مشکل سینما فرهنگ کجاست؟

ارسال در سینما و تئاتر

تاریخچه احداث سینما در سایر شهرستان¬های استان اصفهان اما به دهه¬های 30 و 40 می رسد. پس از شهر اصفهان که در دهه 20 اولین سینمایش ساخته شد سینما لاله نجف آباد در سال 1337 و سینما بهمن کاشان در سال 1343 به بهره برداری رسید. شاهین¬شهر اما در سال 1374 صاحب سینما یاسمن شد.

 

واگذاری به اصفهان بدون اطلاع مسوولان شهرستان
سینما فرهنگ خمینی شهر -که قرار بود در قالب بخشی از پروژه بزرگ مجتمع فرهنگی شهید مطهری ساخته شود، در حالی افتتاح شد که از همان ابتدا با چالش¬هایی در تامین تجهیزات و ... همراه شد تا رسما سینما کار خود را در سال 85 آغاز کند. در سال 88 و در راستای واگذاری سینما به بخش خصوصی، دبیرخانه کانون¬های مساجد وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی چالش¬برانگیز طی قراردادی سه ساله و بدون اطلاع مسوولان شهرستان، اداره این سینما را در اختیارگرفت. امری که به شدت با اعتراض اکبر صالحی فرماندار وقت خمینی شهر مواجه شد. وی طی دو بار نامه¬نگاری خطاب به حسینی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواستار بازپس گیری سینما و واگذاری مدیریت آن به بخشی بومی شد. اعتراضی که هرگز به نتیجه نرسید. شاید در زمانی که در یکی از بندهای این قرارداد قید شد "عواید و درآمد این سینما باید در خمینی¬شهر هزینه شود"، کسی تصور نمی کرد بدهی 200 میلیونی، سال ها سینما را به تعطیلی خواهد کشاند.


سینما، پای ثابت وعده های انتخاباتی

این وضعیت اما اعتراض بسیاری از فعالان فرهنگی را برانگیخت. مدیریت ضعیف، غیربومی و غیر تخصصی این نهاد بر سینما فرهنگ و اخذ هزینه های سنگین بابت اجاره سالن سینما، علت اصلی این اعتراضات بود. ادامه این روند موجب شد باز پس¬گیری سینما فرهنگ و واگذاری مدیریت آن به خمینی¬شهر به یکی از مطالبات اصلی مردم خمینی شهر تبدیل گردد. (جالب است در همین زمان، احداث دومین سینمای شاهین شهر محقق شد و سینمای شاهین طلایی تحویل مردم شد.)
ادامه این روند موجب شد تا در سال 90 ، بازگرداندن مدیریت سینما تبدیل به یکی از وعده¬های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی شود و کاندیداهای مختلف یکی از وعده¬های انتخاباتی خود را واگذاری سینما به مدیریتی بومی اعلام کنند. محسن صرامی نماینده پس از کسب کرسی نمایندگی مجلس در اسفند 90، اعلام کرد اگر این سینما را به اصفهان اجاره بدهند یک قفل می زنم در سینما و می گویم ما اصلا سینما نمی¬خواهیم!


سال 91، تعطیلی سینما
سال 91 با تعطیلی سینما آغاز شد. گرچه میردامادی سرپرست وقت اداره ارشاد علت این تعطیلی را انجام تعمیرات جهت برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اعلام کرد اما سرانجام محسن صرامی نماینده در اسفندماه همان سال پرده از علت اصلی تعطیلی سینما برداشت. وی در شورای اداری با اشاره به بدهی 31 میلیونی سینما گفت: چند ماه است این سینما تعطیل شده، دوستان منتظر نباشند ما دربش را باز کنیم و تحویل ارشاد بدهیم. من اعلام کرده ام به هیچ عنوان این سینما را به هیچ انجمن غیربومی نمی دهیم. این را اعلام کردیم و در این رابطه با مدیرکل ارشاد هم صحبت کردیم.


وی گفت: مستاجران قبلی سینما 31 میلیون تومان بدهی برجای گذاشتند و رفتند. دلیلی ندارد این بدهی را شهرستان بدهد. بدهی این سینما را باید مستاجرانی پرداخت کنند که این سینما را سانسی 600 هزار تومان اجاره می دادند و پولش را صرف برنامه های خودشان می کردند. حتی اگر درون خودشان مشکل داشته باشند. ما می گوییم این سینما متعلق به خمینی شهر است و باید به شهر برگردد، مقاومت هم می کنیم.


واگذاری به آموزش و پرورش
از همان زمان تلاش برای انتخاب یک نهاد بومی در شهرستان آغاز گردید. 5 نهاد فرهنگی برای دریافت این سینما اعلام آمادگی کردند و عملا با مقاومت اداره کل ارشاد و کشاکش نامه نگاری ها و برگزاری بیش از 15 جلسه مختلف در فرمانداری، دفتر نماینده و اداره کل ارشاد همراه شد. این کشاکش نزدیک به دو سال به طول انجامید تا نهایتا بهمن ماه 92 و طی قراردادی یک ساله، سینمای خمینی شهر به آموزش و پرورش واگذار گردید. در این قرارداد تاکید شده هیچیک از دیون و بدهی¬ها متوجه آموزش و پرورش نیست و اداره کل ارشاد باید آن را پرداخت کند.


متصدی آموزش و پرورش درب سینما را بر روی همایش ها و ... باز کرد اما بدهی¬های سینما باعث شد تنها سینمای خمینی شهر در "لیست ممنوعه" برای مراکز پخش فیلم باقی بماند. شجاعی اما در آخرین روزهای مدیریتش بر آموزش و پرورش در جلسه شورای فرهنگ عمومی در این باره گفت: در این زمینه حرف های زیادی دارم. ما یک خرابه را تحویل گرفتیم که بالغ بر 200 میلیون تومان بدهی داشت. در این مدت آموزش و پروش هزینه های زیادی برای سینما انجام داد و خوشبختانه در این مدت توانستیم همایش های زیادی در آن برگزار کنیم. وی با تاکید بر بدهی سینما گفت: بدهی سینما مانع از پخش فیلم شده است.


سینما را تسویه کرده تحویل دادیم!
حجت الاسلام معتمدی مسوول کانون های مساجد استان و مستاجر قبلی سینما در گفتگو با ما اما سخنی متفاوت گفت. او با انکار هر نوع بدهی سینما تاکید کرد: به هنگام تحویل سینما، بدهی¬های آن را تسویه کرده است. همزمان قطبی مدیرکل ارشاد از وجود این بدهی اظهار بی اطلاعی کرد. اینگونه اظهارنظرها اما نشان می دهد مدیران استان در این زمینه سیاست "انکار اصل قضیه" را در پیش گرفته اند که علت آن را شاید بتوان "نوعی لجبازی" یا "کارشکنی" تعبیر کرد. صرف نظر از پیامدهای این سیاست نکته مهم آن است در حالی عمر سینما فرهنگ به عنوان یکی از مجهزترین سینماهای استان اصفهان از نیمه گذشته که به اندازه دو سال از این سینما استفاده مفید نشده است.