هشدار به فروشندگان محصولات آرایشی و بهداشتی خمینی شهر

ارسال در تجارت

در جلسه آموزشی که به همت اتحادیه صنف فروشندگان محصولات بهداشتی و آرایشی خمینی شهر برگزار شد، کارشناس نظارت بر فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به متصدیان و فروشندگان فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی شهرستان هشدار داد که هنگام خرید محصولات خارجی به وجود برچسب «اصالت» بر روی این محصولات دقت کنند. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، مهندس صفاری با تاکید براینکه قانون نسبت به فرآورده های سلامت محور شامل دارو، غذا، لوازم آرایشی و بهداشتی، ملزومات کودک و... حساسیت بیشتری به خرج می دهد، گفت: برچسب اصالت داراي يك باركد دو بعدي براي نظارت بازرسان و يك باركد 16 رقمي داراي پوشش براي مصرف كنندگان است كه پس از ایجاد خراش بر روي پوشش و استعلام آن از طريق تلفن گويا، پيامك و یا اينترنت، اصالت و سلامت كالاي خريداري شده قابل پيگيري است. وی که برای تعدادی از فروشندگان محصولات آرایشی و بهداشتی خمینی شهر، سخن می گفت، تاکید کرد: برچسب هاي كنترل اصالت و سلامت كالا پس از طي مراحلي از جمله بازرسي از شركت هاي توليد كننده در کشور مبدا و همچنین نمونه برداري و انجام آزمايشات و صدور مجوز ورود از وزارت بهداشت صادر مي گردد و دارا بودن این برچسب نشان دهنده اطمينان از اصالت و سلامت محصول است.

esalat
کارشناس سازمان غذا و دارو در ادامه با ابراز تاسف از ورود برچسب اصالت تقلبی در بازار گفت: شماره پیامک درج شده بر روی برچسب های اصلی «20008822» می باشد. علاوه بر این در برچسب های اصلی ایجاد خراش بر روی پوشش قرار گرفته روی بارکد 16 رقمی موجب پاک شدن عدد نمی شود و تنها رنگ از بین می رود. یکی دیگر از نشانه های تقلبی بودن برچسب اصالت جدا شدن آن به راحتی از روی محصول می باشد.

صفاری افزود: با نصب نرم افزار بارکد خوان بر روی گوشی های تلفن همراه هم می توان بدون نیاز به خوانش کد 16 رقمی از طریق اسکن بارکد موجود روی برچسب از اصالت و سلامت کالای مورد نظر اطمینان حاصل کرد.


وی تاکید کرد: در صورتی که بدون بررسی اقدام به خرید نمایید، جنس بدون برچسب اصالت از مغازه شما جمع آوری شده، پرونده قضایی برای شما تشکیل شده و بسته به ارزش اقلام جمع آوری شده یک تا هفت برابر ارزش اجناستان جریمه نقدی می شوید و علاوه بر آن امکان اعمال قانون زندان هم ازسوی قاضی وجود دارد.

کارشناس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هنگام خرید باید به فاکتورهایی که فروشنده برای شما صادر می کند نیز دقت کنید، فاکتوری که سربرگ، نشانی و مهر و امضا نداشته باشد فاقد اعتبار بوده و در صورت محکومیت اجازه نمی دهد شما از قانون «ید ماقبل» استفاده کنید و در نتیجه خودتان محکوم اصلی این پرونده خواهید بود.


شدت عمل مجریان قانون در مواجهه با کالای قاچاق
صفاری با تاکید براینکه قانون مبارزه با قاچاق از سال 92 تاکنون به شدت در حال اجراست خصوصا که مقام معظم رهبری نیز اخیرا بر مبارزه با قاچاق تاکید کرده اند، گفت: اجناس جمع آوری شده فورا برای امحا به سازمان جمع آوری اموال تملیکی منتقل شده و شخص متخلف بلافاصله دستگیر می شود و رای پرونده نیز طی یک دوره 30 روزه و باهمکاری تعزیرات، گمرک و سازمان غذا و دارو صادر می گردد.


وی همچنین از عدم اعتبار برچسب «شبنم» از نظر سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: علیرغم اینکه بارها تاکید کرده ایم که برچسب شبنم در دولت یازدهم منسوخ اعلام شده است برخی فروشندگان هنوز از این موضوع اظهار بی اطلاعی می کنند.


کارشناس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: محصولات تولید داخل باید پروانه ساخت و شناسنامه (نام فرآورده، نام تجاری، شماره پروانه ساخت، ترکیبات، تاریخ تولید و...) داشته باشد و وجود تنها برچسب فارسی نویس بر روی محصولات داخلی کفایت نمی کند.

IMG16511879


صفاری با بیان اینکه تغییر ذائقه و سلیقه مشتری و هدایت مشتری به سمت خرید کالای اصیل و سالم به دست فروشندگان است، گفت: برخی فروشندگان به بهانه اینکه در خمینی شهر مشتری به دنبال جنس ارزان است نه جنس باکیفیت برچسب دار، از رعایت قانون در این مورد سر می پیچند که با شدت عمل مجریان قانون در این زمینه مواجه خواهند شد.


گفتنی است این جلسه آموزشی که در سالن اجتماعات اداره صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با پرسش های حضار و پاسخ های مهندس صفاری کارشناس نظارت بر فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داور و نادری رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پایان یافت.