تشكيل انجمن حمايت از بيماري‌هاي ژنتيكي در اصفهان

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري فارس: عضو انجمن ژنتيك اروپا گفت: انجمن غيردولتي حمايت از پيشگيري بيماري‌هاي ژنتيكي در اصفهان تصويب و تشكيل شده است.

صادق وليان بروجني امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر درمان قطعي براي بيماران ژنتيكي شناخته شده نيست.
وي با بيان اينكه از سال 1382 تحقيقي در مركز ژنتيك اصفهان روي بيماران فنيل كتونوري آغاز شد كه هم‌اكنون نيز ادامه دارد، بيان داشت: بيماري فنيل كتونوري يك بيماري ژنتيكي نهفته است كه احتمال ايجاد اين بيماري در هر بارداري 25 درصد است.
عضو انجمن ژنتيك اروپا با اشاره به اينكه تنها راه پيشگيري از رشد بيماري فنيل كتونوري تشخيص قبل از تولد است، تصريح كرد: از دو سه سال گذشته توجه مسئولان سلامت كشور به بيماري فنيل كتونوري جلب شده است.
وي افزود: بيماران مبتلا به فنيل كتونوري در ايران تنها بايد از يك شير مخصوص به عنوان رژيم غذايي خود استفاده كنند و اين در حالي است كه در كشورهاي اروپايي انواع غذاهاي رژيمي براي اين بيماران تهيه شده است.
وليان بروجني با اشاره به اينكه بيماري فنيل كتونوري هنوز در كشور جزو بيماري‌هاي صعب‌العلاج ثبت نشده است، افزود: اين بيماري از نظر پزشكي قانوني صعب‌العلاج يا لاعلاج شناخته شده است.

* سرطان خون در كودكان شيوع بالايي دارد
وي گفت: در حال حاضر سرطان خون در كودكان شيوع دارد و بيشتر در كودكان هفت تا 12 سال قابل مشاهده است.
عضو پيوسته مركز سرطان‌شناسي ام دي اندرسن آمريكا اظهار داشت: سرطان پروستات در مردان و سرطان رحم و سينه در زنان آمار بالايي را به خود اختصاص داده است.
وي با بيان اينكه اغلب سرطان از دهه دوم و سوم در افراد بروز مي‌كند، ادامه داد: در حالي تمام سرطان‌ها ژنتيكي هستند كه حدود 10 درصد از اين دسته بيماري‌ها زمينه ارثي دارند.
وليان بروجني با اشاره به اينكه سرطان يك پديده ناگهاني نيست و در طول عمر فرد و در اثر تغييرات جهشي در بدن بيماران ايجاد مي‌شود، تصريح كرد: سرطان در اثر تركيبي از عوامل محيطي و ارثي به وجود مي‌آيد و به صورت دقيق مشخص نشده است.
وي اضافه كرد: هيچ گاه غذاي سالم سبب بروز سرطان در بيماران نمي‌شود بلكه با ورود آلودگي‌هاي صنعتي به اين محصولات مانند رشد ميوه‌جات و سبزيجات با آب فاضلاب يا هواي آلوده همانند سرب و فلزات سنگين در غذا، زمينه بروز سرطان را در افراد ايجاد مي‌كند.
عضو پيوسته مركز سرطان‌شناسي ام دي اندرسن آمريكا با بيان اينكه عوامل محيطي روي ژن‌ها تاثير مي‌گذارد، اضافه كرد: در برخي از خانواده‌ها استعداد به سرطان وجود دارد و با بروز سرطان يك بهم‌ريختگي رشد سلولي در بدن به وجود مي‌آيد و سبب تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شود.
انتهاي پيام/صا20