اجلاس مديران برنامه ريزي سلامت دهان كشورهاي عضو مديترانه شرقي در اصفهان آغاز شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان-اجلاس بين كشوري مديران برنامه ريزي سلامت دهان كشورهاي عضو مديترانه شرقي موسوم به'EMRO'روز سه شنبه در مهمانسراي 'عباسي' اصفهان آغاز به كار كرد.
اجلاس مديران برنامه ريزي سلامت دهان كشورهاي عضو مديترانه شرقي در اصفهان آغاز شد
به گزارش ايرنا، در اين اجلاس برخي از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ،اعضاي سازمان كشورهاي عضو مديترانه شرقي،سازمان بهداشت جهاني و دانشگاه علوم پزشكي اصفهان حضور دارند.
اجلاس بين كشوري مديران برنامه ريزي سلامت دهان كشورهاي عضو مديترانه شرقي (سازمان بهداشت جهاني)متشكل از 22 كشور به منظور بررسي اقدامات انجام شده در زمينه ارتقاي سلامت دهان و دندان دربين كشورهاي عضو منطقه و بررسي روشهاي جديد پيشگيري و درمان با هدف كاهش بيماريهاي دهان بويژه در زمينه پوسيدگي دندان به مدت سه روز برگزار مي شود.
رييس اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي در آيين گشايش اين اجلاس گفت: مهمترين برنامه در زمينه سلامت دهان اين است كه اين موضوع را به مردم تفهيم كنيم كه مشكلات دهان و دندان يك امر عادي و پيش پا افتاده نيست و چنين تفكري اشتباه و كاملا غيرعلمي مي باشد.
دكتر' محمدحسين خوشنويسان' افزود: تحقيقات علمي ثابت كرده است كه با مراقبت صحيح از دندانها از سنين كودكي مي توان تا پايان عمر از دندانهاي سالم و زيبا برخوردار بود.
وي تصريح كرد: سوابق مطالعات علمي در كشورهاي حوزه اسكانديناوي نشان داده است كه بيش از 95 درصد كودكان 12 ساله در اين كشورها داراي دندانهاي سالم بوده و اثري از پوسيدگي در دندانهاي آنها وجود ندارد.
خوشنويسان، مهمترين مشكل كشور ايران و كشورهاي عضو منطقه مديترانه شرقي را در زمينه سلامت دهان محدوديت مالي ذكر كرد و گفت: براي انجام تمام كارهاي مربوط به سلامت دهان از آموزش و بحث پيشگيري تا بحث درمان نيازمند اختصاص بودجه كافي و مناسب هستيم كه اين مساله تاكنون حل نشده است.
به گفته رييس اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت،اينك در كشور ما تعداد زيادي پوسيدگي دندان وجود دارد كه بر اساس آخرين آمار يك كودك ايراني در سن سه سالگي بطورمتوسط داراي دو دندان و درسن ورود به مدرسه داراي پنج دندان پوسيده است.
وي خاطر نشان كرد:درسالهاي اخير تلاش زيادي براي ارتقاي سطح سلامت دهان و دندان در كشور صورت گرفت كه درنهايت در اواخر سال 89 يك آيين نامه اجرايي براي استفاده افراد از بيمه براي خدمات دندانپزشكي به وزارت رفاه و تامين اجتماعي ابلاغ شد كه مراكز دولتي و خصوصي موظف به ارائه خدمات براي تمام كودكان شش تا 12 سال شدند.
خوشنويسان اين اقدام را با هدف مشاركت بيشتر بخش خصوصي در زمينه پيشگيري و درمان بيماريهاي دهان و دندان ذكر كرد و افزود: اگر در اين مسير موفق شويم در آينده مي توانيم از بدو تولد تا سن 18 سالگي را براحتي تحت پوشش بيمه قرار دهيم.
به گفته وي،در كشورهاي توسعه يافته 15 درصد از كل بودجه سلامت را به بخش سلامت دهان اختصاص مي دهند اما در كشور ما اين عدد به كمتر از يك درصد مي رسد و واقعيت اين است كه همين امر باعث گراني خدمات دندانپزشكي و شيوع اين دسته از بيماريها در جامعه مي شود.