ردپای سینما در شهر

ارسال در سینما و تئاتر

در سال ۱۲۷۹ه.ش سينما به ايران و دربار قاجار آمد. در دهه های بیست و سی در سده نمایش فیلم در مدارس و توسط خودروهای جیپ که دستگاه پخش فیلم داشتند بر روی پرده سفیدی که روی دیوار نصب می کردند صورت می گرفت. این فیلم ها بیشتر جنبه آموزش بهداشت و کشاورزی داشتند.


در دهه 1320 استانداری اصفهان تصویب کرد زمینی در سده برای ساخت آمفی تئاتر و سینما اختصاص یابد و بخشداری وقت با اختصاص زمینی در محل درب محکمه فعلی موافقت کرد.


شهر فرنگی ها از دهه 20 در سده در کوچه ها می چرخیدند تا با وسایل ابتدایی تصاویری را به مشتریان خود نمایش بدهند. در طول این سال ها ساکنین این دیار برای تماشای فیلم کم وبیش به سینماهای اصفهان می رفتند. پس از پیروزی انقلاب، نمایش فیلم های انقلابی توسط واحد تبلیغات سپاه در مساجد، حسینیه ها و کانون ها رواج یافت. ساخت سینما فرهنگ در سال 1383 پایان یافت و مکانی برای نمایش فیلم در شهر اختصاص یافت.


اولین آموزشگاه سینمایی شهرستان به یاری علاقه مندان سینما و فیلم با نام "موسسه سینماگران جوان خمینی شهر" در سال 1377 آغاز به کار کرد. اصغر فرهادی (کارگردان فیلم های درباره الی، جدایی نادر از سیمین، گذشته و...)، محسن امیریوسفی (کارگردان فیلم های خواب تلخ، آتشکار و ...)، ناصر صفار و اصغر صفار از جمله سینماگران خمینی شهری هستند.