شیدا قاسمی، سرمه دوز

ارسال در هنر های تجسمی

  نام:                 شیدا قاسمی

 

تولد:               1353 خمینی شهر


هنر:                سرمه دوزی


اوایل دهه 70شروع کرد،برای اینکه سرمه دوزی را بیاموزد کل خمینیشهر را گشت ولی استاد کاربلدی پیدا نکرد، مرزهای خمینی شهر را پشت سر گذاشت و رفت اصفهان، به زحمت توانست " خانم وجیهی" را پیدا کند، کم کم وارد شد، پیشرفت کرد تا رسید به آنجا که بتواند سفارش بگیرد در خانه کار کند و ببرد اصفهان.

5-4 سالی به همین منوال گذشت، سخت بود و برایش صرف نمی¬کرد از طرفی خمینی شهری ها هم استقبال نمیکردند اما با این حال دست از کار نکشید، روحیه اش طوری نبود که فقط به کارِ خانه اکتفا کند دلش هم نمیخواست برود بیرون از خانه، زندگی اش در درجه اول اهمیت قرار داشت، با تمام موانع سر راهش به کار ادامه داد، روزی 6-5 ساعت با عشق کار میکرد،
کم کم دوست و آشنا و فامیل کارش را دیدند و پسندیدند و گاه، گداری سفارشی دادند.
کم کم نگاهها تغییر کرد، همگان به دیده احترام به او نگریستند، به چشم یک هنرمند، یک متخصص و در آموزشگاه کوچک خانگی اش ثبت نام کردند. حالا هنرآموز را هر طور که باشد چه انفرادی و چه گروهی میپذیرد و آنچه از تجربه در این سالها فراگرفته مشتاق و متعهد به آنها میآموزد.
مواد اولیه را تهیه میکند و سفارش میدهد به شاگردانش تا بدوزند و درآمدی کسب کنند.
هنر سرمه دوزی 1300 سال قدمت دارد و از جمله صنایع دستی اصفهان است، اصفهانی ها استقبال خوبی میکنند و گردشگران روی دست میبرند اما همشهریهای ما هنوز میپرسند این کارِ چرخ است یا دست؟
خانم قاسمی که برای جاانداختن این هنر توی خمینی شهر خیلی تلاش کرده و خیلی ها یاریش نکرده اند.
میگوید: آرزو دارم یک متعهدِ دلسوز و سرمایه دار پیدا شود و این محصول صد در صد ایرانی را به طور عمده به خارج از کشور صادر کند.