تطابق ظاهر کتاب دینی با سلیقه مخاطب
قشقایی با مهر عنوان کرد: تطابق ظاهرکتاب دینی با سلیقه مخاطب امروز/ توجه به شیوه پیامبر در امر تبلیغ رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به اهمیت ظاهر کتابهای دینی پس از چاپ و مطابقت آن با سلیقه مخاطب امروز گفت: شیوه پیامبر(ص) و قرآن در ارائه آموزهها و تبیین مبانی اعتقادی باید در انتشار کتابهای دینی مورد توجه قرار گیرند.
دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با جایگاه کتاب دینی در بازار نشر امروز اظهار داشت: کتاب چون سایر کالاها به نیازهای مختلف انسان توجه می کند که این امر در عرصه های مفهومی، فکری و معنوی موضوع این بحث را تشکیل داده است.
وی افزود: در حوزه مباحث دینی، جنبه هایی، نیازمندی انسان نسبت به مذهب را مورد توجه قرار داده باید به صورت کتاب دینی برآورده شود. مسئله اصلی اینجا است که کسانی که در حوزه دین کتاب می نویسند به نیازهای انسان در حوزه مذهب ، دین و معنویت توجه نمی کنند که برای برآورده کردن آن کتاب بنویسند.
رئیس پژوهشکده باقرالعلو با اشاره به اینکه نویسندگان عرصه کتابهای دینی بدون توجه به نیاز روز جامعه و نیازسنجی عمومی اقدام به نوشتن کتاب کرده و در این فرآیند متون دینی را همانطور که هست ارائه می دهند و توجه به سطوح مخاطب خود ندارند گفت: از سوی دیگر عده ای دیگر در سطح بالاتری عمل می کنند، یعنی اقدام به نیازسازی می کنند و به جامعه القا می کنند که چنین نیازی دارد پس از آن اقدام به تولید کالای متناسب با نیاز القا شده می کنند. این افراد براساس فطرتهای مذهب گرایی انسان عمل می کنند.
وی در ادامه یادآور شد: بسیاری از ناشران نیز اقدام به انتشار متن دینی با همان دشواری خاص خود کرده و به نیاز مخاطب بی توجه هستند. برای مثال مجموعه ای از کتابهای حدیثی و کلامی با همان دشواری متن منتشر می شود اما تعداد مخاطبانی که به آن علاقمند می شوند بسیار اندک است. این درحالی است که به تازگی کتابهایی در حوزه سخنرانیهای معنوی چاپ می شود که مخاطبان قابل توجهی دارد. چرا که سخنرانها اظهارات خود را به نوعی بیان کرده که مورد پذیرش مخاطب امروز بوده و به تبع مورد استقبال قرار گرفته است.
دکتر حسین قشقایی اظهار داشت: روندی که پیامبر(ص) در حوزه تبلغ طی و قرآن بیان کرده باید بعنوان الگو در کتابهای دینی مورد توجه قرار گیرند. بسیاری از مباحث در قرآن به صورت ماجرا بیان شده و دربردارنده یک آموزه و القای یک اعتقاد بوده و مخاطب خود به خود معتقداتش مطابق با آن ماجرا شکل گرفته است، اما در بازار نشر امروز کتابهایی که با رویکرد داستانی بحثهای اعتقادی را به مخاطب ارائه کند بسیار معدود و حتی نادر است.
وی همچنین تأکید کرد: کتابهای دینی همچنین از نظر ظاهری نیز مطابق سلیقه مخاطب امروز نیست. بازار نشر امروز تمام کتابها را به صورت کتاب علمی منتشر می کند.