افکار و اعتقادات گروههای مختلف مورد توجه دشمنان اسلام و مسلمانان قرار گرفته که دردسرها و هزینه‌هایی بسیار کمتر از جنگ سخت دارد.

هادوی تهرانی: جنگ نرم واقع شده است

آیت الله مهدی هادوی تهرانی مدرس عالی درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم جنگ نرم را یکی از پدیده های دوره مدرن خواند و با هشدار نسبت به غفلت از لایه های پنهان جنگ نرم، تأکید کرد: بسیاری از مواقع لایه های آشکار مانع توجه ما به لایه های پنهان می شود در حالیکه میزان تخریب لایه های پنهان بسیار مخرب تر از لایه های آشکار است.
این مدرس حوزه علمیه قم افزود: در سطوح پنهان جنگ نرم دو طرف درگیری مفاهیمی را مطرح می کنند که ارزشها و زیرساختهای فکری و عملی یکدیگر را زیر سؤال می برند که بخشی از این سطح پنهان در رسانه ها، مجامع علمی و فرهنگی و یا در قالب فیلم، نمایش و آثار هنری دیگر بروز پیدا می کند و یا گاهی در فضای آکادمیک تر در قالب مقالات و یا در سایتهای کاملا علمی مطرح می شود که به ظاهر افراد تهاجمی نسبت به یکدیگر ندارند اما با عرضه نوعی از اطلاعات ارزشها و زیرساختهای قدرت فکری و عملی طرف مقابل را نشانه می گیرند.

وی نفوذ در مرجعیت منابع اسلامی را یکی از مصادیق لایه های پنهان جنگ نرم برشمرد و افزود: امروز در وضعیت مرجعیت منابع اسلامی در سطح مطالعات آکادمیک فضایی ایجاد شده که محققی که می خواهد در مورد اسلام، تشیع و یا انقلاب اسلامی ایران  پژوهش کند به سمت منابع خاصی هدایت می شود که این منابع، برای محقق اطلاعات خاصی با توجه به اهداف مشخصی مطرح می کند.

آیت الله هادوی تهرانی از راه اندازی سایت اسلام پدیا خبر داد و گفت: ما برای اینکه بتوانیم امروز اطلاعات اسلامی و مدیریت اطلاعات اسلامی را از دست مدیران ویکی پدیا که وابسته به جریانات صهیونیستی است، خارج کنیم و به مراکز اسلامی و افراد صاحب نظر دین اسلام بسپاریم سایت "اسلام پدیا " islampedia.ir " را به زبان فارسی معرفی کردیم که ان شاء الله ظرف 6 ماه آینده تمام مؤسسات و مراکز اسلامی و شخصیتهای علمی اسلام اطلاعات خود را به نام خود و مدیریت خود در این سایت قرار می دهند و مدیریت اطلاعات اسلامی از دستان آلوده به دست افراد متخصص و صالح قرار می گیرد.

وی تمام آحاد جامعه را مورد هدف دشمن در جنگ نرم دانست و افزود: سطوح مختلف جنگ نرم مخاطبان مختلف خود را دنبال می کند. جنگ نرم زیرساختهای فکری و علمی را مورد هجوم قرار می دهد و از سطوح عمومی تا سطوح قدرت در جامعه مصون از هدف جنگ نرم نیست. اگر قبلا جنگ افزارها تعیین کننده توانایی و قدرت محسوب می شد، امروز در جنگ نرم قدرتهای علمی تعیین کننده هستند.

رئیس مؤسسه رواق حکمت با تأکید بر لزوم توجه عمومی به مسئله اطلاعات و فرآیند تولید و پردازش اطلاعات تصریح کرد: ما در میان انبوه اطلاعات نادرست، اطلاعات درست را مخفی می بینیم.

وی نسبت به فعالیت ستون پنجم در جنگ نرم هشدار دارد و گفت: همانطور که در جنگ سخت ستون پنجم فعال است و افرادی در صفوف دوستان با ارائه اطلاعات زمینه فعالیت دشمنان را فراهم می کنند، در جنگ نرم نیز حضور ستون پنجم را به شکل پیچیده تری می بینیم. یکی از پروژه های جنگ نرم علیه اسلام و تشیع که با کمک ستون پنجم صورت می گیرد، ارائه چهره خرافی و غیرمعقول از اسلام است.

آیت الله هادوی تهرانی در پایان بر لزوم بکارگیری تمام ابزارهای فرهنگی و هنری در مقابله با جنگ نرم دشمن تأکید کرد و گفت: باید با تمام ذخایر دینی و فرهنگی به مقابله با جنگ نرم برخیزیم و نباید از ابزاری به نفع ابزار دیگر غافل شویم چون تأثیر ابزارها با یکدیگر متفاوت است.

سادات منصوری: دشمن در جنگ نرم می خواهد ناکارآمدی دین را جلوه دهد

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، نخبگان را گروه اصلی مورد هدف در جنگ نرم دانست و با اشاره به اینکه دشمن در جنگ نرم می خواهد ناکارآمدی دین را جلوه دهد، گفت: از آنجایی که جنگ نرم یک جنگ فرهنگی است، باید با فعالیتهای فرهنگی و به دور از انفعال با آن برخورد کرد.

وی دلیل توسل به جنگ نرم را کم هزینه بودن و تخریب بیشتر دانست و گفت: نخبگان جامعه هدف اصلی جنگ نرم هستند و در این جنگ سعی می شود افکار نخبگان به گونه ای کنترل و در راستای اهداف خودشان قرار گیرد که آنها خود نیز متوجه نشوند و به تدریج مبانی تفکری نخبگان را تغییر می دهند، در نتیجه عملکرد آنها در جهت اهداف دشمن قرار می گیرد.

سادات منصوری جنگ نرم را یک جنگ فرهنگی خواند و گفت: باید مقابله با این جنگ نیز فرهنگی باشد و رویکرد انفعالی در برابر آن بسیار نادرست است و از آنجایی که اهداف دشمنان مشخص و با برنامه ریزی صورت می گیرد ما نیز باید برای مقابله با آن برنامه های فرهنگی مناسبی تدوین کنیم و کارکرد و زمانبندی و مخاطبان هرکدام از برنامه ها نیز مشخص شود .

یثربی: زنان و جوانان مهمترین هدف جنگ نرم

دکتر سید یحیی یثربی استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفتگو با مهر، جوانان و زنان را عمده ترین گروه اجتماعی مورد هدف جنگ نرم دانست و بر لزوم توسعه آگاهی مردم و بیان معجزات امروز اسلام برای مقابله با جنگ نرم تأکید کرد و گفت: شیوه‌های مواجهه ما با جنگ نرم اگر سنجیده نباشد نه تنها تأثیرگذار نیست بلکه مخرب هم است.

وی افزود: جنگ نرم و معرفتی از قدیم بوده اما امروز با سه ویژگی گسترش رسانه ها و اطلاع رسانی، باسواد شدن مردم و آزادی جوامع نسبت به گذشته بسیار تفاوت دارد. در گذشته دامنه اطلاع رسانی بسیار محدود بوده اما الان فوق العاده گسترش یافته است. دکتر یثربی در پایان توسعه آگاهی مردم و تأکید بر معجزات اثرگذار اسلام را از جمله راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن توصیف کرد

فلاح: استراتژی و دلایل توسل به جنگ نرم

حجت الاسلام اسماعیل فلاح معاون امور مجلس و استانهای سازمان تبلیغات اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، جنگ نرم را اعتقادی و فرهنگی دانست و گفت: آسیب رسانی جنگ نرم جبران ناپذیر است. دشمن برای اینکه راحت تر به اهداف خود برسد از طریق مسائلی که در یک جامعه مطرح است وارد می شود. و با بزرگنمایی برخی گرایشات و یا ایجاد تفکرات انحرافی به سوء استفاده از عقاید دینی مردم وارد می شوند.

وی به استراتژی جنگ نرم اشاره کرد و گفت: جنگ نرم چون از فطرت انسانی وارد می شود قدرت تخریب و پیشروی آن بیشتر است. راه نفوذ آنها به جامعه هدف از طریق شناخت سطحی اعتقادات مردم است یعنی آنها با شناخت نظری نسبت به اعتقادات مردم نقاط ضعف را پیدا کرده و بعد وارد عمل می شوند.

حجت الاسلام فلاح در پایان ارتقای سطح بینش و فهم یک جامعه را یکی از راههای اصلی مقابله با جنگ نرم خواند و گفت: هرچقدر ما خودمان را در این سطح ارتقا ببخشیم مسیر انحرافی را بهتر تشخیص می دهیم.