آيت‌الله جوادي آملي: اصحاب رسانه با زبان آلوده نصيحت نكنند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

آيت‌الله جوادي آملي تاكيد كرد: اصحاب رسانه بي‌وضو سخن نگويند، پشت پرده كار ديگر نكنند و با زبان آلوده نصيحت نكنند.

اين مرجع تقليد در ديدار اعضاي شركت‌كننده در همايش "دين، رسانه و كودك" كه از مديران شبكه‌هاي اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي بودند، اظهار كرد: اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي گرچه برنامه‌اي به عنوان "دين، رسانه و كودك" در نظر دارد اما نياز كودكان و نوجوانان با نياز جوانان، ميانسالان و سالمندان يكي است و تفاوت اين دو در مقدار نياز است وگرنه همگان تشنه معارف هستند و برخي افراد ظرفيت كمتر و برخي ديگر ظرفيت بيشتري دارند.

ايشان تاكيد كرد: اين اتحاديه بايد بخش محلي، منطقه‌اي و بين‌المللي اسلام را تامين كند.

جوادي آملي با بيان اينكه قرآن كريم، انسان را از زبان خالق انسان معرفي مي‌كند، خاطرنشان كرد: هيچ مكتبي همانند مكتب وحي، معرف انسان نيست و رسانه‌ها تا انسان‌شناس نباشند توفيق ارائه خدمات انساني را نخواهند داشت.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: كودك كه در قلمرو برنامه شماست، گرچه از علوم مدرسه دنيايي بهره‌اي ندارد ولي خدا او را بي‌سرمايه خلق نكرده و هيچ كس با لوح نانوشته به دنيا نيامده است.

وي با تقسيم‌بندي علوم به دروني و بيروني گفت: بخشي از علوم در درون ما تثبيت شده كه كتابخانه، حوزه، دانشگاه و استاد دروني هر انسان است. بخشي از علوم هم در حوزه‌ها و دانشگاه تدريس مي‌شود و قرآن كريم اين دو قسمت را كاملا جدا از هم مشخص كرده است.

آيت‌الله جوادي آملي در همين زمينه، سه اصل را مورد توجه قرار داد و افزود: اصل اول سرمايه‌هايي است كه خداي انسان به هر بشري اعم از كودك و غير كودك داده است. اصل دوم علومي است كه انسان در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها فرا مي‌گيرد و اصل سوم اين است كه نهايت اهتمام را بايد داشت كه علوم حوزوي و دانشگاهي بر علوم فكري مهمان باشند.

اين مفسر قرآن ادامه داد: در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و كتابخانه‌ها بايد كوشيد كه علومي كه مهمان هستند، مزاحم ميزبان نباشند و ميزبان را از صحنه خارج نكنند، بلكه بايد با او هماهنگ باشند و شكوفا شوند.

آيت‌الله جوادي آملي به تشريح اين اصول سه‌گانه پرداخت و اظهار كرد: خداي سبحان، اصل اول را در سوره مباركه شمس مطرح كرد و فرمود "وَنَفْس وَمَا سَوَّاهَا، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا"؛ يعني خداي سبحان هيچ جاني را ناقص و مريض خلق نكرده است.

آيت‌الله جوادي آملي با يادآوري اينكه بين نقصان و عيب فرق عميقي وجود دارد، خاطرنشان كرد: نفس نه ناقص است و نه معيوب، زيرا مستقل‌الخلقه خلق شد و خداي سبحان هر جاني را با دل‌مايه معرفت فجور و تقوا آفريد كه اگر به او فجور و تقوا نمي‌داد، او مستقل‌الخلقه نبود، بلكه ناقص بود.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: اصل دوم در سوره نحل است كه فرمود "وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا"؛ خداي سبحان شما را از رحم مادر به دامن او آورد در حالي كه چيزي از علوم حوزه و دانشگاه نمي‌دانستيد.

اين مفسر قرآن كريم افزود: اين علوم حوزه و دانشگاه بايد با علومي كه دل‌مايه و سرمايه ماست هماهنگ باشد و در اين صورت از آن به عنوان علم نافع ياد مي‌شود و اگر با آن هماهنگ نشد، از آن به عنوان علم غيرنافع ياد مي‌شود. ما در دعاها، از خدا علم نافع مي‌خواهيم و در نيايش‌ها، به خدا از علم غيرنافع پناه مي‌بريم.

ايشان تاكيد كرد: ما بايد كاري كنيم كه بيان اميرمومنان علي ابن ابيطالب (ع) رعايت شود؛ حضرتش فرمود "رُبِّ عالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لا ينْفَعُهُ"؛ چه بسا درس‌خوانده‌هايي هستند كه كشته جهلند.

آيت‌الله جوادي آملي خاطرنشان كرد: آنچه را كه شما امروز در خاورميانه مي‌بينيد محصول عالماني است كه كشته جهالتند و عده‌اي را هم به خاك و خون مي‌كشند.

اين استاد حوزه گفت: اكنون كه روشن شد هر انساني با دل‌مايه الهي خلق شد، مخاطبان ما يك سلسله افرادي هستند كه آگاهانه به تبليغات ما گوش مي‌دهند و ما بايد به گونه‌اي پيام الهي را به آنها ابلاغ كنيم كه هم با سرمايه اصيل آنها هماهنگ باشد و هم گنجينه‌هاي آنها را شكوفا كند و هم به آنها اميد و انتظار تزريق كنيم.

ايشان با اشاره به اين روايت اميرالمومنين علي (ع) كه فرمود همه انبيا آمدند تا "يُثيروا لهم دفائن العقول"، اظهار كرد: انبياي الهي درون دل را شيار مي‌كنند و آن گنجينه را مي‌يابند و به صاحبدل نشان مي‌دهند كه سرمايه از آن توست و با آب‌هاي مناسب، اين گنجينه را شكوفا مي‌كنند و اين گنجينه شكوفا شده، علم نافع مي‌شود.

آيت‌الله جوادي آملي با بيان اينكه چنانچه بذري بخواهد رشد كند نياز به آب دارد، تاكيد كرد: بذرهاي مادي را متاسفانه با تكاثر آبياري مي‌كنند و بذرهاي معنوي را خوشبختانه با كوثر آبياري مي‌كنند و اين اشك يك كوثر است كه مي‌تواند دل‌مايه‌ها را شكوفا كند.

اين مفسر قرآن تصريح كرد: در دعاي كميل اميرمومنان علي (ع) آمده است كه "پروردگارا ما در نبرد با بيگانه‌ها و دشمن نفس و شيطان بايد مسلح باشيم و سلاح ما فقط اشك ماست."

ايشان تشريح بيشتر اين دعاي اميرالمومنين علي (ع) افزود: ما در جنگ با دشمن بيرون با آهن سر و كار داريم و در نبرد با دشمن درون با آه سر و كار داريم و اين اشك ماست كه سرمايه ماست.

آيت‌الله جوادي آملي ادامه داد: مرحوم ابن بابويه قمي از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نقل كرد كه اگر كودك گريه كرد، تا يك سال او را تنبيه نكنيد زيرا اشك چهار ماهه اول اين كودك، شهادت به وحدانيت حق است، گريه و ناله چهار ماه دوم او شهادت به نبوت و امامت خاندان عصمت و طهارت (ع) است و گريه چهار ماه سوم هم دعا به پدر و مادر است.

اين مرجع تقليد تاكيد كرد: اين كودك با اين سرمايه كه آفريده شد، حرف‌هاي ما را مي‌فهمد، به اين شرط كه اصحاب رسانه بازي نكنند، بي‌وضو سخن نگويند، پشت پرده كار ديگر نكنند، با زبان آلوده نصيحت نكنند، با دهن آلوده حرف نزنند و با چشم آلوده نگاه نكنند، زيرا از انسان آلوده جز تكاثر چيزي بر نمي‌آيد و شما با كوثر بايد كودك را آبياري كنيد، نه با تكاثر.

بر اساس گزارش بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء، در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام كريميان ـ دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي ـ گزارشي از برگزاري همايش "دين، رسانه و كودك" ارائه كرد.