روستاهای استان با بحران کمبود آب مواجهند.

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

فرماندار خوانسار:

روستاهاي خوانسار با بحران كمبود آب مواجهند

خبرگزاري فارس: فرماندار شهرستان خوانسار گفت: روستاهاي شهرستان خوانسار به دليل كمبود نزولات آسماني طي سال‌هاي اخير اكنون با بحران كمبود آب دست به گريبان‌ هستند.

به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، سيد محمدباقر محمدي در نشست مطبوعاتي خود در جمع اصحاب رسانه با بيان اينكه خوانسار يكي از شهرستان‌هاي زيباي استان اصفهان محسوب مي‌شود به گونه‌اي كه به باغ شهر اصفهان شهرت يافته است، گفت: شهرستان خوانسار در حال حاضر داراي 35 هزار نفر جمعيت است كه با 900 كيلومتر وسعت در منطقه غرب استان اصفهان واقع شده است.

وي ادامه داد: شهرستان خوانسار از شهرهاي شهره استان در عالم‌پروري و مهد دانشمندان دين است و به گونه‌اي كه آيت‌الله سيد احمد خوانساري تنها عالمي بود كه امام خميني (ره) از شخصيت ايشان با عنوان آيت‌الله العظمي و شبه معصوم ياد كرده‌اند.

فرماندار شهرستان خوانسار افزود: شهرستان خوانسار در حال حاضر داراي سه حوزه علميه مخصوص برادران و يك حوزه علميه ويژه خواهران است.

وي ادامه داد: مقبره شيخ ابا عدنان يكي از افتخارات شهرستان خوانسار است به گونه‌اي كه بايد گفت، شيعه بودن مردم اين شهرستان مديون تلاش‌ها و مجاهدهاي اين عالم بزرگوار بوده است.

* بازديد 20 هزار نفر از گلستان كوه در روزهاي تعطيل

محمدي تصريح كرد: يكي از شاخص‌ترين مكان‌هاي ديدني شهرستان خوانسار، گلستان كوه است كه در روزهاي تعطيل به صورت روزانه پذيراي 20 هزار گردشگر از سراسر كشور است.

وي با بيان اينكه سرچشمه خوانسار يكي ديگر از مناطق گردشگري شاخص اين شهرستان به شمار مي‌رود، افزود: خوانسار را بسياري از گردشگران به نام انهار 11گانه آن مي‌شناسند كه تمام حوالي شهر را زير پوشش خود قرار داده‌اند.

فرماندار شهرستان خوانسار اظهار داشت: برخلاف برخي شايعات كه ميزان باغات شهرستان را رو به ويراني عنوان كرده‌اند، باغات اين شهرستان ظرف چند سال اخير رو به فزوني نيز رفته است.

* روستاهاي خوانسار با بحران كمبود آب روبه‌رو‌اند

وي با تاكيد بر اينكه برخي روستاهاي شهرستان در حال حاضر با بحران كمبود آب به دليل كمبود نزولات آسماني روبه‌رو هستند، گفت: كمبود نزولات آسماني خسارات فراواني را به روستاهاي خوانسار طي چند سال گذشته وارد كرده است.

محمدي تصريح كرد: ميزان نزولات آسماني از نخستين روز سال جديد تاكنون 227 ميلي‌متر گزارش شده است و اين در حالي است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارش‌ها كاهش 50 درصدي را تجربه كرده است.

وي با اشاره به اينكه با آبگيري از سد باغ كل از اوايل بهمن‌ماه سال گذشته تاكنون يك‌ميليون و 450 هزار متر مكعب آب پشت اين سد حاصل شده است، افزود: برآورد اعتباري اين طرح افزون بر 250 ميليارد ريال است كه بخش از مخصوص كشاورزان، قسمتي از آن براي حق‌آبه‌داران و بخشي از آب پشت سد به عنوان آب شرب مردم خوانسار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فرماندار خوانسار اظهار داشت: بخش از آب مورد نياز شهرستان خوانسار با اجرايي شدن خط انتقال آب قم‌رود از سرشاخه‌هاي دز كه در خردادماه سال‌جاري با حضور رئيس جمهور در قم افتتاح خواهد شد، تامين مي‌شود.

وي با بيان اينكه اصلاح شبكه‌هاي فاضلاب شهرستان خوانسار با اعتبار يك‌ميليارد و 50 ميليون تومان پس از پنج سال توقف فعاليت خود را از سر گرفته است، گفت: اين پروژه با افزايش 20 درصدي قرارداد اجرايي خواهد شد كه با بهره‌برداري از آن بخشي از تصفيه‌خانه‌هاي شهرستان به شبكه فاضلاب متصل مي‌شود.

محمدي تصريح كرد: اگرچه اعتبار مورد نياز براي اجرايي كردن اين طرح، 200 ميليارد ريال است، مسئولان بايد به منظور حفظ سلامتي مردم توجه بيشتري به اجراي هرچه سريع‌تر اين پروژه داشته باشند.

* دهكده توريستي خوانسار حوزه گردشگري شهرستان را متحول مي‌كند

وي بيان داشت: در حوزه گردشگري در ورودي شهرستان خوانسار يك شهرك توريستي يا همان دهكده گردشگري با وسعت 45 هكتار و با سرمايه‌گذاري و مشاركت كامل بخش خصوي در دست ساخت است كه زمينه اشتغال بيش از 2 هزار نفر را در شهرستان فراهم خواهد كرد.

فرماندار شهرستان خوانسار اعتبار مورد نياز براي اجراي اين طرح را 60 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: اين طرح در سه فاز و طي مدت پنج سال به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي بيان داشت: راه‌اندازي هتل سه ستاره زاگرس و دهكده گردشگري كه در آينده مورد بهره‌برداري قرار خواهند گرفت زمينه‌هاي تحول گردشگري در منطقه غرب اصفهان را رقم مي‌زند.

* برگزاري جشنواره عسل در 23 ارديبهشت‌ماه

محمدي با تاكيد بر اينكه 23 ارديبهشت‌ماه سال‌جاري همزمان با برگزاري جشنواره عسل، همايش تجليل از خيرين شهرستان خوانسار نيز انجام خواهد شد، گفت: جشنواره عسل به مدت يك هفته و با برگزاري مراسم و جشن‌هاي شادي ادامه خواهد داشت كه مراسم افتتاحيه آن با حضور استاندار و مقامات كشوري صورت خواهد گرفت.

وي بيان داشت: هدف از برگزاري اين مراسم معرفي محصول استراتژيك خوانسار يعني عسل و قرار دادن اين شهرستان به عنوان پايانه استان براي ارائه يك برند خاص به كل جهان است.

فرماندار خوانسار با اشاره به اينكه اين اقدام مقدمه‌اي براي توليد و بسته‌بندي اين محصول مي‌شود، گفت: فرآوري و توليد محصولات جانبي از عسل از ديگر اهدافي است كه در برگزاري اين مراسم مورد توجه قرار گرفته است.

* كلوني‌هاي خوانسار از 120 هزار به 30 هزار كاهش يافته است

وي بيان داشت: شهرستان خوانسار در سال‌هاي گذشته داراي 120 هزار كلوني زنبور عسل بود كه به دليل بي‌توجهي در حال حاضر 30 هزار كلوني فعال در شهرستان خوانسار وجود دارد.

محمدي از عرضه و فروش عسل در 50 غرفه در جشنواره عسل خوانسار خبر داد و گفت: از توليدكنندگان معتبر و محصولاتي كه داراي برند شاخص در زمينه توليد عسل هستند براي حضور در اين نمايشگاه دعوت به عمل آمده است.

* نرخ بيكاري خوانسار تك رقمي شد

وي اظهار داشت: نرخ بيكاري در شهرستان خوانسار در سال گذشته، 11 درصد بود كه امسال با اشتغال‌زايي كه در شهرستان انجام شده بود توانستيم اين نرخ را به تك‌رقمي شدن كاهش دهيم.

فرماندار خوانسار تصريح كرد: سهم سال گذشته شهرستان خوانسار براي اشتغال‌زايي يك‌هزار و 330 مورد بود كه در پايان سال خوانسار موفق به ايجاد يك‌هزار و 425 شغل شد.

* خوانسار رتبه برتر تامين امنيت را از آن خود كرد

وي با بيان اينكه تعهد امسال ما در زمينه ايجاد اشتغال يك‌هزار و 600 مورد است، گفت: علاوه بر ايجاد اشتغال شهرستان خوانسار در زمينه تامين امنيت در سال گذشته رتبه نخست استان را از فرماندهي انتظامي استان اصفهان دريافت كرد.

محمدي با بيان اينكه در سفر نخست رئيس جمهور به استان، 13 مصوبه در سفر دوم 10 مصوبه و در سفر سوم پنج مصوبه براي شهرستان خوانسار به تصويب هيئت دولت رسيد، اظهار داشت: هشت مصوبه سفر نخست، چهار مصوبه سفر دوم اجرايي شده‌اند و سه مصوبه سفر سوم نيز در دست اقدام است.