خمینی شهر چگونه روی آنتن شبکه سراسری سیما رفت؟
هفته پیش شاهد پخش چند برنامه کوتاه برای معرفی خمینیشهر از شبکه یک سیما و در برنامه صبح بخیر ایران بودیم. از آنجایی که خمینیشهر با آثار تاریخی و طبیعی بسیار زیاد، هنوز ناشناخته است، این نوع برنامهها میتواند بسیار مؤثر واقع شود. متأسفانه قرار گرفتن در کنار اصفهان بر جاذبههای گردشگری خمینیشهر سایه افکنده و نتوانستهایم آنچنانکه شایسته این شهر تاریخی
و مردم آن است شهر را به دیگر هموطنان و گردشگران خارجی بشناسانیم. اما اینک به پیگیری شهرداری این مهم به وقوع پیوسته و خمینی شهر فرصت یافت تا در یکی از برنامهای سراسری، چهره جذاب خود را به مخاطبان بنمایاند در خصوص ساخت این برنامهها و روند طی شده برای پخش آنها از سیما، با حمید شهبازی مدیر روابط عمومی شهرداری گفتگویی کردهایم تا در مورد برنامههایی که از برنامه صبح بخیر شبکه یک پخش شد و همچنین برنامههای دیگری که برای معرفی شهر دارند، بیشتر آگاه شویم. اهمیت پخش این برنامهها آنگاه بیشتر عیان می شود که بدانیم کنداکتور (جدول) پخش برنامهها در شبکه های سراسری بسیار دقیق و رزرو شده است و به این راحتیها نمیتوان برای چند روز، آنتن یک شبکه سراسری را برای معرفی یک شهرستان از بین هزاران شهرستان کشور به دست آورد مگر آنکه رایزنیها و تلاشهای فراوانی برای هماهنگی و اقناع مسئولان صداوسیما صورت گرفته باشد.
برنامههایی که از شبکه یک سیما پخش شد کی فیلمبرداری شده و به درخواست کدام ارگان بود؟
- حدوداً سه ماه پیش تصمیم گرفتیم برای معرفی خمینیشهر از صدا و سیما اقدام کنیم. در همین راستا با یک گروه فیلمسازی قراردادی بستیم که خمینیشهر را به عنوان یک شهر قدیمی و شهری که سابقهای دیرینه در بسیاری از حوزهها دارد معرفی کنند. در قراردادی که داشتیم گفتیم باید معرفی شامل مناظر طبیعی، تاریخی، صنایع دستی، آداب و رسوم، لهجه و گویش مردم شهر وکشاورزی شهرستان باشد. طی ده روز فیلمبرداری که در تاریخ 27 شهریور شروع شد از بسیاری از اماکن تاریخی و طبیعی و چند حرفهخمینیشهریها فیلمبرداری شد.
آیتمهای پخش شده شامل چه بخشهایی بود؟
در مجموع پنج برنامه بود. هر کدام از این برنامهها هشت دقیقه بود و روزهای سهشنبه و چهارشنبه و پنج شنبه و همچنین شنبه و یکشنبه از برنامهصبح بخیر ایران پخش گردید و در مجموع طی چهل دقیقه توانسیتم خمینیشهر را به هموطنان معرفی کنیم. برنامه اول که روز سهشنبه پخش گردید مصاحبه شهردار بود که ایشان معرفی اجمالی در خصوص بیوگرافی شهر داشتند. در این برنامه آقای پورکاظم به عنوان کارشناس فرهنگی به صورت تیتروار به معرفی تاریخچه نام خمینیشهر، مشاهیر و علمای شهرستان، محلات شهر، آثار تاریخی شهر، مناظر طبیعی و همچنین راههای ارتباطی پرداخت.
برنامههای دیگری که پخش گردید یکی توصیف باغات و میوههای خمینیشهر خصوصاً گلابی بود که یکی ازمیوههای معروف و شناخته شده شهر است. در این برنامه با یکی از کشاورزان خوب شهر به نام آقای حاجیان مصاحبه شد و باغی هم که در آن برنامه ضبط گردید یکی از باغات خوشاب بود. این همشهری توانست با گویشی بسیار زیبا و دلنشین توضیحات کاملی در خصوص گلابی و دیگر میوههای شهر ارائه دهد.
یک برنامه هم در مورد آثار تاریخی بود. آقای ترک زاده مسئول شرکت مهربین توضیحات خوبی در این برنامه ارائه داد و این برنامه هم بسیار جامع و کامل بود و مورد استقبال قرار گرفت. در این برنامه خانه سرتیپ امینی سدهی و همچنین خانه محمدحسن خان مجیر و آتشگاه عصارخانه، برج کبوترخانه دستگرد و جویآباد معرفی شد و همچنین امامزاده سیدمحمد و امامزاده نجمالدین و همچنین چشمه لادر و باغات خمینیشهر و بام سبز معرفی شد.
برنامه دیگر هم در مورد صنایع دستی از جمله نمدمالی، کلاهبافی، گیوهدوزی و حوله بافی بود که گزارش بسیار خوبی بود. در این برنامه با کسانی که سابقه و تخصص داشتند مصاحبه شد. برنامه دیگر هم در خصوص آداب و رسوم شهر از جمله گویش و لهجه، نوع زندگی و رسومات مردم خمینیشهر بود که توانستند گزارشهای بسیار زیبایی را به بینندگان ارائه دهند. در کل برنامههای قابل توجهی بود و بسیار نیز مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.
• چرا صدا و سیما را انتخاب کردید؟
- از آنجایی که خمینیشهر یک شهرکوچکی هست ما به این نتیجه رسیدیم که باید از طریق صدا و سیما معرفی صورت گیرد. بر همین راستا با این گروه فیلمسازی قرار داد بستیم تا خمینیشهر را معرفی کنند. طبق برآوردمان این برنامهها 68٪ بیننده داشته است و این برای معرفی شهر بسیار مفید است.
• چقدر برای این برنامه هزینه کردید؟
- برای این برنامه و دو برنامه دیگر که درآینده پخش خواهد شد، در مجموع پنج میلیون تومان قرارداد بستیم که با توجه به فراگیر بودن برنامه و تأثیر بسزایی که برای شهر دارد، هزینه حساب نمیگردد.
• در آینده چه برنامههایی دارید.
- در این قرارداد که با گروه فیلمسازی داشتیم دو برنامه دیگر هم منظور شده یکی با نام دیار کهن که 25 دقیقه خواهد بود و دیگری دیار ماندگار که 30 دقیقه خواهد بود و قرار است در اسفندماه در زمانهای پیک (پربیننده) تماشاگر از شبکه دوم سیما و همچنین شبکه جهانی جامجم پخش شود. از دیگر برنامههای ما تهیه بروشور ویژه ایام نوروز است و همچنین سیدی معرفی خمینیشهر که انشاءا... در یک بسته فرهنگی به گردشگران ارائه خواهد شد.
با چند آژانس مسافرتی هم برای جذب گردشگران خارجی و معرفی خمینیشهر مذاکره کردهایم. البته روی دوهفته نامه فرصت هم بسیار حساب باز کردهایم که بتوانیم از طریق این نشریه، خمینیشهر را به دیگر شهرستانها بشناسانیم.
با توجه به اینکه فروردین و طی ایام عید 6000 بازدیدکننده از خانه تاریخی سرتیپ بازدید کردند و بسیاری هم از کشورهای خارجی بودند پیشبینی میشود که ایام عید گردشگران بیشتری خواهیم داشت. پخش برنامه از شبکه جام جم در این امر بسیار مؤثر خواهد بود و میتواند گردشگران خارجی بیشتری را به این شهر آورد. همچنین در حال رایزنی برای تهیه فیلمی هستیم که از شبکه استانی اصفهان پخش گردد. پس از پخش برنامههای معرفی خمینیشهر از صبح بخیر ایران، گروههای فیلمسازی دیگری نیز پیشنهاد همکاری دادند که در حال بررسی و رایزنی هستیم.
• این نوع برنامهها چه اثراتی دارند؟
- این برنامهها میتواند بسیار برای معرفی شهر سودمند باشد و تعداد بازدیدکننده بیشتری را به خمینیشهر سوق دهد. از آنجایی که بحث گردشگری یک درآمد بسیار خوبی میتواند برای شهر داشته باشد، برای توسعه پایدار شهرستان این برنامهها میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.
• سخن آخر؟
- امیدواریم با توجه به مردم فهیمی که داریم و همچنین نخبگانی که در شهر هستند و ظرفیتهای بسیار خوب و زیادی که وجود دارد بتوانیم شهر را بهتر معرفی کنیم و این معرفی به نحو احسن انجام شود و بتواند گردشگران بیشتری را به شهر بیاورد. در این زمینه دست تمامی شهروندان را میفشاریم و از آنها برای این امر کمک و یاری میطلبیم.