خمینی شهر در قاب چهل دوربین +تصویر

ارسال در هنر های تجسمی

دومین جشنواره استانی عکس «آیینه» عصر دیروز با حضور شهردار در خانه تاریخی مجیر گشایش یافت. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، هیات داوران این جشنواره که به

  IMG 9514

همت سازمان رفاهی تفریحی شهرداری برگزار شده، از میان مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه بیش از 40 عکس را گزینش کردند که به معرض دید تماشاگران گذاشته شد.

0031

بر اساس همین گزارش، این عکس ها که غالبا جلوه هایی تاریخی، فرهنگی و اقتصادی از خمینی شهر را به تصویر می کشد در نگارخانه این مکان تاریخی به مدت ده روز به نمایش گذاشته شد. تعداد قابل توجهی از این تابلوها طبق معمولِ باقی نمایشگاه های عکس خمینی شهر به موضوع محرم در شهر می پردازد. اما آنچه برخی از تابلوهای محرم را از بقیه متمایز کرده نگاه متفاوت و نویی است که برخی عکاس ها به موضوع محرم در شهر ما داشته اند. به عنوان مثال خدیجه نادری از عکاسان اصفهانی دو عکس از کاروان هشتم محرم به نمایش گذاشته و با هنرمندی تمام بدون اینکه لازم بداند هیچکدام از عناصر کاروان از جمله اولیا، اشقیا، اسب و... در کادر دوربینش جای بدهد شدت تمایل مردم به تماشای این کاروان و ارتباطی که با آن برقرار می کنند را به تصویر می کشد. یکی از این تابلوها خودروی پیکانی را به تصویر

peykan

 

می کشد که تعداد زیادی از عزاداران روی سقف و کاپوت آن ایستاده اند و تنها عنصری که عبور کاروان را در عکس نشان می دهد یکی از سربازان جنگی است و طبل توی دست پسرکی که این طرف خودرو ایستاده و به نقطه ای خیره شده است. یا در عکس دوم ساختمان بلندی را نشان می دهد با چند پسر نوجوان بر بام آن و دو دختری که از پشت دو پنجره در موازات یکدیگر به تماشای کاروان یا شاید هم عبور دسته های عزاداری مشغولند. تنها نماد محرم و عزاداری اهل بیت پیامبر (ص) در این عکس

لباس های سیاهی است که نوجوان ها به تن کرده اند. نوجوانی که با گوشی همراهش به گرفتن فیلم یا عکس مشغول است نیز نماد و در واقع نماینده نسل خودش است که در همه مکان ها و زمان ها تلاش می کنند لحظه ها و رویدادها را شکار و ثبت نمایند.

0352

عبارت «نصرمن اله و فتح قریب» در سر در این خانه نیز که در نقطه ای از کادر جا گرفته خود گویای هزاران حرف است. 

از میان همه عکس هایی که سعی در نشان دادن جلوه هایی از خمینی شهر دارد تنها یکی از تابلوها گلابی خمینی شهر را به تصویر می کشد. عکاس با قرار دادن یک گلابی زرد درخشان در نقطه طلایی عکس یکبار دیگر گلابی منحصر به فرد خمینی شهر را به رخ کشیده است.

085

رهایی ماهی قرمز از حصار کوچکی که برایش ساخته اند، پیرمرد پالان دوز پنجشنبه بازار، آستانه مقدس امامزاده سیدمحمد (ع) در نیمه شب، پرتره اسب و... تابلوهای عکسی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

0354

083

گفتنی است مخاطبان نیز می توانند با اعلام اسم عکاس مورد نظر خود یا شماره عکس منتخب خود به دبیرخانه جشنواره در بخش مردمی شرکت کرده و عکس ها را به قضاوت بگذارند.