وقتی بی بی سی فقیه می شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

وقتی بی بی سی فقیه می شود.

'آیا سگ واقعاً نجس است؟' این تیتری است که سایت اینترنتی بی بی سی فارسی برای گزارشی که مهرداد فرهمند آن را برای این شبکه نوشته است نگاشته.

گروه فرهنگی مشرق- می گویند سکاکی از علمای بزرگ اسلامی از سنین میان سالی به آموختن جذب شد و پیش از آن صنعتگر بود. اولین باری که به مکتبخانه رفت استاد در حال گفتن یک حکم فقهی بود. استاد می گفت و شاگردان تکرار می کردند:"نظر استاد این است که پوست سگ با دباغی پاک نمی شود" سکاکی به خاطر سپرد و فردا برای درس پس دادن به نزد استاد بازگشت. وقتی سکاکی درس پس داد جز سرخ و کبود شدن استاد شاگردان مکتب خانه نیز روده بر شده بودند.سکاکی گفته بود:"نظر سگ این است که پوست استاد با دباغی پاک نمی شود". از این دست پای کردن در کفش فقها کم نیست؛ حتی امروز و در روزگار انفجار اطلاعات.

"آیا سگ واقعاً نجس است؟" این تیتری است که سایت اینترنتی بی بی سی فارسی برای گزارشی که مهرداد فرهمند آن را برای این شبکه نوشته است نگاشته. اولویت های رسانه ای از مسائلی است که نقش محوری در شناخت رویکرد های یک رسانه بازی می کند و البته وقتی یک رسانه گزارش مفصلی درباره یک مساله مانند "گرداندن سگ در خیابان های تهران" منتشر می کند این خبر از اهمیت خبر برای رسانه دارد.

در این گزارش مفصل، بی بی سی ضمن طرح کردن خبر اعلام مقابله پلیس با سگ گردانی در خیابان های تهران پرداخته ، مانند یک مساله سیاسی بغرنج ابعاد آن را بررسی کرده به طوریکه مساله مهم سگ را از ایران باستان و اعتقادات زرتشتیان نسبت به آن تا دوره اسلامی بررسی کرده است.

کار البته اندکی بالاتر می گیرد و به جایی می رسد که گزارش نویس بی بی سی برای بررسی موضوع مورد علاقه رسانه اش به سراغ صحاح سته رفته و نظرات بزرگان فقهی اهل تسنن را درباره پاکی یا نجس العین بودن سگ مطرح می کند و به این نتیجه می رسد که این علمای اهل تسنن که اتفاقا نزدیک به دوره پیامبر اسلام (ص) نیز بوده اند اکثرشان غیر از دو نفر حکم بر پاکی سگ داده اند. در مقابل تنها امام صادق(ع) است که بر نجس العین بودن سگ تاکید می کند و البته فرهمند در همین جا متوقف می شود و حواسش به تاریخ نیست که همین علمای بزرگ اهل تسنن که از آنها نام می برد خودشان هر کدام دوره ای شاگرد امام صادق(ع) بوده اند و میان نظر استاد و شاگرد البته بی بی سی نظر شاگرد را می پسندد.

در ادامه بی بی سی که حالا در هیبت فقیه ظاهر شده برای برطرف کردن این بحران به سراغ روایتی که در مورد سگ در دوران پیامبر(ص) نقل شده هم می رود و از قول ابوهریره نقل می کند که العیاذ بالله حسنین (ع) سگ توله ای در منزل داشته اند و جبرائیل به دلیل حضور این حیوان نازل نشده و همین منشاء آن روایت مشهور است که ملائک در خانه ای که سگ هست وارد نمی شوند. بی بی سی فقیه در همین جا تشکیک می کند که شیعیان از قول علی(ع) جمله آخر را نقل می کنند و در عین حال که ابوهریره راوی حدیث را قبول ندارند و البته گزارشگر باز هم مزاح می کند و حواسش پرت شده که علی(ع) صحابی بزرگ، داماد پیامبر(ع) و خلیفه مسلمین قطعا مورد وثوق تر است تا ابوهریره که برخی روایاتش که به رسول اکرم(ص) منتسب می کند، بیش تر به مزاح شبیه بود و الخ.