تولیدات نان فانتزی در اصفهان 30 درصد کاهش یافت

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: رییس اتحادیه نانوایان و نان فانتزی شهرستان اصفهان گفت: تولیدات واحدهای نان فانتزی در اصفهان با 30 درصد کاهش روبه‌رو شده است.

عباس صابری امروز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا عدم تعادل عرضه و تقاضا و مقرون به صرفه نبودن تولید را یکی از مهمترین دلایل کاهش 30 درصدی پخت نان فانتزی در اصفهان اعلام کرد و اظهار داشت: این مسایل و کاهش میزان مشتری پس از هدفمند شدن یارانه‌ها سبب کاهش یک سومی تولیدات نان فانتزی در اصفهان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 واحد تولیدی نان فانتزی در اصفهان فعال هستند، افزود: از این تعداد هم اکنون 12 واحد تولیدی به علت تعادل نبودن بازار عرضه و تقاضا، هزینه‌های بالای سوخت، تامین هزینه کارگران و مشکلات دیگر واگذاری واحدهای خود را به اتحایه و انجمن صنفی اعلام کردند.

 

*افزایش 50 درصدی قیمت آرد مصرفی واحدهای نان فانتزی در اصفهان

رییس اتحادیه نانوایان و نان فانتزی شهرستان اصفهان از افزایش 50 درصدی نرخ آرد برای مصارف واحدهای تولیدی نان فانتزی در اصفهان خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیسه آرد 40 کیلویی برای واحدهای تولیدی نان فانتزی 21 هزار تومان تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آرد مورد نیاز واحدهای نان فانتزی اصفهان از استان‌های خوزستان، همدان و شیراز تامین می‌شود، بیان داشت: به علت اینکه درصد گلاتین گندم اصفهان پایین است و این امر چسبندگی آرد مصرفی را زیاد می‌کند کیفیت مصرف آن برای نان‌های فانتزی مطلوب و مقرون به صرفه نیست.

صابری در خصوص اینکه قیمت‌گذاری نان فانتزی هنوز در کمیسیون قیمت‌گذاری مصوب نشده است، اظهار داشت: پس از آزادسازی نرخ آرد مورد نیاز برای واحدهای تولیدی نان فانتزی از دو سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه تعیین قیمتی برای این محصول نشده و در حال حاضر نرخ یک بسته 10 تایی نان فاتزی معمولی(ساندویچی) هزار تا هزار و 100 تومان است.

وی ادامه داد: یکسال قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها واحدهای تولیدی نان فانتزی از آرد نیمه یارانه استفاده می‌کردند و در آن زمان که گندم 250 تومان برای تمامی صنوف عرضه می‌شد و حتی درب مغازه‌ها با نرخ 280 تومان به فروش می‌رسید این واحدها با قیمت آزاد آرد مورد نیاز خود را تهیه می‌کردند.

رییس اتحادیه نانوایان و نان فانتزی شهرستان اصفهان افزود: با توجه به اینکه از اردیبهشت سال جاری قیمت گندم 360 تومان تصویب شده و کمیسیون قیمت‌گذاری نرخ آرد مصرفی و قیمت‌های نانوایی‌ها را براساس این افزایش بررسی و اعلام کرده اما به واحدهای نان فانتزی بیان کردند که آرد را آزاد بخرید و نیازی به افزایش نیست.

 

*مصوب نبودن قیمت نان‌های فانتزی

وی در خصوص ارائه بسته حمایتی و تسهیلات بانکی مناسب برای واحدهای نان فانتزی اصفهان گفت: در این راستا هیچ‌گونه حرفی زده نشده است و با دریافت وام و تسهیلات بانکی مشکل حل نمی‌شود چرا که واحدهای تولیدی به بانک‌ها مقروض شده و سپس باید علیرغم وجود مشکل چندین برابر ملبغ وام گرفته را به بانک بازپرداخت کنند.

صابری اظهار داشت: تمامی مزایای گارگران، حق بن، دستمزد و حق و حقوق افراد زیر تکلف هر ساله توسط کمیسیون قیمت‌گذاری مشخص می‌شود اما این مسایل در واحدهای تولیدی نان فانتزی هنوز لحاظ نشده و انتظار داریم که کمیسیون از تولیدکنندگان این بخش حمایت‌های لازم را انجام دهد تا مشکلات و دغدغه‌های این قشر زحمکتش جامعه برطرف شود.

وی با بیان اینکه سوخت مصرفی واحدهای تولیدی نان فانتزی گاز است، افزود: در حال حاضر نرخ هر مترمکعب گاز مصرفی برای این واحدها 60 تومان تعیین شده که با 3 درصد ارزش افزوده و آبنما با قیمت 70 تومان محاسبه می‌شود.

رییس اتحادیه نانوایان و نان فانتزی شهرستان اصفهان یکی از مشکلات مهم واحدهای تولیدی نان فانتزی را عدم تعادل عرضه و تقاضا عنوان کرد و بیان داشت: مصوب نبودن انواع قیمت نان فانتزی، دستمزد کم کارگران، افزایش هزینه‌های گاز و برق و مقرون و به صرفه نبودن تولیدات از جمله دغدغه‌ها و مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی خاطر نشان کرد: به علت بیکاری بسیاری از افراد و جوانان به سمت فعالیت و کار در واحدهای تولیدی نان فانتزی رو می‌آورند اما به علت مصوب نویدن قیمت‌ها و عدم عرضه و تقاضا مشکلات زیادی پیش روی آنها ایجاد می‌شود و امیدواریم که کمیسیون قیمت‌گذاری این معضلات برای حمایت از تولیدکنندگان این عرصه حل و رفع کند.

صابری گفت: از آنجا که تولیدات واحدهای تولیدی نان فانتزی در اصفهان مقرون به صرفه نیست، اما این افراد به علت سرمایه‌گذاری مجبور به ادامه روند فعالیت خود هستند و فکر نمی‌کنم کسانی که چندین سال به این کار مشغول شدند، بیکار شوند.