بازار بین المللی گل کرتمان به زودی افتتاح می شود

ارسال در تجارت

€Â¢ مسوولان پیگیر برگزاری جشنواره گل شب بو باشند
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید گل در کشور است و در این میان خمینی شهر نقشی ویژه دارد، به گونه ای که عنوان تنها تولیدکننده گل شب بو در کشور در اختیار این شهرستان است. پرورش گل که در دنیای امروز صنعتی پردرآمد است در خمینی شهر فراز و فرودهای زیادی را طی نموده است. بر همین اساس و جهت بررسی ابعاد موضوع، با محسن کریمی به گفتگو نشستیم. او یکی از بزرگترین و موفق ترین تولیدکنندگان گل باغچه ای در شهرستان است.

چه گلهایی و به چه مقدار تولید می کنید؟
در زمینی به مساحت نزدیک به چهارده هزار و پانصد متر مربع، در حدود بیست نوع گل مانند شب بو، همیشه بهار، مینا، میناچمنی، پامچال، شمعدانی، پریوش و غیره پرورش می دهیم.

برای چند نفر اشتغال زایی کرده اید؟
برای 12 نفر مستقیم و دائمی و حدود 30 نفر به طور فصلی

صادرات نیز داشته اید؟
یک سال صادرات به کشورهای اوکراین و آذربایجان داشتیم که به دلیل مشکلات گمرکی و موانع قانونی تجربه موفقی نبود و دیگر ادامه ندادیم. 

در داخل کشور مشتریان شما بیشتر از کدام استان ها هستند؟
استان اصفهان به لحاظ جغرافیایی در مرکز کشور قرار دارد به همین دلیل به تمام کشور می تواند محصولاتش را عرضه کند. اما با این حال بیشتر مشتریان ما از استان هایی مانند تهران، مشهد، تبریز، همدان، عسلویه و خوزستان هستند بهرحال بیشتر از 85 درصد از تولید ما در استان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا تولید این نوع گل را انتخاب کردید؟
پدر من از اول در این شغل بود و من از بچگی با تولید این نوع گل آشنایی داشتم و در نتیجه از سال 72 به همراه برادرم تصمیم گرفتیم به طور مستقل کارمان را شروع کنیم. از طرفی تولید این نوع گل در شهرستان بیشتر جواب داده است.

چه نوع از گل هایی بیشتر در خمینی شهر تولید می شود؟
از کل محصولاتی که در خمینی شهر تولید می شود، 5 درصد آپارتمانی، 5 درصد شاخه بریده و 90 درصد گل باغچه ای است که از این 90درصد 80 درصد شب بو می باشد.
تولید گل در سال های اخیر رشد داشته؟
بله، تولید گل به ویژه گل های باغچه ای و فصلی با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. به گونه ای که به جرات می توان گفت تولید این نوع از گلها در یک دهه اخیر با رشد 300 الی 400 درصدی مواجه شده است.
فکر می کنید دلیل این رشد چه بوده ؟
این امر دلایل متعددی می تواند داشته باشد. استقبالی که دیگر شهرها از گل شب بو کرده اند، شناخته شدن این گل برای بسیاری از مسؤولین دیگر شهرها، بیکاری جوان ها و نیاز به داشتن شغل که باعث شده پس از یادگیری تولید گل به این شغل روی بیاورند و از مهم ترین دلایل این امر می توان بر شمرد.
چه توصیه ای برای جوانهایی که به تازگی می خواهند وارد این شغل شوند دارید؟
جوان های ما باید برای ورود به این شغل چندین نکته را در نظر بگیرند تا خدای ناکرده با شکست مواجه نشوند به هرحال در سال های اخیر برخی از جوان ها وارد این حرفه شده اند اما به دلیل ناآگاهی با ورشکستگی مواجه شده اند. اولا تا جایی که می توانند سعی کنند مطابق با استانداردهای جهانی جلو بروند که بتوانند در زمینه صادرات نیز موفق باشند.
دوما این مساله را در نظر داشته باشند که در این کار تجربه بسیار مهم است بنابراین حتما با آگاهی و علم وارد این حرفه شوند. سوما قبل از ورود به این حرفه به مرحله بازاریابی و فروش نیز فکر کنند که بتوانند پس از تولید محصول، آن را به راحتی به فروش برسانند.
شما برای دانشجویان رشته های کشاورزی و باغبانی چه توصیه ای دارید که پس از اتمام تحصیل با مشکل بیکاری مواجه نشوند؟
دانشجویان باید سعی کنند با نیاز های روز خود را منطبق کنند به عنوان مثال در حال حاضر صد در صد از بذرهای اصلاح شده از کشورهای دیگر وارد می شود. بنابراین اکنون جوان ها می توانند با ورود به این عرصه و فعالیت در جهت تولید بذرهای اصلاح شده کار کنند.
تولیدات خود را با کمک دلال و یا واسطه ها به فروش می رسانید یا مستقیما با مشتری در ارتباط هستید؟
اکثر مشتریان ما شهرداری ها هستند و آنها ترجیح می دهند مستقیما و بدون واسطه با ما در ارتباط باشند، در نتیجه 70 الی 80 درصد از محصولات را بدون واسطه به فروش می رسانیم و مابقی را از طریق واسطه ها، دوستان و همکاران به فروش می رسانیم.
از مسؤولان چه انتظاری دارید؟
غالب مشتریان ما را شهرداری ها و مدیران شهری تشکیل می دهند. بنابراین مدیران و مسوولان ما باید سعی کنند با ارتباط قانونی و توانایی هایی که دارند، تولیدات ما به ویژه گل شب بو را به مسؤولین دیگر استان های معرفی کنند تا به این طریق زمینه اشتغالزایی، تولید و فروش هر چه بهتر محصول فراهم شود.
از طرف دیگر همان طور که شهری مانند محلات جشنواره گل بر پا می کند، مسؤولان نیز با برپایی جشنواره هایی مانند جشنواره گل شب بو می توانند این گل را هر چه بهتر به سایر مناطق معرفی کنند. حتی تمام امکانات، مانند مکان و انواع گل شب بو را هر تولید کننده ای موظف شده تقبل کند و در این رابطه هیچ مشکل و کمبودی نداریم ، تنها می خواهیم مسوولین با اتحاد و یکپارچگی زمینه ایجاد این جشنواره را فراهم کنند تا این گل هر چه بهتر برای مسوولین دیگر شهر ها شناخته شود.

چطور تاکنون ما نمایشگاهی مشابه نمایشگاه گل ناردین نداشته ایم؟
به امید خدا بازار بین المللی گل کرتمان به زودی افتتاح میشود و شرایط ما در این زمینه بهتر میشود..
بخش خصوصی چگونه می تواند با شما تعامل داشته باشد؟
شرکت ها و کلینیک های گیاه پزشکی در زمینه اصلاح بذر، مبارزه با آفات، چگونگی استفاده از محصولات جدید و ارگانیک می توانند با ما در ارتباط باشند.
چه برنامه هایی برای آینده دارید؟
تولید محصولات با کیفیت بهتر، به روزرسانی سیستم، تکثیر و تولید گل هایی که به تازگی وارد بازار شده اند و معرفی گل های جدید به شهرداری های سراسر کشور از جمله اهداف ما است.