صرفه جویی 30 میلیارد ریالی با تفکیک زباله از مبدا

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل موادزائد شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برای جمع آوری، پردازش و دفع هر کیلو زباله حدود 500 ریال از سوی شهرداری هزینه می شود، اعلام کرد: با نهادینه شدن فرهنگ تفکیک پسماندها در شهروندان علاوه بر صرفه جویی 30 میلیارد ریالی در هزینه ها، بالغ بر 70میلیارد ریال برای شهر درآمدزا خواهد بود .

به گزارش ایمنا، تیمورباجول میزان تولید زباله توسط هر شهروند اصفهان را روزانه حدود 600 گرم ذکر کرد و گفت: به طور متوسط، روزانه بیش از 950تن زباله درشهر اصفهان تولید می شود، این در حالی است که حدود 300 تن مواد بازیافتی در زباله های شهر وجود دارد و  شهرداری 120 تن آن را جداسازی و مابقی درصورت تفکیک از مبدا علاوه بر صرفه جویی به ازای هرکیلو 120 تومان برای شهر ارزش افزوده و درآمد ایجاد می کند.

وی اضافه کرد:اگر 180 تن مواد بازیافتی موجو در پسماندها توسط شهروندان اصفهانی تفکیک شود ، به کاهش هزینه ها ی تحمیلی به شهر کمک می کند و منجر به 180 میلیون ریال در روز و 70 میلیارد ریال درسال در آمدزایی می شود.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان به منظور بهینه سازی مدیریت جمع آوری پسماندها، طرح تفکیک زباله تر و خشک را به اجرا درآورده و شهروندان را با این طرح آشنا ساخته و روش تفکیک پسماندهای مختلف در منزل را به آنها آموزش دهد.

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری اصفهان به اهمیت نقش مشارکت مردم در اداره شهر به موضوع تفکیک زباله اشاره و تصریح کرد: با نهادینه شدن فرهنگ تفکیک پسماندها در شهروندان علاوه بر کاهش آلودگی آب، خاک و سایر منابع طبیعی، 80 میلیون ریال در روز در هزینه های شهر صرفه جویی خواهد شد این در حالی است که جمع آوری زباله‌های تفکیکی نسبت به سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته  است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس بر‌نامه زمان بندی شده، مواد قابل بازیافت به طور هفتگی از درب منازل جمع آوری می‌شود و علاوه بر آن پایگاه ثابت جمع آوری مواد بازیافتی در مناطق 14گانه شهرداری روزانه آماده دریافت مواد بازیافتی شهروندان هستند.

باجول با تاکید بر سمی بودن 30 درصد از شیرابه زباله‌های شهری اصفهان گفت: از 950 تن زباله تولیدی روزانه در شهر اصفهان 30 درصد آن مرطوب است که به دلیل وجود مواد آلی و شیمیایی حاصل از موادی مانند فلزات، مواد پلاستیکی و... به محیطی مناسب برای رشد میکرو‌ارگانیسم‌ها تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: به آسانی و با همکاری بیشتر مردم می‌توان این مقدار رطوبت را در پسماندهای خانگی کاهش داد.

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری اصفهان بیان داشت: شیرابه زباله علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی به دلیل محیط اسیدی موجب ایجاد خسارت به خودروهای حمل زباله و ماشین آلات و تجهیزات دیگر می‌شود.