بازتابهای فرصت 48

ارسال در بازتاب ها

baztab- شهر سرپرستها

- آثار تاریخی

-مسکن مهر

- و ...

 

شهر سرپرستها

گزارش فرصت در خصوص برخی از ادارات شهرستان که سالهاست بدون رئیس هستند بازتابهای متعددی داشت. یکی از شهروندان با ابراز تاسف از این موضوع، علت این مشکل را اینطور ارزیابی کرد: «وقتی می­خواهند رئیس یک اداره را منصوب بکنند باید بین مسئولان اصلی شهر یک اتفاق نظر نسبی وجود داشته باشد. در خمینی­شهر به خاطر اختلاف نظر زیادی که بین مسئولان وجود دارد معمولا کمتر می­شود بر سر یک رئیس اداره به جمع ­بندی برسند. اینطور می­شود که تعداد زیادی از ادارات ما بدون رئیس هستند.»

 

آثار تاریخی

دومین گزارش فرصت درخصوص آثار تاریخی در حال تخریب شهرستان شماره قبل چاپ شد. چاپ این گزارش هم بازتابهای زیادی داشت. برخی از خوانندگان در گفتگو با فرصت ابراز کردند: «ما باور نمی­ کردیم شهرمان اینهمه آثار تاریخی داشته باشد. تصور می ­کردیم خمینی­شهر همه ­اش دو سه اثر تاریخی آنهم در حد دویست سیصد ساله داشته باشد. نمی ­دانستیم اینهمه آثار تاریخی آنهم مربوط به دوره­های مختلف داریم.» تعداد زیادی از شهروندان هم گفتند ما از کنار برخی از این آثار مرتب تردد می­ کردیم ولی نمی ­دانستیم اینجا یک  اثر تاریخی وجود داشته باشد، یکی از شهروندان در این زمینه گفت: «من سالهاست از کنار استادیوم رد می­شوم ولی نمیدانستم آسیاب سنگی تاریخی اینجا وجود داشته باشد.» یکی دیگر از شهروندان از محله باولگان گفت: «خانه ما در نزدیکی خانه تاریخی دایی رحیم است. من سالها اینجا زندگی کردم، شهرت خانه تاریخی دایی رحیم را هم شنیده بودم ولی هرگز فکر نمیکردم این خانه تاریخی در نزدیکی خود ما باشد.»

جمعی از شهروندان هم در تماس با ما، تعدادی دیگر از آثار تاریخی شهرستانمان را به ما معرفی کردند که جای تشکر دارد. یکی از شهروندان هم پیشنهاد داد تا مسئولان مربوطه همایشی تحت عنوان آثار تاریخی شهرستان برگزار کنند.

 

سینما فرهنگ

انتقاد شهروندان به واگذاری سینما به اصفهان کماکان ادامه دارد. این شهروندان در گفتگو با ما تاکید کردند که این واگذاری، توهین به خمینی­ شهر است و هرچه زودتر باید سینما به شهر بازگردد.

 

مسکن مهر

در شماره قبل، نامه یکی از شهروندان در خصوص مسکن مهر را به همراه نظرات مردم در این زمینه چاپ کردیم. این موضوع بازتابهای زیادی را به همراه داشت. مرد جوانی زنگ زد و اظهاراتی قابل تامل و تالم بیان کرد. وی ضمن تشکر از درج نامه انتقادی یکی از شهروندان پیرامون مسکن مهر گریه کنان گفت: «تو را به خدا بحث مسکن مهر را پیگیری کنید. ما بی­خانه ایم، از این وضع بیچاره شده ایم. تمام امیدمان مسکن مهر بوده و هست.»

روي سايت فرصت آنلاين هم مردم همچنان درباره مسكن مهر نظر مي گذارند. برخي از اين نظرات از اين قرار است:

ناصر: اگر بخواهیم مابقی پول را بدهیم نمی توانیم خرج و دخل خانه مان نابسامان شده قسط وام پولی که داده ایم بدون اینکه صاحبخانه شویم واجاره خانه که پرداخت می کنیم زندگیمان را فلج کرده است و حالا ما را حذف می کنند. تکلیف زندگی ماچه می شود؟ به کجا پناه بریم؟

سلمان امینی ولاشانی: باسلام ممنون ازاین همه زحمتی که برای شهرمون میکشید. خواهشا ازمراحل تحویل آپارتمانهای تعاونی مسکن خمینی شهر هم یه گزارش تهیه کنید ممنون.

حاج هاشمی: کاش زود تر ساخته شود تا از اجاره راحت شویم

اکبر: یعنی با این حرفها ما خانه دار می شویم

زارع: به هویدا گفتندمردم نان ندارند بخورند جواب داد بیسکویت بخورند ، نمی دانم شما چه چیزی را تو مسکن مهر با پوست و استخوان لمس می کنید اما استادان جامعه شناس می گویند هر 3بار اسباب کشی مساوی است با 1بار نابودی وسایل منزل –آیا شما تا به حال اسباب کشی کرده اید و هر سال چند هفته در بنگاهها به دنبال خانه اجاره ای بوده اید؟آیا تا به حال توهین و تحقیر و تمسخر بنگاه و صاحبخانه را لمس کرده اید؟آیا تا به حال در 1سال سه مرتبه اسبا کشی کرده اید ؟ آیا تا به حال وسایل شما در گوشه خیابان بوده است؟ آیا معنی خانه به دوشی را می دانید؟ما نمی دانیم شما چه چیزی را لمس کرده اید؟ولی مطمئن هستیم کسی که قیمت ماشین زیر پایش به اندازه رویای ما برای خانه دارشدن در طرح مسکن مهر است حرف ما را نمی فهمد؟کسی که حقوق بودن زحمتش ماهیانه ....است حرف ما را نمی فهمد؟کسی که برای سرگرم بودن مسئولیت مسکن مهر را قبول کرده حرف ما را نمی فهمد.

مستاجر: باید از شما و همه تشکر کنم که بالاخره یه سری به مسکن مهر زدید شاید مشکل ما حل شد فقط این کار را تا به نتیجه رسیدن پیگیری کنید ما دلمون بعد خدا و وعده های الکی مهر به شما خوش است

روح االهی: مهندس نقشه کش مسکن مهر 3حالت داشته حالت اول تو آپارتمان زندگی نکردند و درکی از شلوغی و فرهنگ اپارتمان ندارند حالت دوم تو خمینی شهر زندگی نکردند و فرهنگ و رسومات مردم را نمیشناسند حالت سوم آجاره نشین نبودند و داد و بیداد صاحبخانه و اسباب کشی را نمی دانند

نوری: مشکلات مسکن مهر خمینی شهر از نوع مشکلات مریخی وکرات دیگرکه غیر قابل حل باشند نیستند. ساخت و ساز مسکن مهر در سراسر کشور در حال انجام است و مختص شهرستان ما نمی باشد مشکلات مربوط به دیر تحویل دادن زمین ، آماده نبودن نقشه ، گران شدن مصالح ، بانک و غیره نیز در همه جا از جمله تهران که پایتخت ایران اسلامی است وجود داشته ومدیران هر شهربا درایت خود آن راباارزان ترین وسریع ترین راه و روش حل نموده اندبهتر است به جای اینکه سعی در توجیه خود داشته وبهانه تراشی و ننه من غریبم در بیاوریدکمی از منافع خود صرف نظرکرده ازنیروهای متخصص استفاده کرده کمی هم به فکر پیشرفت و جلو انداختن کارها باشید تا از شهرهای دیگر عقب نمانیم.

 

پس كي نقش داشت؟

يكي از شهروندان عزيز هم كه احتمالاً فرهنگي باشد، در نامه اي به فرصت با اشاره به يكي از خبرهاي شماره قبل نشريه كه در آن، امام جمعه شهر گفته بود در تغییر مدیریتی اداره آموزش و پرورش نقشی نداشتم به بيان ديدگاههاي خود در خصوص تغيير مديريت اداره آموزش و پرورش و نقش مسئولان شهرستان در ان پرداخته و انتقاداتي هم به به برخي مسئولان محترم از جمله امام جمعه و فرماندار سابق و نماينده مطرح كرده است. عدم دعوت از رئيس سابق اداره مزبور در حدود 2 سال برای سخنرانی قبل از خطبه ها، عدم حضور مسئولین در جلسات دانش آموزی و فرهنگیان و ... از موارد انتقادي اين شهروند بود. اين شهروند نوشته: نمی دانستیم درد و دلمان را به کجا بگوییم و جایی بهتر از فرصت نیافتیم زیرا فرصت همیشه با عدالت به قضاوت نشسته و به درج واقعیات پرداخته است. همیشه حقایق را از تریبون فرصت شنیده ایم و اینبار هم سنگ صبوری جز دوهفته نامه شهر نداریم... وي در پايان هم پرسيده است: چه کسی در این تغییر نقش داشته است !؟

فرصت: ماجراي اداره آموزش و پرورش با انتصاب رئيس جديد اين اداره تمام شد و به نظر مي رسد بازگشت به عقب و واكاوي برخي رخدادها و كشمكش ها سودي ندارد. آن مسائل تنها تجربه اي بود و درسي براي همگان و در اذهان خواهد ماند و اميدواريم باعث شود مديريت در شهرستان باثبات و كارآمدتر گردد. نامه مزبور هم حاوي برخي مطالب و نسبت ها به برخي مسئولان بود كه قابل درج نبود و فرصت نسبت به آنها سلباً و ايجاباً نظري ندارد. درج بخش هايي از اين نامه هم، صرفاً به جهت احترام به مخاطبان ارجمندمان بود. ماجراي آموزش و پرورش را پايان يافته بدانيم و همه بخصوص فرهنگيان گرانقدر با رئيس جديد اداره براي اعتلاي فرهنگ و تعليم و تربيت شهرستان تلاش كنند.

 

معرفي يك كتاب

عبدالرضا کیانی شاعر خميني شهري هم كه مجموعه اشعار خود را با نام "جای پای شاپرک ها" منتشر كرده در نامه اي به نشريه مراكز فروش كتابش را اعلام كرد كه به جهت اينكه يك رخداد فرهنگي است درج مي كنيم:

گفتمان اندیشه خیابان بوعلی روبروی بیمارستان شهید اشرفی، کتابسرای مرکزی چهارراه شریعتی شمالی، کتابسرای معراج خیابان امام شمالی، كتابسرای معراج امامزاده سیدمحمد، کتابسرای فروغ خیابان امام شمالی، لوازم التحریر پردیس خیابان شریعتی شمالی.