استان اصفهان، رتبه دوم توليد شير خام کشور

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري موج - مدير صنايع کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي استان اصفهان گفت: سالانه 800 هزار تن شير در اصفهان توليد مي شود که اين ميزان در سطح کشور رتبه دوم توليد است.

به گزارش خبرنگار موج از اصفهان، مدير صنايع كشاورزي در همايش آموزشي تکنولوژي هاي نوين و توليد محصولات جديد صنعت فرآوري شير گفت: آمار توليد اين محصول در سطح كشور در سال 1388 برابر 9 ميليون و پانصد هزارتن شير خام مي باشد و استان اصفهان با توليد 800 هزار تن در مقايسه با كشور، مقام دوم در توليد و از نظر ركورد توليد شيرخام در واحدهاي گاوداري رتبه اول كشور را دارد.
اصغر محسن زاده کرماني در خصوص مصرف سرانه شير در كشور و مقايسه آن با مصرف جهان گفت: مصرف سرانه شير در كشور حدود 95 كيلوگرم است، در حالي كه در جهان بر اساس آمار فائو، به طور متوسط 195 كيلوگرم معادل دو برابر ميزان سرانه مصرف شير ايران مي باشد و در كشورهاي اروپايي اين مصرف سرانه به بيش از 300 كيلوگرم مي رسد.
مدير صنايع کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي، اهداف اين همايش را آشنايي كارخانجات فرآوري شير با تكنولوژي هاي نوين فرآوري شير خام و آشنايي با فرآوري هاي جديد لبني برشمرد.
وي در خصوص افزايش سرانه مصرف شير افزود: به منظور افزايش مصرف سرانه مواد لبني از 95 كيلوگرم به سرانه جهاني مي بايست اقداماتي نظير افزايش تنوع در توليدات محصولات لبني و ارتقاي کيفيت شير خام، اجراي سياست هاي منطقي در جهت بالابردن سرانه مصرف شير مانند تداوم پرداخت يارانه جهت مصرف شير در مدارس و ايجاد خانه شير با هدف سياست گذاري متمرکز در کليه امور مرتبط با شير انجام گيرد.
مدير صنايع کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي همچنين با تاکيد بر لزوم با سازي و نوسازي واحدهاي صنايع لبني اظهار داشت: ارتقاي سطح آگاهي عمومي جامعه در زمينه اهميت به مصرف مواد لبني با همکاري رسانه هاي گروهي در ترويج فرهنگ صحيح مصرف و بهبود رفتارهاي تغذيه اي، يک اقدام راهبردي است که بايد در دستور کار قرار گيرد.
محسن زاده ادامه داد: بر اساس برنامه ريزي و پيش بيني انجام شده در استان و كشور، تا پايان برنامه پنجم ميزان شير توليدي بايد به مرز 14 ميليون تن در سطح كشور در سال برسد. در حال حاضر، 5.15 درصد ظرفيت اسمي جذب شير در استان اصفهان وجود دارد و از اين لحاظ، استان اصفهان در سطح كشور مقام اول را دارد.
مدير صنايع كشاورزي سازمان جهاد کشاورزي استان اصفهان گفت: با توجه به امكان افزايش توليد شير در كشور و وجود ظرفيت هاي فرآوري ايجاد شده (5.1 برابر توليد فعلي)، در حال حاضر ساليانه 5.1 ميليون تن انواع فرآوري هاي لبني در استان توليد مي شود، ولي امکان توليد دو ميليون و 200 هزار تن در سال در استان مهيا مي باشد. اين در حالي است که ميزان توليد فعلي بر اساس آمار سال 88 بيش از يک ميليون تن شيرخام در سال مي باشد.
محسن زاده بيان داشت:بر اساس مستندات و بررسي هاي انجام شده استان اصفهان از لحاظ سهم توليد اعم از انواع شير مايع درمقايسه با کشور 6.13 درصد، انواع پنيرها ‌6.17 درصد (پنير، پنير پيتزا و انواع ديگر پنير به جز پنير u.f)، پنير u.f 5.29 درصد،‌ كشك پاستوريزه 5.22 مقام اول و در توليد شير خشک 2.12 درصد، انواع ماست 9.11 درصد، انواع دوغ 3.10 درصد و انواع خامه و كره پاستوريزه 1.15، مقام دوم و در توليد انواع بستني پاستوريزه 3.21 درصد، رتبه هشتم را در سطح كشور دارد.