توسعه اشتغال خانگي مورد توجه مديريت اصفهان است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري فارس: استاندار اصفهان گفت: ضرورت توسعه اشتغال‌هاي خانگي و حمايت از توليدات صنايع دستي مورد توجه مديريت استان بوده و بايد به صنايع دستي توجه ويژه‌اي شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، عليرضا ذاكر اصفهاني در سفر خود به شهرستان سميرم و با حضور در شوراي اداري عشاير استان اصفهان، با اشاره به ويژگي‌هاي عشاير، اظهار داشت: سلحشوري، جوانمردي، صداقت از ويژه‌گي‌هاي بارز عشاير بوده و حفظ و قوام اين قشر از جامعه از افتخارات جامعه و تمام مردم محسوب مي‌شود.
وي به ضرورت حفظ اصالت و هويت اين قشر از جامعه اشاره كرد و ادامه داد: حفظ اصالت و هويت عشاير از موضوعات مهم جامعه است و اصالت عشاير بختياري، قشقاقي، عرب جرقويه و ساير عشاير خارج از استان بايد حفظ شود.
ذاكر اصفهاني تصريح كرد: با توجه به اينكه حفظ اصالت و هويت عشاير از ضرورت‌هاي اساسي جامعه است تمامي مسئولان، دستگاه‌هاي اجرايي و مردم بايد در راستاي اين موضوع اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام بدهند و در به اين موضوع توجه ويژه داشته است.

* حفظ هويت عشاير به يك طرح جامع نياز دارد
وي با اشاره به ضرورت ارائه طرحي در راستاي اين موضوع، افزود: تمام مسئولان بايد در راستاي حفظ اصالت و هويت عشاير استان طرح جامعه را ارائه كرنند.
استاندار اصفهان با اشاره به افزايش فعاليت‌هاي فرهنگي در سال‌جاري در كلان‌شهر اصفهان تاكيد كرد: يكي از اقدامات مهم در سال‌جاري در كلان‌شهر اصفهان صرف نظر از اعتبار بخش‌هاي فرهنگي، در نظر گرفته شده كه براي ارائه فعاليت‌هاي بيشتر در اين بخش اعتبار بيشتري اختصاص داده شود.
وي با اشاره به اينكه بهترين شيوه زيست در مناطقي مانند مناطق عشايري قابل مشاهده است، اضافه كرد: در طول تاريخ با تاثير از شرايط روزگار و دنياي متجدد، مشكلاتي در بخش‌هاي فرهنگي به وجود آمده است.
ذاكر اصفهاني به دور شدن انسان‌ها از اصالت واقعي اشاره كرد و بيان داشت: دور شدن انسان‌ها از اصالت واقعي خود گواه و مدعاي وجود مشكلات زيادي در بخش‌هاي فرهنگي جامعه است.
وي با بيان اينكه زندگي ابتدايي انسان‌ها يك زندگي بي‌آلايش و كاملا انساني در دل طبيعت بوده است، گفت: با توجه به اين موضوع در مقاطعي از تاريخ، ايجاد بروكراسي جديدي براي ارائه يك زندگي بهتر مشاهده شده و تلاش‌هايي در طول 400 سال اخير در مغرب زمين در راستاي اين موضوع انجام شده است.
استاندار اصفهان اظهار داشت: مدل بوروكراسي جديد تمام جامعه و انسان‌ها را به زير سلطه خود برده و اين مدل از روي عقل ناقص و مستقل بشري درست شده است.
وي به نتايج حاصل از اين مدل در جامعه اشاره كرد و افزود: اين مدل در طول تاريخ تكنولوژي و دستاوردهاي فراواني براي جامعه و انسان‌ها به ارمغان آورده است.

* انسان زندگي آرامي ندارد
ذاكر اصفهاني با اشاره به فلسفه پست مدرن در جامعه، تصريح كرد: در فلسفه پست مدرن انسان‌ها زندگي آرامي ندارند و به اعتقاد فلاسفه پست مدرن انسان بايد به عالم طبيعت بر گردد.
وي با بيان اينكه عشاير بايد از حقوق خود در جامعه استفاده كنند، ادامه داد: عشاير بايد از حقوق خود مانند بهداشت و سلامت، آب شرب سالم، مراكز درماني مناسب و ديگر امكانات موجود استفاده كنند و اين موارد از حقوق ابتدايي انسان‌ها محسوب مي‌شود.
استاندار اصفهان با اشاره به اينكه عشاير بايد اصالت‌هاي قومي و قبيله‌اي خود را حفظ كنند، بيان داشت: تمام مسئولان و دستگاه‌هاي اجرايي بايد زمينه‌هاي شكل‌گيري و ايجاد بستر‌ها و زير‌ساخت‌هاي لازم را در تمام زمينه‌ها آماده كنند و حفظ اصالت و هويت عشاير، افتخار و ارزشي براي تمام مردم است.
وي با اشاره به وجود تنگنا‌ها و ضعف‌هاي زيادي در مناطق عشايري، اضافه كرد: تنگنا‌ها و ضعف‌هاي موجود در مناطق عشايري به صورت حضوري و در جلسات مطرح و در اين راستا اقدامات مناسبي انجام شده است.
ذاكر اصفهاني تاكيد كرد: با توجه به اين اقدامات به نظر مي‌رسد كه بخش اعظمي از مشكلات موجود در مناطق عشايري استان برطرف شده است.
وي گفت: در حال حاضر در بخش‌هاي سواد‌آموزي، بهداشت و درمان و اشتغال عشاير استان تلاش‌هاي مناسبي صورت گرفته و رضايت اين قشر از جامعه را ايجاد كرده است.
استاندار اصفهان با اشاره به وضعيت خشكسالي‌هاي موجود در استان، اظهار داشت: خشكسالي‌هاي متوالي در استان در حال حاضر يكي از تهديد‌هاي بزرگ براي جامعه و مردم است.
وي افزود: اين موضوع در يك دهه اخير مشكلات زيادي را به وجود آورده است و به يك برنامه‌ريزي مناسب نياز دارد.
ذاكر اصفهاني با اشاره به اينكه بايد اعتباراتي به خشكسالي‌هاي استان اختصاص داده شود، تصريح كرد: اين موضوع به صرفه‌جويي و مديريت خاص نياز دارد و در آينده‌اي نزديك محصولات و توليدات سيب در سميرم افزايش مي‌يابد.
وي اضافه كرد: در اين راستا جشنواره سيب با نام عطر سيب در آينده‌اي نزديك در استان برگزار مي‌شود.

*در سال‌هاي گذشته 100 چشمه و آب‌شخور باز‌سازي شد
استاندار اصفهان با اشاره به خشك شدن چاه‌ها و قنوات در مناطق عشايري در سال‌هاي گذشته، تاكيد كرد: با توجه به اين موضوع 100 چشمه و آبشخور باز‌سازي شده و 10 كيلومتر از كانال‌هاي موجود در اين مناطق باز‌سازي شده است.
وي به ايجاد 20 رشته قنات در اين مناطق اشاره كرد و ادامه داد: اين اقدامات در راستاي بهبود وضعيت عشاير استان بوده و در برنامه‌هاي سال‌جاري كمك به آب‌رساني سيار و باز‌سازي قنوات و چاه‌ها ادامه پيدا مي‌كند.
ذاكر اصفهاني با اشاره به الويت‌هاي برنامه سال‌جاري، گفت: حفاظت از مراتع و پيشگيري از بين رفتن مراتع با همكاري عشاير از الويت‌هاي برنامه سال‌جاري است.
وي اظهار داشت: ضرورت توسعه اشتغال‌هاي خانگي و حمايت از توليدات صنايع دستي مورد توجه مديريت استان بوده و بايد به صنايع دستي توجه ويژه‌اي شود.
استاندار اصفهان افزود: سال گذشته در بخش صنايع دستي عشاير شرايط مطلوبي وجود داشت و اگر لازم باشد بايد در اين مناطق شركت‌هاي تعاوني راه‌اندازي شود.