«عطشِ خورشید» برگزیده سوگواره آیینی مذهبی خمسه

ارسال در سینما و تئاتر

نمایش « عطش خورشید» به کارگردانی مهرداد مهرابی کارگردان خمینی شهری در بخش ویژه سومین سوگواره آیینی مذهبی خمسه برگزیده شد.
به گزارش خبرنگار فرصت، این جشنواره فراخوان این جشنواره در بخش های مختلفی از جمله تاتر صحنه ای، تاتر خیابانی، تاتر مسجد ، نمایشنامه نویسی، نمایش های سنتی آیینی مذهبی و بخش ویژه (مدافعان حرم) به صورت سراسری اعلام شده بود و آیین اختتامیه این سوگواره روز یکشنبه(14آذرماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.
این هنرمند خمینی شهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری جشنواره های تخصصی با مضامین مختلف نمایش های آیینی، رئال، کلاسیک در بسیاری از کشورهای جهان افزود: به عقیده من با توجه به ارزش های دینی و مذهبی کشور، برگزاری جشنواره های اختصاصی با موضوع تئاتر دینی و مذهبی نیاز است.
وی آینده سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» را مناسب ارزیابی کرد و گفت: کیفیت نمایش های مذهبی در این سوگواره نسبت به دوره های قبل ارتقا پیدا می کند.
مهرابی افزود: سوگواره خمسه نباید تجربه ها و مسایل و مشکلات گذشته جشنواره ها و سوگواره های مشابه دیگر را تجربه کند.
این نویسنده و کارگردان با انتقاد از نبود مرکزیت و پراکنده بودن سالن های نمایشی در برگزاری سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه اظهار کرد: به دلیل بُعد مسافت سالن های نمایشی از یکدیگر، مخاطبان نمی توانستند نمایش های متعددی را بینند و براین اساس محدودیت هایی برای علاقه مخاطب ایجاد می شد و به عقیده من این مشکلات برای دست اندرکاران سوگواره خمسه؛ کارگردانان، داوران، اصحاب رسانه وجود داشت.
کارگردان نمایش «عطش خورشید» با تاکید بر فرهنگسازی برای اجرای نمایش های مذهبی و دینی و استقبال مردم از آنها افزود: این آثار باید به نحو شایسته و باکیفیت اجرا شوند و مسوولان و نهادهای مرتبط از جمله صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی در راستای حفظ ارزش های دینی، باید تبلیغات مناسبی را از نمایش های دینی و مذهبی داشته باشند و در این حوزه هزینه کنند.
مهرابی در پاسخ به نظر کارگردانانی که معتقدند مخاطبان از نمایش های مذهبی و دینی استقبال نمی کنند، گفت: این کارگردانان مسائل مادی را ارجح می دانند و گمان می کنند که می توان برای اجرای نمایش مذهبی بلیت فروشی کرده و سودی را بدست آورد.
وی با تاکید بر اینکه مردم ایران به نمایش های دینی و مذهبی نیازمندند و از آنها استقبال می کنند، اظهار کرد: مسوولان باید وظیفه خود را در حوزه ترویج ارزش های دینی و مذهبی و تبلیغ نمایش های مذهبی انجام داده و امتیازهایی را برای گروه های نمایشی دینی و مذهبی قایل باشند.
وی درباره اجرای نمایش «عطش خورشید» نیز گفت: این نمایش برای نخستین بار به صورت پرفورمنس (هنر اجرا؛ اجرای ترکیبی از عناصر تئاتر، موسیقی و تجسمی) بخشی از زندگی امام حسین(ع)، از به دنیا آمدن ایشان در دامان فرشتگان تا واقعه عاشورا در کربلا و به شهادت رسیدن 72تن از یارانش را روایت می کند.
مهرابی با اشاره به نقش آفرینی 47 بازیگر در این نمایش اظهار کرد:در نمایش «عطش خورشید» تعزیه خوانان پیشکسوت همچون استاد سیدحمزه حسینی، استاد نورمحمد، علیرضا پورمحمد و رسول نجفیان حضور داشتند.
وی اجرای نمایش «خاتون غصه دار» با اقتباس از فیلم نامه «پرده نئی» اثر بهرام بیضایی و نویسندگی و کارگردانی نمایش «سوگ سیاوش» برگرفته از داستان شاهنامه را از جمله فعالیت های آینده خود عنوان کرد.
نمایش «عطش خورشید» بیست و هفتمین اثر مهرداد مهرابی است که در نخستین جشنواره سراسری تئاتر آیات قرآنی در سال 1391 پنج جایزه در حوزه های کارگردانی، طراحی نور، طراحی لباس، بهترین موسیقی را از آن خود کرد، این نمایش در سومین جشنواره استانی فجر در استان گلستان نیز حضور داشته است.