افزايش 9 درصدي طلاق نگران كننده است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري فارس: مشاور امور بانوان استاندار اصفهان از افزايش 9 درصدي آمار طلاق در سال گذشته در كشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، مريم فاتحي‌زاده در همايش مهرآفرينان فاطمي با اشاره به اين كه در دنيا مبحث طلاق به بحران تبديل شده اظهار داشت: در كشور ما نيز اين آمارها نگران كننده بوده و آمار طلاق در سال گذشته در تمام كشور به ميزان زيادي افزايش داشته است.
وي به آمار طلاق در برخي از استان‌هاي كشور اشاره كرد و افزود: در سال گذشته ميزان طلاق در تهران به ازاي هر چهار ازدواج يك طلاق و در خراسان رضوي به ازاي هر شش ازدواج يك طلاق صورت گرفته است.
مشاور امور بانوان استاندار استان اصفهان با اشاره به آمار طلاق در اصفهان در سال گذشته تصريح كرد: در اصفهان به ازاي هر هفت ازدواج، يكي از آنها منجر به طلاق شده و اصفهان در اين زمينه پس از تهران و خراسان رضوي رتبه سوم كشور را از آن خود كرده است.
وي با بيان اينكه مبحث توجه به مسائل زنان در كشورهاي اروپايي مقوله‌اي جديد و پرمحتوا است گفت: پرداختن به زنان و مسايل مربوط به آنها از انقلاب فرانسه شروع شده و پيشينه?نظري قبلي در مورد آن وجود ندارد.
فاتحي‌زاده با اشاره به اينكه در دنيا براي جنبش، حقوق و مسايل زنان از واژه فيمينيسم استفاده مي‌شود ادامه داد: فيمينيسم به معناي پرداختن به مسايل زنان و زن‌گرايي است.
وي به شكل گيري سه موج فيمينيسم از زمان انقلاب فرانسه در دنيا اشاره و تصريح كرد: موج نخست فمينيسم، ليبرال در پي احقاق حقوق و مسايل مربوط به زنان بوده كه آنها بتوانند از حقوق خود مانند راي دادن، كانديدا شدن و ارث بردن از همسرانشان، استفاده كنند.
مشاور امور بانوان استاندار استان اصفهان با اشاره به اين كه اين موج تنها به مسايل اوليه براي احقاق حقوق زنان مي?پرداخت گفت: اين موج براي ارضاي نياز زنان كافي نبوده و فيمينست‌ها به دنبال گسترش حقوق و امتيازات زنان بوده‌اند.
وي به شكل گيري موج دوم فيمينيسم راديكال اشاره و تاكيد كرد: اين موج به صورت اساسي مرد سالاري را در ساختار جامعه معرفي كرده و معتقد بود كه زنان نبايد ازدواج كنند.
فاطهي زاده در مورد موج سوم فيمينيسم كه پست مدرن است، اضافه كرد: اين موج با هدف برطرف كردن مشكلات زنان از طريق ايده‌هاي پست مدرن ايجاد شده است.
وي به ايده برابري مطلق زن و مرد در هر سه موج اشاره و اظهار داشت: بر‌اساس نظرات هر سه موج، زن و مرد از نظر حقوق، وظايف، انتظارات و امتيازات با يكديگر برابر بوده كه در صورت پذيرفته شدن ايده برابري مطلق زن و مرد، به صورت الزامي بنيان خانواده تضعيف مي‌شود.
مشاور امور بانوان استاندار اصفهان با بيان اينكه در ايران در 20 سال گذشته افراد زيادي خود را مدافع حقوق زنان معرفي كرده‌اند، ادامه داد: برخي از افراد با عنوان فيمينيست‌هاي سياسي كه هدف آنها سرنگوني نظام جمهوري اسلامي بود، به وجود آمده‌اند.
وي در مورد فيمينيست‌هاي سكولار تصريح كرد: به اعتقاد اين گروه دين در اجتماع براي زنان جايي ندارد و بايد جامعه سكولار به منظور دفاع از حقوق زنان ايجاد شود.
فاتحي‌زاده با اشاره به برخورداري دسته سوم فيمينيست‌‌ها از رنگ اسلامي و ظاهري ديني گفت: در جامعه ما به دليل بومي‌سازي نبودن مسايل زنان و اسلامي نشدن علوم، بانوان متصدي امور زنان، مجبور به استفاده از سياستهاي طرح‌ريزي شده بوده‌اند.
وي با بيان اينكه دين اسلام سردمدار دفاع از حقوق زنان از زمان عصر جاهليت بوده و به حقوق انسان‌ها توجه ويژه داشته است، تصريح كرد: در ايران مباحث زنان و توجه به حقوق آنها از زمان پس از جنگ تحميلي به دليل مشكلات و درگيري‌هاي جنگ شروع شده است.
مشاور امور بانوان استاندار استان اصفهان به متفاوت بودن الگوي اسلام با غرب در مبحث زنان اشاره و تاكيد كرد: در اسلام برابري زن و مرد از لحاظ ارزشمندي بوده و تفاوت آنان در انتظارات، نقش‌ها، فرصت‌ها، حقوق و تكاليف است.
انتهاي پيام/ب10
©2