"جدایی نادر از سیمین" بهترین فیلم سینمای ایران شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

با اهدای شش جایزه، «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، موفق‌ترین فیلم پنجمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد. در ابتدای این جشن که شب گذشته ـ ۲۳ خردادماه ـ در تالار «ایوان شمس» برگزار شد، علی علایی ـ رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ـ در سخنانی با بیان این که هیچ کس به اندازه ما عاشق سینما نیست، اظهار کرد: ما حتی بیشتر از خود سینماگران علاقمند سینما هستیم و باید توجه داشت که خانه سینما ۲۸ صنف به علاوه یک صنف دارد و آن یک صنف هم منتقدان هستند و کسانی که در حال اصلاح اساسنامه هستند، امیدوارم به این موضوع توجه داشته باشند. اولین بخش اهدای جوایز این جشن به تدوین اختصاص داشت که این جایزه توسط واروژ کریم مسیحی و جابر قاسمعلی به هایده صفی‌یاری برای «جدایی نادر از سیمین» تعلق گرفت.

واروژ کریم مسیحی گفت: بیضایی به من یاد داد که در سینما دو کار کن، یکی این که فیلم بساز و دوم این که حرف نزن. من اولی را که یاد نگرفتم، اما سعی می‌کنم دومی را یاد بگیرم. علی علایی و سروش صحت،جایزه‌ی بهترین بازیگر مکمل مرد را به شهاب حسینی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا کردند و یک دیپلم افتخار نیز به امیر آقایی برای «سعادت آباد» دادند. شهاب حسینی با زنده نگه‌داشتن یاد خسرو شکیبایی و تشکر از اصغر فرهادی گفت:

در ایفای این نقش تردید داشتم، اما فرهادی شرایط را به گونه‌ای می‌چیند که آدم چاره دیگری ندارد. وی دو جایزه‌ای که طی دو دوره از جشن منتقدان گرفته است را بهترین جایزه‌های زندگی‌اش بر شمرد. علی علایی، رییس انجمن منتقدان هم با اشاره به صحبت‌های شهاب حسینی مبنی بر کناره‌گیری از بازیگری، از او خواست جلوی حاضران در تصمیمش تجدیدنظر کند و بازیگری را کنار نگذارد.

جایزه بازیگری زن توسط جمشید ارجمند و هایده صفی‌یاری به ساره بیات برای «جدایی نادر از سیمین» تعلق گرفت و یک دیپلم افتخار نیز به طناز طباطبایی برای فیلم «مرهم» اهدا شد. حمید فرخ نژاد و احمد طالبی‌نژاد هم بازیگر بهترین بازیگر مرد را به پیمان معادی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا کردند که درنبود او شهبازی دیگر بازیگر این فیلم جایزه‌اش را دریافت کرد. هم چنین یک دیپلم افتخار هم در این بخش به رضا عطاران برای فیلم «اسب حیوان نجیبی است» اهدا شد.

در بخش خلاقیت و استعداد درخشان، جایزه توسط حبیب رضایی و شهرام مکری به هومن سیدی برای فیلم «آفریقا» تعلق گرفت و در بخش استانداردهای حرفه‌ای تهیه کنندگی نیز منوچهر محمدی و علیرضا شجاع نوری جایزه را به فرشته طائرپور برای فیلم «آیینه‌های روبرو» اهدا کردند که در نبودش غزل شاکری دختر او جایزه را دریافت کرد. در بخش معرفی بهترین کارگردان هم که با حضور مسعود کیمیایی انجام شد، اصغر فرهادی برای«جدایی نادر از سیمین» برگزیده شد. مسعود کیمیایی درباره‌ی فرهادی گفت: او یک انسان نایاب و کمیاب است.