بازتابهای فرصت 64

ارسال در بازتاب ها

baztab- بازتاب های مصاحبه با مدير كل صدا و سيماي استان

- پادگان شهید موذنی و یک سوال

- پایتختی که پایه ندارد

بازتاب های مصاحبه با مدير كل صدا و سيماي استان

همانطور که پیش بینی می کردیم مصاحبه چالشي شماره قبل فرصت با مدیرکل صداوسیمای اصفهان بازتاب هاي گسترده اي داشت. اين بازتاب ها چند بخش بود: در صدا و سيماي استان، در بين مسئولان شهرستان، در بين مردم و البته نزد خبرنگار صدا و سيما در خميني شهر.

از صدا و سيما و دفتر مدير كل تماس ها و پيگيري هاي متعددي هم با فرصت و هم با مسئولان شهرستان صورت گرفت مبني بر اينكه بخش هايي از اظهارات مهندس كلباسي در اين گفتگو خودماني بوده و قرار نبوده درج گردد. البته حقيقت اين نيست و همانگونه كه از نوار موجود مصاحبه هم كاملاً مشخص است تمامي بخش هايي كه مهندس كلباسي تاكيد داشتند درج نشود درج نشد. اما مديران يك عادت خاص دارند و آن اينكه اگر حرفي را بزنند و برايشان تبعاتي بيافريند متأسفانه به راههاي ديگري متوسل مي شوند براي كاهش اين بازتاب ها كه يكي از معروف ترين اين راهها، آنست كه بگويند قرار نبود اين حرف ها رسانه اي شود.

نماينده و خبرنگار صدا و سيماي استان در خميني شهر هم كه بخشي از انتقادات كلباسي متوجه وي مي شد از مضمون اين گفتگو به شدت انتقاد كرد و اين انتقاد را به برخي مسئولان ارشد شهرستان انتقال داد و البته تقصير را بر گردن فرصت انداخت! ما گفتيم اينها حرف هاي مدير كل و مقام ارشد خود اوست نه فرصت، اما رحيمي معتقد بود فرصت عمداً بگونه اي سئوال كرده كه اين جواب ها از دل آن در آيد!!

به دليل همين تماس هايي كه از دفتر صدا و سيماي استان با مسئولان شهرستان صورت گرفت و همچنين گفتگوهاي خبرنگار صدا و سيما در خميني شهر با مسئولان شهرستان، براي برخي از اين مسئولان محترم هم ذهنيت هاي خاصي ايجاد گرديد كه البته قابل انتظار بود!

اما شهروندان هم واكنش هاي متعدد و متفاوتي داشتند. یکی از شهروندان با اشاره به انتقاد مهندس کلباسی از عدم سعه صدر مدیران گفت: واقعا برخی از مسوولان استان جنبه انتقاد ندارند. چند وقت پیش صداوسیما یک انتقاد کوچولو از شهرداری اصفهان می کند، انتقاد همان و راهی شدن قبض عوارض میلیاردی صداوسیما به دفتر کلباسی همان.

یکی از شهروندان هم که تحصیلات روانشناسی دارد گفت: در این مصاحبه مهندس کلباسی چندین بار فعل «باورکن» را به زبان آورده است. این به خاطر حرفه اوست و این در ضمیر ناخودآگاهش نهادینه شده است چرا که تمام هم و غمش این است که مردم اخبار و پیام های صداوسیما را باور کنند.

یکی از فعالان فرهنگی شهر هم به انتقاد از تیتر فرصت پرداخت و گفت: جهت گیری مصاحبه با جهت گیری تیترهای مصاحبه متفاوت بود. خود مصاحبه به کم کاری های مدیران صداوسیما در پرداختن به پتانسیلهای خمینی شهر پرداخته در حالی که شما در تیتر صفحه اول که قرمز هم شده یکباره جهت گیری ها را از مهندس کلباسی به عنوان مدیری که باید پاسخگوی این مشکلات باشد تغییر دادید و همه تقصیر را بر گردن نماینده صداوسیمای خمینی شهر انداختید. البته من در مورد عملکرد ایشان و سهم ایشان در این زمینه قضاوت نمی کنم چرا که چه بسا بخشی از این کوتاهی ها به گردن ایشان هم هست اما این دلیل نمی شود که قصور مدیریت صداوسیمای اصفهان را نادیده بگیریم.

یکی از شهروندان هم گفت: نمایندگی صداوسیمای خمینی شهر استدلال می کند تعداد نیروها و تجهیزاتم کم است و نمی توانم اخبار و گزارش ها را به طور کامل پوشش بدهم در حالی که مهندس کلباسی گفته لازم نیست خود خبرنگار صداوسیما گزارش تهیه کند کافی است ما را در جریان موضوعات مهم مثل مسکن مهر و حاشیه نشینی بگذارد تا برای تهیه گزارش یک تیم بفرستیم. یکی از شهروندان به نام کاظمی هم تماس گرفت و در دفاع از نمایندگی صداوسیما گفت: این نمایندگی گزارش های زیادی به صداوسیما فرستاده که به نام خمینی شهر هم پخش شده است. البته يكي ديگر از شهروندان به نام رضايي هم معتقد بود نماينده صدا و سيما در خميني شهر به مسائل چالشي شهر نپرداخته و اغلب گزارشاتش روتين و تشريفاتي است.

يكي دو تماس هم با دفتر فرصت گرفته شد در انتقاد به جهت گيري مصاحبه كه انتقاد از عملكرد خبرنگار صدا و سيما در خميني شهر بود. وقتي از اين تلفن كنندگان پرسيديم به كدام بخش انتقاد داريد معلوم مي شد اساسا آنرا نخوانده اند!

پادگان شهید موذنی و یک سوال

شماره قبل خبر شروع به کار جاده کمربندی را - بعد از یک وقفه دوساله- درج کردیم. یکی از افراد مطلع شهر به نحوه درج این خبر انتقاد کرد و گفت: در کنار سپاه، بخش زیادی از بار حل مشکل کمربندی بر دوش فرماندار بود و او در این زمینه خیلی تلاش کرد ولی شما اشاره ای به این موضوع نکردید.

پایتختی که پایه ندارد

شماره قبل نامه وارده یکی از اهالی ورزش با عنوان «پایتختی که پایه ندارد» را چاپ کردیم، در این مقاله از رییس اداره تربیت بدنی کمالیان و رسیدگی نکردن وی به فوتبال شهرستان انتقاد شده بود. کمالیان رییس اداره تربیت بدنی شهرستان در تماس با فرصت به این نامه واکنش نشان داد و گفت: «در چشم انداز ورزش خمینی شهر دیده ایم که خمینی شهر پایتخت ورزش استان می شود. این چیز عجیبی نیست، همیشه چشم اندازها را بالا می گیرند تا بتوانند پیشرفت کنند.»

مشكلات فرصت براي پرداختن به معضلات مسكن مهر خميني شهر

یکی از شهروندان هم در تماس با فرصت انتقاد کرد که: «معلوم نیست مسکن مهر می خواهد چه زمان و با چه قیمتی ساخته شود. چرا در این مورد یک گزارش مبسوط تهیه نمی کنید؟!»

فرصت: مسکن مهر خمینی شهر کلافی شده برای خودش. درست مثل خیلی چیزهای دیگر که توی این شهر گره می خورد. بدبین نیستیم ولی چه کنیم که واقعیت است. خیلی ها از توی تلویزیون و روزنامه و سایت و .. می شنوند و می خوانند که مسکن مهر فلان جا افتتاح شد آن هم تنها با هفت هشت میلیون یا نهایتش ده میلیون تومان. یادمان نمی رود دو سال پیش در همین ایام در مصاحبه با شریفیان پور فرماندار اسبق انتقاد کردیم روندی که مسکن مهر پیش گرفته منطقی نیست و او استدلال کرد: «به گفته اهل فن اگر چه به نظر می رسد مسکن مهر خمینی شهر عقب باشد اما چون تمام کارهایش زیربنایی بوده وقتی استارت کار زده شود زودتر از شهرهای دیگر تمام می شود (فرصت، شماره 18)» البته شریفیان پور بازنشست شده و نیست تا ببیند امروز را. همین می شود که مردم مرتب زنگ می زنند و تماس می گیرند که آقا به داد مسکن مهر برسید، یک گزارش بنویسید و ...

همانطور که مسکن مهر معضلی شده برای متقاضیان، برای ما هم معضل شده. گزارش مسکن مهر یک جورهایی پیچیده شده، بخواهی ابرویش را درست کنی هر لحظه ممکن است چشمش کور شود. یه جورهایی اجتماع ضدین (ببخشید اجتماع نقیضین) شده. آینده را هم باید در نظر بگیریم. این را از شهرهایی که افتتاح کردند فهمیدیم. تجربه کاشان و شهرضا حرف های جالبی برای ما داشت برای همین مجبوریم اکتفا کنیم به دو تا خبر و یکی دو تا نامه وارده و کاریکاتور. شاید تا سال دیگر این موقع این چرخ بالاخره بچرخد و چراغ خانه 1288 خانواده روشن شود.