سی نما از سینما فرهنگ

ارسال در سینما و تئاتر

- سال 68: کلنگ خوردن

- سال 84: افتتاح

- سال 85: آغاز به کار رسمی

- سال 88: واگذاری به بخش خصوصی(کانون مساجد استان وابسته به اداره کل ارشاد)

- سال90: قرار گرفتن در کانون توجه نامزدهای انتخابات مجلس نهم با شعار «بازگرداندن سینما به مدیریت بومی»

- سال 91: تعطیلی رسمی (ابتدای سال)

- سال 92: واگذاری به آموزش و پرورش شهرستان (آذر ماه)

- سال 93: در انتظار دیجیتالی شدن و پخش فیلم بعد از چند سال


البته به موارد فوق قفل خوردن های گاه و بیگاه، و با کمی انصاف صندلی های خالی این سالن 800 نفری را هم در برخی ساعات پخش فیلم بیفزایید.
سینمای شهر ما علی رغم اینکه 25 سال از عمرش می گذرد اما شاید یک پنجم از این 25 سال را هم فیلم به روی پرده نبرده باشد. سینما فرهنگ در این سال ها بیشتر سالن اجتماعات و در بهترین حالت سالن آمفی تئاتر بوده تا سالن سینما که در هر دوره هم دلایل خاص خودش را داشته است.


اما آخرین علت عدم پخش فیلم در سینمای ما بدهی به شرکت های پخش فیلم در تهران است که در سال های 88 تا 90 به ما تحمیل شده. اگرچه میزان این بدهی همچنان مشخص نیست و هر کس در این باب یک رقم را اعلام می کند. دیجیتال نبودن دستگاه های پخش فیلم سینما نیز مزید بر علت شد تا پرده سینما همچنان سفید باقی بماند و سفیدی اش توی چشم بزند.


مدیر سینما: پرده سینما فرهنگ تا یک ماه دیگر رنگی می شود
مدیر سینما فرهنگ در گفتگو با خبرنگار فرصت در اینباره می گوید: «قول صددرصد می دهم که تا یک ماه آینده دستگاه های پخش فیلم سینما فرهنگ دیجیتال شود.» توکلی ضمن اعلام این خبر می افزاید: «هزینه دیجیتال کردن دستگاه ها خیلی زیاد است و بسته به اینکه چقدر امکانات خریداری کنیم از 20 تا 100 میلیون تومان هزینه بر است.» توکلی در اینباره می افزاید: «موسسه سینما شهر تنها یک سوم از این هزینه را می پردازد و ما بقی را طبق توافق به صورت اقساط پرداخت خواهیم کرد.» وی در حالی مدعی این موضوع می شود که «مِسچی» مدیر سینما شهر اعلام کرده که ۱۰۰ درصد هزینه دیجیتالی کردن سینماها را وزارت ارشاد پرداخته است حتی لامپ مورد نیاز پروژکتورها نیز تا یک سال برای سینماها تامین می شود. مدیر سینما اما در پاسخ به این ابهام می گوید: «چند ماه است که پیگیر حل این مشکل و برداشتن این مانع از سر راه پخش فیلم در سینما هستم و به تهران هم سفر کرده ام، سینما شهر تنها امکانات ضروری برای پخش فیلم را در اختیار ما خواهد گذاشت همانطور که تنها یک سِروِر و یک ویدئو پروژکتور به سینمای شهرستان داران داده است.»


وی در ادامه در رابطه با رفتن فیلم به روی پرده سینما فرهنگ می افزاید: «برای پخش فیلم با دو مانع روبرو بودیم یکی دیجیتال نبودن دستگاه ها و دیگری بدهی به چند شرکت پخش فیلم در تهران. اخیرا با چند تا از این شرکت ها وارد مذاکره شده ایم و قرار شده پس از دیجیتالی شدن دستگاه ها با ما وارد همکاری شوند و ما بدهی ها را به صورت اقساط به آنها بپردازیم.» مدیر سینما فرهنگ به ضرس قاطع اعلام می کند که تا یک ماه آینده دستگاه ها دیجیتال شده و بلافاصله اولین فیلم به روی پرده خواهد رفت.


مدیر سینما: چند ماه اول را صرف تعمیرات سینما کردیم
توکلی در حالی از پخش فیلم در آینده بسیار نزدیک در سینمای خمینی شهر خبر می دهد که طبق قرارداد در این یک ساله یعنی از آذر ماه 90 تا آذرماه 91 می بایست امکان پخش فیلم را فراهم می کرده است. وی درباره علل این تاخیر می گوید: «5-4 ماه اول را صرف تعمیرات صندلی ها، پرده ها، سیستم آب و فاضلاب و... کردیم و از آن پس پیگیر دیجیتال کردن دستگاه ها شده ایم و الان منتظریم تا نوبتمان بشود. مدیر سینما شهر در جلسه حضوری که در تهران با وی داشتیم گفت که سینما فرهنگ را در اولویت خواهد گذاشت.»


توکلی که به عنوان رییس مرکز تحقیقات معلمان (طرف قرارداد اداره کل ارشاد اصفهان) از آذر 92 مدیریت سینما را در دست گرفته، ادامه می دهد: «قرارداد ما 4 ساله است که البته هر سال باید تمدید شود، امسال پیش از تمدید قرارداد یک ماه از اداره کل ارشاد فرصت گرفته ایم تا سینما را فعال کرده و فیلم به روی پرده ببریم و پس از سر رسید این تاریخ اداره کل مخیّر است که قرارداد را تمدید کند یا خیر.»


میردامادیان که از اعضای یک شرکت خصوصی پشتیبانی خدمات سینمایی است نیز در اینباره به خبرنگار ما می گوید: «نصب دستگاه های دیجیتال بسیار ساده است و در صورتی که خریداری شود، ظرف دو سه روز راه می افتد.» وی می افزاید: «اداره آموزش و پرورش همان ابتدا که تصدی سینما را به دست گرفت هزینه ای را صرف تعمیر دستگاه های آنالوگ کرد و سینما را آماده پخش فیلم نمود و ما دنبال بودیم که فیلم معراجی ها را که از سینماهای سراسر کشور در حال پخش بود، به روی پرده ببریم اما شرکت های پخش فیلم در تهران با یکدیگر تبانی کرده بودند که به سینما فرهنگ خمینی شهر و دو تا از سینماهای تهران به دلیل بدهکاری هایشان فیلم ندهند.»


مدیرکل ارشاد: مستندات بدهی ها باید به من ارائه بشود
توکلی می گوید: «طبق قرارداد ما موظف به پرداخت کلیه بدهکاری ها از زمان شروع کارمان هستیم و بدهی های قبلی را باید اداره کل ارشاد بپردازد.»
یک منبع آگاه نیز در اینباره می گوید: «یکی از مفاد اصلی قرارداد بین اداره کل ارشاد و اداره آموزش و پرورش این بوده که آموزش و پرورش دستگاه های پخش فیلم را دیجیتال کند و در ازای آن، اداره کل ارشاد بدهی به شرکت های پخش فیلم را بپردازد.»


مدیر کل ارشاد استان اما در پاسخ سوال خبرنگار فرصت مبنی بر اینکه بدهی به شرکت های پخش فیلم پرداخت شده است یا خیر، می گوید: «هیچگونه مستندی مبنی بر وجود بدهی تا کنون به من ارائه نشده و هر کس در این باره حرفی زده تنها در حد ادعا بوده و کسی مدرکی روی میز بنده نگذاشته است.» حجت الاسلام قطبی همچنین می گوید که راجع به مفاد قراردادی که یک سال پیش با اداره آموزش و پرورش خمینی شهر بسته، حضور ذهن ندارد.


رییس کل ارشاد در حالی از عدم ارائه سند در اینباره سخن می گوید که علی سرتیپی رییس شرکت فیلمیران در گفتگو با خبرنگار برنامه 7 که مرداد ماه از شبکه 3 سیما پخش شد، از این بدهی سخن گفت و از بی صاحب بودن سینمای خمینی شهر گلایه کرد و گفت که نمی داند باید طلب خود را از چه نهادی مطالبه نماید.


توکلی اما به عنوان مدیر سینما می گوید: «مدیر کل ارشاد از ما برای بدهی های مذکور طلب سند کرده و ما از شرکت های پخش فیلم تقاضای صورتحساب کرده ایم تا به اداره کل ارشاد ارائه بدهیم.»


وی در پاسخ سوال خبرنگار ما در رابطه با میزان درآمد یک ساله آموزش و پرورش از سالن سینما می گوید: «تا کنون 100 میلیون تومان در سینما هزینه کرده ایم که 70 میلیون آن را پرداخت کرده و 30 میلیون نیز بدهکاریم. به عنوان مثال 8 میلیون صرف سیستم گرمایشی سالن شده و 10 میلیون برای تعمیر صندلی ها هزینه شده است و درآمدمان از اجاره سالن به گروه های مختلف برای اجرای برنامه هایشان حدود 70 میلیون تومان بوده است. خیلی از نهادها و ادارات برای برگزاری برنامه هایشان از ما تخفیف می خواهند. »