صدای سنتورهای اصغرآباد در کانادا هم به گوش می رسد

ارسال در موسیقی

مهرماه امسال که عابدی پور یکی از خاتم سازان خمینی شهری موفق شد در نمایشگاه صنایع دستی و آثار منحصر به فرد شهرهای ایران که در تهران برگزار شد، غرفه مستقلی داشته باشد و «خاتم» را به نمایش بگذارد، از این فرصت استفاده بیشتری کرده و به معرفی حوله آدریان نیز پرداخت. پارچه نوشته ای نیز در گوشه ای از این غرفه خودنمایی می کرد که روی آن نوشته شده بود: «سنتور را عشق است.» این بنر قرار بود به معرفی سنتورهای بی نظیری بپردازد که در اصغر آباد ساخته می شود و تا آن سر دنیا یعنی کانادا، فرانسه، آلمان و... می رود.


اصغر عشقی که حدود سی سال است در اصفهان مشغول ساخت بهترین سنتورهاست از هفت سال پیش به اصغرآباد مهاجرت کرد تا کارگاه خود را در کنار انبار چوبش سرپا کند. وی در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین گفت: علاقه شدیدی که به نوازندگی سنتور داشتم مرا به عرصه سازندگی کشاند و اولین سنتور را سال 61 ساختم. عشقی ادامه داد: آن زمان یک سنتور هشت هزار تومان قیمت داشت و من توانایی تهیه آن را نداشتم برای همین ابعاد سنتور را وجب کردم و خودم مشغول ساخت آن شدم و پس از دو ماه موفق شدم سنتوری بسازم که یکی از استادان هنرستان هنرهای زیبا آن را به قیمت دوازده هزار تومان از من بخرد.

santori
وی افزود: چند سال که گذشت به ساخت تار و سه تار نیز رو آوردم و در آن موفق تر هم بودم اما پنج سال پیش این کار را به خاطر سختی اش کنار گذاشتم و دوباره به ساختن سنتور بسنده کردم.


به گفته خودش سنتورهای دست ساز وی که مهر «عشقی» می خورد در داخل و خارج از کشور طرفداران و خریداران زیادی دارد.
گفتنی است وی همان سنتور سازی است که در تیتراژ فیلم «سنتوری» مشغول کار است.

متن کامل گفتگو با این هنرمند در آینده نزدیک در نشریه فرصت به چاپ خواهد رسید.