مستند ناصر صفار درباره طب تسکینی

ارسال در سینما و تئاتر

ناصر صفار مستندساز خمینی شهری به همراه دکتر عبدالرحیم حزینی پدر طب تسکینی ایران مهمان برنامه قاب سلامت از شبکه مستند شدند. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، دست اندرکاران این برنامه در راستای بررسی آثار ارسالی به جشنواره سلامت، صفار را به خاطر ساخت مستندی با محوریت فعالیت های دکتر حزینی در زمینه طب تسکینی با عنوان "دوباره زندگی" به این برنامه دعوت کرد. وی درباره انگیزه اش از ساخت این مستند گفت: تا پیش از آنکه پدرم به بیماری سرطان مبتلا بشود اطلاعاتم از این بیماری چندان نبود تا اینکه در گیر و دار تلاش برای مداوای پدر با دکتر حزینی و طب تسکینی به عنوان روش کار ایشان آشنا شدم.


وی افزود: بعد از این ماجرا بود که متوجه شدم وقتی فردی به یک بیماری صعب العلاج مبتلا می شود این تنها بیماری نیست که ایجاد مشکل می کند بلکه حاشیه هایی که بیمار و خانواده اش درگیر آن می شوند خود مشکلی است که از اصل بیماری کم اهمیت تر نیست و گروه طب تسکینی متشکل از پزشک متخصص، پزشک عمومی، پرستار، روانشناس، روحانی و... به یاری بیمار و خانواده اش می شتابند تا کیفیت روند درمان را ارتقا ببخشند. این مستندساز افزود: از آنجا که بسیاری از مردم از این روش درمان اطلاعی ندارند تصمیم گرفتم با تهیه این مستند به سهم خودم به ترویج این شیوه کمک کنم.


در ادامه دکتر حزینی که خود دارای فوق تخصص سرطان شناسی است، درباره طب تسکینی گفت: برای درمان یک بیمار سرطانی نمی توان به شیمی درمانی و پرتودرمانی و ... اکتفا کرد بلکه باید فشار روحی و ترسی که بر بیمار و خانواده اش وارد شده است را نیز مورد توجه قرار داد و طب تسکینی دقیقا همین کار را انجام می دهد و یک گروه با تخصص های مختلف را به یاری بیمار و خانواده اش می فرستد.


دکتر حزینی اضافه کرد: در حال حاضر با کمک چندین خیریه در حال اجرای این طرح برای بیماران صعب العلاج تهران و اصفهان هستیم و دیگر استان ها نیز در حال پیوستن به این طرح هستند.


پدر طب تسکینی ایران افزود: در همین راستا 150 بیمار صعب العلاج تهران که باید در بیمارستان و شرایط ویژه نگهداری شوند در خانه هایشان به سر می برند و تجهیزات و گروه پزشکی رایگان به صورت شبانه روزی در اختیار آنها قرار دارد.


وی تاکید کرد: سرطان پیامی از سوی خداوند است و اگر بیمار سرطانی به منبع معنویت وصل نباشد تاثیر داروها روی او کم می شود. طب تسکینی در واقع آمده است که یک بیمار سرطانی یا خوب بشود و یا خوب از دنیا برود.


گفتنی است خیریه بقیت الله خمینی شهر ویژه حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج که مجری طب تسکینی در خمینی شهر است چندی پیش میزبان دکتر حزینی بود.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، پس از گفتگو مستند دوباره زندگی از شبکه مستند پخش شد تا نشان بدهد که وقتی علم و هنر دست به دست هم بدهند اتفاقات بزرگی را رقم می زنند که زندگی و حتی مرگ انسان را نیز متحول می کنند. پزشکان حاذق بسیاری از دیرباز سر از خاک خمینی شهر برآورده اند که زندگی پربار علمی و اجتماعی شان قابلیت ساختن فیلم ها و مستند های تاثیرگذاری دارد و انتظار می رود که هنرمندان خمینی شهری این نکته را مدنظر قرار بدهند.