اخبار ضدو نقیض درباره انفجار پالايشگاه آبادان / کاتوزیان: خرابکاری نبود/ احتمال انفجار مجدد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

 بروز اشكال فني در يكی از واحدهای پالایشگاه آبادان سبب ايجاد انفجار و آتش‌سوزی شد. این اتفاق زمانی رخ داد که مراسم افتتاح طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت آبادان با حضور احمدی نژاد در حال برگزاری بود. گفته می‌شود بيش از 20 نفر در اين حادثه مجروح و برخی نیز دچار گاز گرفتگی شده اند. تاکنون آمار ضدونقیضی درباره تعداد کشته شدگان منتشر شده است.

نشتی گاز یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه آبادان عامل اصلی انفجار و آتش سوزی در این پالایشگاه نفت اعلام شده، ضمن آنکه انتشار گسترده گازهای سمی منجر به مسمومیت و گازگرفتگی برخی از کارکنان شده است.

خبرگزاری مهر در این باره گزارش داد که نشت گاز در یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه منجر به این حادثه شده است. در حال حاضر انتقال مجروحان و مسمومان این حادثه به بیمارستان شهید طالقانی اهواز در حال انجام است، ضمن آنکه تاکنون تعداد حادثه دیدگان انفجار صبح امروز پالایشگاه نفت آبادان از مرز 22 نفر عبور کرده است.

تاکنون هیچ خبری از تعداد کشته شدگان گزارش نشده است، اما خبرگزاری فارس اعلام کرد که يكي از مصدومان حادثه داراي 90 درصد سوختگي است كه به بيمارستان طالقاني اهواز منتقل شد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که محمود احمدی‌نژاد برای افتتاح بزرگترین پروژه بنزین کشور عازم پالایشگاه آبادان شده است با وجود این انفجار و آتش سوزی در حین مراسم افتتاحیه آسیبی به رئیس جمهور و هیئت همراه وارد نشده است.

در همین رابطه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و سرپرست وزارت نفت یک فروند هواپیما برای انتقال مجروحان و مسمومان حادثه انفجار گاز در پالایشگاه ابادان از تهران به این شهر پرواز کرد.

آتش سوزی جزیی!

در حالی که برخی اخبار از زخمی شدن بیش از 20 نفر و کشته شدن دو نفر در آتش سوزی پالایشگاه ابادان خبر می دهند. اما خبرگزاری ایرنا به نقل از محمدرضا زهيري رييس هيات مديره شركت پالايش نفت آبادان اعلام كرد كه آتش سوزي جزئي بوده است.

زهيري در خصوص حادثه اي كه صبح امروز در اين پالايشگاه رخ داد ، با بيان اينكه اين افتتاحيه يك راه اندازي واقعي و نه پيش راه اندازي بود، خاطرنشان كرد كه توان عملياتي اين واحد براي توليد بنزين مورد تاييد قرار گرفته بود ولي امروز به دليل يك نشتي دچار آتش سوزي جزئي شد كه با ورود نيروهاي عملياتي آتش سوزي به سرعت مهار شد.

رييس هيات مديره شركت پالايش نفت آبادان افزود اگرچه برآورد عملياتي از ميزان خسارات نداريم اما طي روزهاي آينده اين بخش آسيب ديده به مدار عملياتي بازمي گردد.

اخبار ضدونقیض از تعداد کشته شدگان

در حالی که خبرگزاری ایرنا آتش سوزی را جزیی اعلام کرده است اما خبرگزاری مهر از کشته شدن 2 نفر خبر داده است. تاکنون منابع رسمی از اعلام تعداد کشته شدگان خودداری کرده اند.

سایت خبرآنلاین وابسته به علی لاریجانی به نقل از یکی از کاربران خود نوشت: «با کشته و زخمی شدن حداقل 8 نفر و آتش سوزی مهیبی که تا نزدیکی های ساعت 10 صبح هنوز مهار نشده است.» این سایت به تعداد دقیق کشته شدگان اشاره ای نکرده است.

در همین رابطه خبرگزاری فارس نیز از اعلام تعداد کشته شدگان خود داری کرد و فقط به این نکته اکتفا نمود که آمار رسمی در این باره منتشر نشده است.

کاتوزیان: اتفاق پالایشگاه آبادان خرابكاري نبود

در همین رابطه حميدرضا كاتوزيان رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در حاشيه جلسه علني امروز سه‌شنبه با حضور در جمع خبرنگاران به حادثه صبح امروز پالايشگاه آبادان اشاره كرد و گفت: «اين اتفاق يك خرابكاري عمدي نبوده است.»

وي با بيان اينكه پيش از اين كارشناسان هشدار داده بودند كه پالايشگاه آبادان آمادگي افتتاح را ندارد، افزود: «مشكل پالايشگاه آبادان فني بوده است.»

رئيس كميسيون انرژي مجلس گفت كه در اين حادثه 17 نفر مجروح و يك نفر كشته شدند.

احتمال انفجار مجدد در پالایشگاه

در همین رابطه خبرگزاری مهر خبر داد که  با مهار کامل آتش سوزی و انفجار در پالایشگان نفت آبادان، بار دیگر یک دود و هاله سیاه این پالایشگاه نفت را فرا گرفته است.

در یکی از مشعلهای پالایشگاه آبادان به طور غیر طبیعی نفت خام در حال سوزاندن است که سوختن این مواد منجر به ایجاد یک دود سیاه در اطراف پالایشگاه شده است.

از سوی دیگر، همزمان با خروج رئیس جمهور از پالایشگاه آبادان، نیروهای امنیتی مدیریت پالایشگاه آبادان را برای بررسی دلایل حادثه بر عهده گرفته اند.

به گفته یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، علت اصلی حادثه نشت گاز از واحد گاز مایع پالایشگاه نفت آبادان بوده است.

در همین حال، با حضور نیروهای امنیتی بررسی دلایل ایجاد این حادثه آتش سوزی در سطح پالایشگاه آغاز شده، این در حالی است که با توجه به نامشخص بودن دلایل انفجار، احتمال آتش سوزی و انفجار مجدد در این پالایشگاه قدیمی وجود دارد.

در حال حاضر تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی برای مهار هر گونه آتش سوزی و انفجار احتمالی در پالایشگاه آبادان در آمادگی کامل به سر می برند.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود.