بازتابهای فرصت 59

ارسال در بازتاب ها

baztab- بقیه اش را هم بزنید

- توضیحات بنیاد مسکن و یک سوال!

- در این هوای سرد...

بقیه اش را هم بزنید

شماره قبل مصوبات سفر مهندس بختیاری استاندار وقت را که درج كرديم بعضی از مابهتران ابرو در هم کردند که «چرا نبش قبر کردید؟! نمی زدید یا حداقل یه کم سبزتر می زدید، به هر حال اینها همه اش دارد اجرا می شود...» به قول معروف همه چی آرومه من چقدر خوشحالم! ... خودشان می دانستند چه خبر است که لیست مصوبات را نمی دادند. اینکه ما چطور با هزار زور این مصوبات را از توی اینترنت گیر آوردیم، بماند اما چاپ آخرین وضعیت این مصوبات بازتابهای زیادی داشت مخصوصاً اینکه چهار سال و نیم از این مصوبات می گذرد و حداقل نیمی از آنها هنوز پا در هواست. یکی از شهروندان اینطور گفت: «بقیه مصوبات استاندار و هیات دولت را هم چاپ کنید و از آخرین وضعیت آنها گزارش تهیه کنید تا مردم در جریان قرار بگیرند. طبق رهنمود رهبر معظم انقلاب، مطالبه گری و پرسشگری از مسئولان باید هر چه بیشتر در جامعه گسترش یابد و تبدیل به فرهنگ همگانی شود. این موضوع آنقدر مهم است که ایشان یک سال را هم به نام سال پاسخگویی نام نهادند. این کارتان خیلی خوب و بجاست و زمینه های مطالبه خواهی و پرسش گری مردم را فراهم می کنید.»

توضیحات بنیاد مسکن و یک سوال!

چاپ جدول مصوبات و زدن اسم بنیاد مسکن شهرستان کافی بود تا این بنیاد نامه بزند که بابا! حالا که کار سنددار کردن زمینها را –البته بخشی اش را- ما انجام دادیم اسم ما را می زدید نه فرمانداری. در این نامه آمده است: «احتراماً؛ در پی درج گزارش مصوبات سفرهای استاندار در صفحه 6 شماره 59 آن نشریه، دستگاه مسئول سند دار نمودن املاک روستاها (ردیف 19) اشتباهاً فرمانداری درج شده در حالیکه مسئولیت کار براساس ماده 133 برنامه چهارم توسعه به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است. مراتب جهت اطلاع و درج اصلاحیه گزارش فوق اعلام می گردد.»

فرصت: اولاً جای تشکر دارد که این دوستان حساس و پیگیر خبرهایشان هستند، ثانیاً در متن مصوبه استاندار تاکید شده فرمانداری خمینی شهر پیگیر این موضوع باشد، شما هم مجری. ثالثاً حالا که تنور داغه و این دوستان پیگیر هستند بگذارید یک سوال مهم ازشان بپرسیم؛ طبق مصوبه سفر اول هیات دولت به خمینی شهر در 7/6/86، شما موظف شدید تا تعداد 50 خانه برای محرومان شهرستان بسازید... یک میلیارد و نیم هم برای این کار اعتبار تعیین شد. محرومین شهرستان که اصلاً خبر ندارند دولت برایشان چنین چیزی پیش بینی کرده، اگر هم خبر داشته باشند دستشان به جایی نمی رسد، ما از شما می پرسیم قرار بود این خانه ها را تا اول دی 88 تحویل این قشر مستضعف بدهید، زمینش که مشخص شد، استاندار هم که کلنگش را زد... چرا پس...؟ منتظر جوابتان هستیم دوستان!

در این هوای سرد...

شماره قبل گزارشی زدیم از وضعیت یک زوج معلول شهرمان. چاپ این گزارش کافی بود تا  تعدادی از شهروندان خیّر شهرمان دست به کار شوند و به این زوج کمک کنند و بزرگی و مهربانی مردمان این سرزمین را به نمایش بگذارند. در یکی از این کمکها، خیّری بخشی از وسایل زندگی این زوج را به همراه بخشی از هزینه رهن خانه شان تقبل کرد و یکی دیگر از شهروندان هم بخشی دیگر از وسایل زندگی این دو را عهده دار گردید. حالا که بحث کار خیر شد بیاییم توی این هوای سرد هر کداممان برای یه بچه ای که یتیمه یا نه، اصلا فقیره یه تکه لباسی بخریم... یه بلوزی، یه کلاهی یا هر چی که به ذهنمون رسید براشون بخریم. فکرش رو بکن! هر بچه ای شب با تکه لباسی که تو براش خریدی بخوابه....

چطوري حساب كردند كه پايتخت ورزش مي شويم؟

در شماره قبل، نوشتيم كه کمالیان رئیس ورزش شهرستان وعده داده «خمینی شهر پایتخت ورزشی استان می شود.» اين وعده او در هفته تربيت بدني و در مراسم مختلف اين هفته، بارها و بارها در حضور مسئولان شهرستان به انحاي مختلف تكرار شد بطوريكه مي توانيم بگوئيم هفته تربيت بدني، هفته وعده پايتختي بود.

اما اين وعده پر زرق و برق، با واكنش و تعجب شهروندان مواجه شد و بخصوص با واكنش اهالي ورزش. تعداد زیادی از شهروندان دادشان بلند شد که این مسئول محترم یا نمی داند «پایتخت ورزشی» چیست یا از وضعیت ورزش و امكانات و اماكن ورزشي شهرستان اطلاع ندارد. یکی از شهروندان گفت: «ما هنوز زیرساختهای لازم برای یک مسابقه معمولی را هم نداریم، بزرگترین سالن ما تنها 1200 نفر جای می گیرد که آن هم کفپوش مناسبی ندارد. پایتخت ورزشی شدن نیاز به یک سری زیرساخت دارد که این زیرساختها هم، زمین و بودجه لازم خودش را می طلبد. ایشان که نزدیک دو سال است از عهده افتتاح سالن ورزشی کوشک برنیامده چرا اینطور شعار می دهد؟!»

یکی دیگر از شهروندان هم اینطور گفت: «صحبتهای معاون وزیر ورزش را از رادیو شنیدم که می گفت زیرساختهای ورزشی در برخی از شهرهای استان اصفهان خوب نیست، بعد هم وقتی خواست مثال بزند در میان این همه شهرستان نام خمینی شهر را به صورت ویژه برد و تاکید کرد خمینی شهر فضاهای ورزشی خوبی ندارد. این مصاحبه را که شنیدم به صحبتهای جناب کمالیان فکر کردم که گفته خميني شهر پايتخت ورزش استان مي شود»

یکی دیگر از ورزشکاران هم در این زمینه گفت: «آقای کمالیان از وقتی که آمده، تربيت بدني فوتبال را تعطیل کرده و ظاهراً برای اين اداره مهم نیست که چه بر سر آن می آید، آن وقت یک لیست وعده داده که چنین می کنم و چنان می کنم!»

مطالب فرهنگی تان کم است

شهروندی هم زنگ زد و انتقاد کرد که «مطالب فرهنگی تان کم است، باید بیشتر به این موضوع بپردازید.»

با این حرف دوستمان موافقیم، ولی چه کنیم که کار روزنامه نگاری تعداد نیروی بیشتری می خواهد و خب ما نداریم! با این حال چشم! البته این دوستمان یک حرف دیگر هم زد: «شما مرتب در مورد مدیران غیربومی تذکر می دهید ولی متاسفانه مسئولان گوش نمی دهند.»

ابراز لطف

یکی از اساتید دانشگاه به نام دکتر نورایی هم ضمن ابراز لطف به فرصت تاکید کرد: «از نشریه خوبتان تشکر می کنم، من سطر به سطر نشریه شما را می خوانم و در جریان مسایل شهر قرار می گیرم.» شهروندی به نام حاج هاشمی هم با ما تماس گرفت تا بگوید: «فرصت نشریه بسیار خوبی است، بسیار نکته سنج است و همه چیز را می گوید هم مثبتها و هم منفی ها را. خیلی از این نشریه راضی هستیم.»

البته اين موارد، تنها ابراز لطف مردم نيست. در طول هفته تماس هاي زيادي گرفته مي شود كه موشكافانه ايراداتمان را به ما مي گويند و مي شوند آئينه اي تا ضعف هاي فرصت را كه كم هم نيست ببينيم و اصلاح كنيم.



دشواریهای روزنامه نگاری!!

شماره قبل فرصت با غلط های تایپی همراه بود و باعث شد تعداد قابل توجهی از شهروندان در این زمینه تذکر بدهند، از جمله این که به جای «می شود» «نمی شود» درج شده بود؛ «امروزه امر به منکر و نهی از معروف نمی شود» نام کیانی مدیرعامل سابق مسکن مهر هم به اشتباه کمالی خورده بود. اول ذی الحجه به عنوان روز دحوالارض قید شده بود... به هر حال تدوین، تایپ و ویرایش این مطالب در فضایی غیراستاندارد و پر از سر و صدا و مراجعات فراوان دفتر فرصت این اثرات را هم دارد!