حوزه هاي علميه خواهران خميني شهر در استان نمونه اند

ارسال در هنر های تجسمی

hozehزنان همواره و پا به پاي مردان در آموختن دروس ديني و حوزوي پيشگام بوده اند و تلاش كرده اند تا به درياي معرفت آل الله راه يابند. ثمره همين تلاشها بود كه شخصيتهاي بزرگي نظير بانو امين را در ميان خواهران طلبه و علوم حوزوي خوانده پرورش داد.

در شهرستان ما هم، خواهران طلبه فراواني در سالهاي اخير در مدارس خواهران علوم ديني را فرا گرفتند و مراتب رشد را پيمودند. اين مراتب، چنان به سرعت طي شد كه اينك برخي مدارس علميه خواهران خميني شهر در كشور نمونه است. از جمله مي توان به مدرسه علميه حضرت زهرا (ع) اشاره كرد كه اخيراً موفق به كسب رتبه ممتاز كشوري شده است و به گفته خانم دباغ مدير اين مدرسه علميه، از بين حدود 350 مدرسه و بعد از انجام ارزيابي توسط بازرسان مركز، مدرسه علميه حضرت زهرا(ع) از جهات گوناگون با كسب امتياز 222/884 از 1000 امتياز رتبه 6 كشوري و در منطقه چهار كشور كه شامل استانهاي اصفهان و چهار محال و بختياري است مقام اول را كسب كرده است. اين مدرسه همچنين در شاخص امور پژوهشي مقام دوم، در منابع انساني مقام چهاردهم، در امور آموزشي مقام پانزدهم و در ارزيابي امكانات مقام سيزدهم را بدست آورد. در اين ارزيابي ديگر مدارس شهرستان هم صاحب رتبه شدند از جمله مدرسه الزهرا در منابع انساني مقام پنجم، فاطمه الزهرا مقام نهم و در ارزيابي امكانات فاطميه اندوان مقام  بيست و دوم را احراز كردند.
اين موفقيت و نيز فرارسيدن فصل ثبت نام مدارس علميه خواهران بهانه اي شد تا به گفتگو بنشينيم با حجت‌الاسلام ابطحی رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سطح استان اصفهان.
گفتگوی ما دو محور داشت. در بخشی از این گفتگو به طور کلی به شرایط حضور خواهران در حوزه‌های علمیه و همچنین تاریخ و نحوه‌ی ثبت نام برای آزمون ورودی سال آینده پرداختیم و در بخشی کوتاه به وضعیت حوزه‌های علمیه شهرستان خمینی شهر هم اشاره‌ای شد.
حاج‌آقا ابطحی در ابتدای صحبتش با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه خواهران در استان اصفهان نسبت به کل کشور از گستردگی خوبی برخوردار است از "بانو مجتهده امین" به عنوان یک بانوی نمونه‌ي اصفهانی نام برده و ایشان را افتخار اصفهان بلکه جهان اسلام دانست که در زمانی که هنوز هیچ حوزه‌ی علمیه‌ای برای خواهران در نظر گرفته نمی‌شد در خانه مشغول به تحصیل شده و به درجه‌ی اجتهاد رسید و تالیفات ارزشمندی نظیر" مخزن‌العرفان،نفخات‌الرحمانیه، اربعین‌الهاشمیه و.." را به جامعه‌ي علمی تقدیم کرد.
وی با اشاره به تفاوت در شیوه‌ی تدریس حوزه‌های خواهران و برادران گفت: شیوه‌ی تدریس برای برادران به سبک سنتی می‌باشد در حالی که در حوزه‌های خواهران سبک به سبک دانشگاهی نزدیک است .حجه‌الاسلام ابطحی این شیوه‌ي تدریس برای خواهران را نیاز جامعه دانست و از تغییر در رویه‌ی تدریس برادران در آینده خبر داد چراکه برادران حوزوی نیز باید با زمان پیش بروند هر چند آنها محدودیت زمانی برای تحصیل ندارند و مادام‌العمر یا مشغول تحصیل هستند یا تدریس یا تبلیغ اما در کل هدف از تربیت برادرن حوزوی رساندن آنها به درجه‌ی اجتهاد است و هدف از تربیت خواهران حوزوی پرورش زنانی آگاه به مسائل دینی و معرفتیست و البته این به آن معنا نیست که زن نمی‌تواند به این درجه  علمی برسد بلکه چون به فرموده‌ی امام " از دامن زن مرد به معراج می‌رود" ما برای مبازه با سنگ‌اندازی‌های دشمن نیاز به زنان فرهیخته داریم.
حاج‌آقا ابطحی معتقد است که این تغییر در سبک و سیاق آموزش حوزه‌های خواهران و نزدیک شدنش به شیوه‌ی دانشگاهی در حال و هوای معنوی حوزه‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند و فضا از لحاظ معنوی و معرفتی همان فضاست منتهی آقایان به سبب اینکه لباس مخصوص دارند ناگزیر همین پوشش روی رفتار و منششان بیشتر اثر می‌گذارد اما خانم‌ها لباسشان همان پوشش معمول است با این وجود ما همین الان در حوزه‌های استان حدود 700 مدرس خانم داریم که کمتر از برادران نیستند.
رئیس مرکز مدیریت  علت اقبال گسترده‌ی خانم‌ها به حوزه، در چند ساله‌ی اخیر را محیط امن حوزه و سطح خوب علمی‌آن دانست و گفت :" اولا که جامعه‌ی ما یک جامعه‌ی اسلامی است و از این میان اصفهان یک قطب مذهبی کشور است و از طرفی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند دخترانشان در محیط امن حوزه علمیه ادامه‌ی تحصیل بدهند و همان مدرکی را دریافت کنند که دانشگاه به فارغ‌التحصیلانش ارائه می‌دهد. او حتی از تعداد 120 طلبه‌ی حوزه‌های علمیه استان خبر داد که پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه وارد حوزه شده‌اند و بدون نیاز به آزمون ورودی و تنها پس از قبولی در مصاحبه‌ی حضوری مشغول به تحصیل شده‌اند.
حجه‌الاسلام ابطحی همچنین زمان ثبت نام آزمون‌های ورودی سطوح 2 و3 را دوم تا بیست و یکم بهمن ماه جاری اعلام کرد و گفت: امسال ثبت‌نام‌ها کاملا اینترنتی شده و داوطلبان پس از دریافت دفترچه از دفاتر پست فقط تا 21 بهمن فرصت ثبت نام دارند و همچنین تاریخ آزمون‌ورودی سطح دو 16 اردیبهشت 90 و سطح سه 30 اردیبهشت 90 اعلام شده است. براي ثبت نام اينترنتي سال آينده حوزههاي علميه آدرس اینترنتی http://www.whc.ir/paziresh از 2 بهمن تا 15 بهمن اعلام شده كه خواهران با دارا بودن مدرك ديپلم بدون شرط سني و شرط معدل ميتوانند در سايت ثبت نام كنند.
رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان در ادامه گفت: از سال 1375 که مقام معظم رهبری دستور تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران را در سرتاسر کشور صادر کردند تا کنون حدود 40 تا حوزه در اصفهان دایر شده است که واحد‌های درسی سطح 2 و در برخی مراکز سطوح 2 و3 ارائه می‌گردد. تحصیل در کل این دوره‌ها کاملا رایگان بوده و هیچ حوزه‌ای هیچ گونه وجهی از طلبه‌ها بابت ارائه‌ی خدماتش دریافت نمی‌کند . داوطلبان شرکت در سطح 2 باید دارای مدرک دیپلم با حداقل معدل 12 و حداکثر سن 30 سال باشند، واجدین شرایط بعد از ثبت نام برای آزمون ورودی و قبولی در این آزمون که در اردیبهشت هر سال برگزار می‌گردد اگر مصاحبه‌ی حضوری را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند می‌توانند از ابتدای مهر هر سال مشغول به تحصیل شوند و طی 5 سال و در طول 10 ترم 190 واحد درسی شامل: ادبیات عرب، فقه و اصول، تاریخ، عقاید، فلسفه، زبان انگلیسی،‌تربیت بدنی، روش تحقیق و ... را بگذرانند و در پایان دوره موظف به ارائه‌ی یک پایان نامه می‌باشند، معدل هر ترم نباید از14 کمتر باشد و در صورت مشروطی در سه ترم از ادامه‌ی تحصیل محروم خواهند شد. لازم به ذکر است که تنها حوزه‌ی" النجیمیه"‌ی کوشک از داوطلبان با مدرک سیکل ثبت نام به عمل می‌آورد.
مدرک کارشناسی ارائه شده به فارغ‌التحصیلان، رسمی و در سراسر کشور معتبر می‌باشد به طوری که فارغ‌التحصیلان سطح 1 حوزه می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه شرکت کنند.
شرط ورود به سطح 3 و یا همان کارشناسی ارشد حوزه مدرک پایان سطح 2 حوزه می‌باشد که پس از قبولی در آزمون ورودی از ابتدای مهر مشغول به تحصیل شده و طی5/3 سال به پایان می‌برند.تفسیر و علوم قرآن،فقه و اصول، تاریخ اسلامی، فلسفه‌ي اسلامی، کلام اسلامی و مطالعات زنان عناوین رشته‌های ارائه شده در این دوره می‌باشد.و آخرین نکته‌ی قابل ذکر دیگر اینکه از امسال به جز دوره‌ی حضوری و نیمه حضوری که طلبه برای گذراندن 100 واحد از 190 واحد درسی باید در حوزه حضور داشته باشد و 90 تای باقی‌مانده را به طور آزاد مطالعه کرده و در حوزه امتحان بدهد، یک دوره‌ی غیر حضوری هم در سطح کل کشور برگزار می‌گردد که داوطلب پس از قبولی در آزمون یک سری کتاب و  CD از حوزه‌ی مربوطه تحویل گرفته و باید کل 190 واحد درسی را بین 6 تا 9 سال به پایان برساند.
بخش دوم گفتگویمان با حاج‌آقا ابطحی به حوزه‌های علمیه خواهران در خمینی شهراختصاص یافت. طبق گفته‌ی ایشان از 40 حوزه‌ی علمیه‌ی موجود در استان 7 تای آن به خمینی شهر تعلق دارد که 5 تا در خود‌ِ شهر و 2 تای دیگر در درچه و کوشک دایر بوده و به خوبی مدیریت می‌شوند.
وی حوزه‌های موجود در خمینی شهر را از لحاظ علمی و مدیریتی خوب ارزیابی کرد و تنها مشکل حوزه‌های شهر را کمبود فضای مراکزی مثل  دارالزهرا، رضویه‌و مکتب الزهرا اعلام کرد و گفت در صورتی که خیرین شهر اقدام به واگذاری زمین کنند مرکز مدیریت 50 درصد از هزینه‌ی ساخت را تقبل خواهد کرد.
حاج‌آقا ابطحی همچنین برای طلاب فارغ‌‌التحصیل سطح2 در خمینی شهر که علاقمند به ادامه‌ی تحصیل در سطح 3 حوزه هستند یک خبر خوب داشت: داوطلبان علاقه‌مند می‌توانند پس از قبولی در آزمون ورودی در یکی از این 6 رشته‌ی مذکور درخمینی شهرو در حوزه‌ی " فاطمه‌الزهرا "‌ی ورنوسفادران مشغول به تحصیل شوند. وی همچنین اعلام کرد از سال 1391 تمامی مدیران، معاونان و اساتید حوزه‌باید  ازسطح3  حوزه باشند.